۵ اصل مهم که طراحان اپلیکیشن می‌توانند از والت دیزنی یاد بگیرند

“Rebecca Ussai” عضو تحریریه سایت “fastcompany” با کمک انیماتور سابق دیزنی “Glen Keane” توضیح می دهد که طراحان UX باید نکات زیادی را از آثار دیزنی بیاموزند. در اینجا به پنج موردی که Ussai معتقد است طراحان UI/UX باید از انیمیشن هاى والت دیزنی یاد بگیرند اشاره شده که باهم به مطالعه آن خواهیم پرداخت:

بازخورد Feedback: طبق نظر Ussai، بازخورد خوب در UI مطابق با معیار «اغراق» در آثار دیزنی است. در انیمیشن Beauty and the Beast، زمانی که Belle از صرف شام با دیو امتناع می کند، فک دیو اشرافی می افتد و چشمهایش قلمبه می شود! بنابر این اغراق، عنصرى حتمى و اثرگذار در پیشبرد حسى انیمیشن هاى دیزنى است. علاوه بر این، بازخورد خوب UI باید بیشتر از آن اندازه که نیاز است، نشان داده شود. تقریبا مانند تکان شبیه به سر صفحه نمایش iOS، زمانی که پین کد خود را اشتباه وارد می کنید!

والت دیزنی

کنترل Feedforward : مطابق با معیار پیش بینی دیزنی. مثلا در یک انیمیشن دیزنی، یک شناگر ممکن است چندین بار بر روی تخته ی شنا بالا و پایین بپرد و بطور خنده‌آوری بدن خود را قبل از شیرجه زدن تکان دهد؛ بنابراین یک نوع انتظار یا پیش بینی براى مخاطب به وجود مى آید. به طور مشابه، یک UI خوب، تماشاگران را برای آنچه که قرار است اتفاق بیفتد آماده می کند. یک مثال خوب ممکن است واضحتر باشد. یک اپلیکیشن فهرست سازی در iOS که به کاربران اجازه می دهد با پایین کشیدن صفحه نمایش، یک لیست بسازند. به وضوح می توانید ظاهر شدن یک ورودی جدید را حتی قبل از اینکه صفحه را تا نیمه‌ی راه به سمت پایین بکشید ببینید.

والت دیزنی (1)

آگاهی فرازمانی Spatial awareness: مطابق با اصول طراحی صحنه در انیمیشن، هنگام ورود به صحنه این انتظار که قرار است فضاهای خالی پر شود وجود دارد. برای مثال، اگر یک شخصیت مدتی بدون اینکه کاری انجام بدهد ایستاده است، شما انتظار دارید که اتفاقی در آن فضای خالی رخ دهد و ایستایى آن را جبران کند. در مورد اپلیکیشنها نیز این قضیه صادق است. Ussai به تقویم اشاره می کند، اپلیکیشن تقویم iOS، مثالی از کار درست UI در طراحی صحنه است. در اپلیکیشن، روزها به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و زمانی که تاریخ را تغییر می دهید، تمام فواصل به راست یا چپ جا به جا می‌شوند؛ همان طور که انتظار داشتید.

والت دیزنی (2)

تمرکز کاربر User focus: مطابق با سیزدهمین اصل انیمیشن‌سازی دیزنی، یعنی شفافیت. ایده‌ی این مساله این است که هرگز کاربران خود را رها نکنید و برای این کار، بر روی مهم ترین عنصر در زمان حاضر، تاکید کنید. در یک انیمیشن دیزنی، این مساله می تواند با بیرون کشیدن ناگهانى یک چکش توسط Mickey که اندازه ی جثه ى خود اوست، نمایش داده شود! در UI، این موضوع به سادگی توسط اپلیکیشن Pinterest نشان داده می شود. زمانی که کاربر، پین را وارد می کند رنگ‌های دارای بافت بر روی صفحه نمایش ظاهر می شوند.

والت دیزنی (3)

تن صدای ویژه Brand tone of voice: مطابق با اصل جاذبه‌ی دیزنی. یک اپلیکیشن UI باید بیانگر و نماد برندى باشد که آن‌ را ساخته است؛ نه فقط در ظاهر، بلکه از هر لحاظ به همان طریقی حرکت کند که آن برند نیز ممکن است حرکت کند. Ussai به Snapchat اشاره می کند همراه با روح های عجیب و غریب آن در حاشیه‌ی اپلیکیشن UI یا اینکه در اپلیکیشن Nike+ UI این نکته چطور به نظر می رسد که انگار به اندازهای که شما می دوید، می دود!

3045574-inline-i-5-5-things-ui-ux-designers-can-learn-from-walt-disney

منبع



One thought on “۵ اصل مهم که طراحان اپلیکیشن می‌توانند از والت دیزنی یاد بگیرند”

  1. این مطلب آموزنده و یادآوری بسیار خوبی‌ه. توی متن اشاره داشتید به سیزدهمین اصل انیمیشن‌سازی دیزنی که شفافیت هست(clear define)، با بیان این موضوع ذهن به این سمت می‌ره که آیا دیزنی اصول چندگانه‌ی طراحی داره؟ اگر این‌طوره مرورشون می‌تونه مفید باشه.

    مرسی از مطالب خوب‌تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.