لوگوی پیشنهادی مشهد ۲۰۱۷ / ابوذر محمدی

« نتایج فراخوان‌های داخلی گاهی آنقدر عجیب است که ممکن است به این زودی‌ها فراموش نشود. طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ از جمله فراخوان‌هایی بود که نتیجه اش با اعتراض شماری از طراحان گرافیک  روبرو شد. فارغ از همه‌ی حاشیه‌ها و بواسطه‌ی علاقه‌ای که به نتیجه‌ی کار داشتم تصمیم گرفتم مراحل طراحی و اجرای این پروژه را در روزرنگ به اشتراک بگذارم.
لوگویی که برای یک رویداد بین المللی مثل اکسپوها، رقابت های ورزشی و … طراحی می‌شود باید فاکتورهای بین‌المللی بودن را داشته باشد یعنی گیرا، جذاب، گویا و هماهنگ باشد و از همه مهم‌تر این‌که قابل بسط برای استفاده در شرایط و رسانه‌های مختلف نیز باشد. همه‌ی این ویژگی های غیر قابل اغماض باعث شکل گیری ایده‌ی اصلی این لوگو شده ا ست.»
آنچه خوانديد توضيحات « ابوذر محمدی » درباره طرح پیشنهادی‌ وی برای این رویداد بود که در ادامه  مراحل کار را با هم خواهيم ديد:

01 02
03 04 05 06 0708 09 10 11 12 13



69 thoughts on “لوگوی پیشنهادی مشهد ۲۰۱۷ / ابوذر محمدی”

  1. با سلام احترام، به دلایلی که عرض میکنم هنوز هم لوگوی منتخب از نشانه ی شما بهتر است. ۱٫ وجود عنصر جهان در لوگوی منتخب ۲٫ عنصر گنبد حرم مطهر و وجه تمایز این گنبد در معماری اسلامی که همان کشیدگی آن است. ۳٫ حتی با وجود لی آوت بد در لوگوی منتخب، باز هم از انتخاب های فونت و دیزاین لوگو تایپ فارسی شما بهتر است. پیشنهادهای رنگی تان هم مناسب این لوگو نیست.

    1. حتما برای نشان دادن جهان وجود عنصر جهان یا همون نقشه خط های کروی لزوما نیاز نیست ، گاهی تنها استفاده از فرم دایره و پویا کفایت میکنه که در اینجا به زیبایی استفاده شده ، و اما مورد دوم و فرم حرم که در لوگوی جناب ابوذر نظرم به نظر شما نزدیک است ولی در مورد لی آوت هم باز لی آوت جناب ابوذر بسیار اصولی تر و هم آهنگ تر است پیشنهاد طلایی و فیروزه ای بهترین پیشنهاد رنگی برای این رویداد میتونه باشه ، حال ممکنه با درصد های مختلف تعریف بشه . در کل با اینکه لوگوهای اول تا سوم منتخب از جهاتی بسیار ضعیف تر از بیشتر لوگوهای خود (نمایشگاه هفتاد اثر منتخب) بود. پیشنهاد میدم بهتره حداقل هفتاد لوگوی منتخب را نیز ببینید.

    1. سلام به شما نیز پیشنهاد میدم بهتره حداقل هفتاد لوگوی منتخب را نیز ببینید. و حتی اگر دسترسی داشتین ۶۶۲ اثر راه یافته به داوری را نیز. که بسیار ایده هایی ناب خواهید دید.

  2. نه تنها در این رویداد بلکه این اواخر در بسیاری از رویدادهای مربوط به حیطه گرافیک با نتایج عجیب و دوری از ذهن ای روبه رو می شویم.
    گاهی وقت ها بحث بر سر سلایق است. اما در این موارد استانداردهای اولیه هم لحاظ نمی شود.
    در باب مثال فراخوان مشهد ۲۰۱۷ یکی از بدترین این موارد بود.

    جدا این کار که گذاشتید بسیار غنی و زیبا است و طبق اصول و اسلوب صحیح طراحی شده است. دست مریزاد.

  3. سلام
    فرم و ایده کلی لوگو تکراریه…لوگوی بانک سامان، bp و…
    اگر نوشته مشهد در کنار لوگو نباشه مخاطت متوجه فضا و مفهوم موضوع نمیشه…
    از لوگوی منتخب خیلی بهتره ولی چیز خاصی هم نشده…رنگه ها هم کمی کودکانه هستن.
    ببخشید این نظر من بود….موفق باشی

    1. یعنی ۵ داور با سابقه و هرکدام با تبحری خاص این ۳ لوگو را انتخاب کردند!!!!؟؟؟
      جنابان آیدین آغداشلو ، قباد شیوا ، ابراهیم حقیقی ، صداقت جباری و اصغر کفاشیان مقدم ، در مقابل این همه شبهه اگر انتخاب و نظرشان لحاظ شده چرا از اثرهایی که انتخاب کرده اند دفاع نمی کنند؟
      کاش محیطی فراهم میشد تا حداقل هفتاد اثر منتخب لوگوهای خودشون رو از ایده تا اجرا معرفی کنند ، حتما ایده های بهتری که درخور این رویداد بود دیده میشد.

  4. بهتر از اثر برگزیدس ولی اینم گنبدش شبیهه کلاه شده…توی ۷۰اثر منتخب کارای خیلی بهتری هم برای برگزیده شدن بود…
    این کار ایدش تکراریه رنگ بندیش هم خیلی مناسب این رویداد نیس

  5. با سلام
    به نظر من به عنوان يك طراح گرافيك اين لوگو به مراتب از آثار برتر( ۸ اثر منتخب) منسجم تر و با موضوع و هدف عنوان شده در فراخوان ارتباط بيشتري دارد .. البته رنگ بندي و لي اوت كار كمي مي توانست بهتر شود …. كه با تمام اين موارد اين لوگو خيلي بهتر از ان هشت لوگوي برتر بود….البته جناب آقاي محمدي كاملااز انتخاب آثار برتر ميتوان پي به اين مسئله برد كه نظر داوران اين فراخوان خيلي هم مد نظر برگزاركنندگان نبوده است اثار انتخاب شده ( با احترام به همه منتخبين) كليشه اي و بسيار اثار دولتي پسند! بودند كه اغلب فاقد خلاقيت بودند و ميتوان حدس زد به اسم مسابقه و فراخوان و با نام اساتيد بزرگ و معروف سعي شده آثار مورد نظرشان را معرفي نمايند…. و اين مسئله مسبوق به سابقه است و در بسياري از اين دست فراخوانها برگزاركنندگان فراخوان بدون توجه و احترام به انتخاب اعضاي هيات داوري اثر مورد نظرشان را تحميل ميكنند ( حداقل من چند مورد را خودم شاهد بودم) … و جا دارد يكي از داوران محترم اين فراخوان براي تنوير افكار عمومي در مورد اين انتخابها توضيحاتي را ارائه نمايند و مثل هميشه سكوت پيشه نكنند
    با تشكر

  6. یک عده متخصص اومدن اینجا و تنها ایراد میگیرن، اگر شما صلاحیت لازم را داشتید ۱٫ در این موارد اینقدر انتقاد نمیکردید و وقتتون رو صرف کارهای مهم تر میکردید. ۲٫ الان لوگوی شخص شما منتخب بود.
    فراموش نکنید که مهمترین رسالت هنر، ارائه زیبایی در کنار غنای فرهنگیه. تمامی اصول و قوانین به خاطر کمک به این دو هدف نوشته شده اند و اگر طرحی بدون رعایت قوانین از پیش نوشته شده، رسالت خودش رو انجام بده دیگه لزومی وجود نداره. متکی بودن به قوانین مربوط به رشته های مهندسیه نه هنر.
    دوستی که گفتن طرح تکراریه و در لوگو بانک سامان و … استفاده شده؛ آیا طرح های اسلیمی روی قالی ها هم ارزششون رو از دست میدن چون سبکشون یکیه و شبیه هم هستن؟ آیا طرح کاشی کاری ها ….؟

    1. در مسئله هویت بصری این مورد رو نمیشه نادیده گرفت و با چیزی که شما فرمودید از زمین تا آسمون فرق میکنه…در طراحی فرش و مواردی این چنین سفارش دهنده خاصی مطرح نیست و مسئله اصلا هویت نیست…به عنوان مثال شما میتونی از نقش شمسه استفاده کنی…ولی با دادن ایده و مفهوم جدید به نقشی قدیمی به طرح و مفهوم جدیدی برسی…موفق باشی

    2. یکی از کارهای مهم طراحان امروز نجات فراخوان های داخلی از قهقرایست که به آن سقوط کرده . و هر هنرمندی باید خودش رو نسبت به اتفاقات جامعه مسئول بدونه.
      و اگر شما لوگوهای شرکت کننده رو میدید به طور حتم مواردی که صلاحیت استفاده برای این رویداد رو داشتن بیشتر میدید.

  7. این آقا همونی نبود که به لوگوی منتخب میگفت نارنجک؟! خب عزیزم! اینم که الان کلاه‌خود شده که! دقت کن. این گنبد نیست و کاملا حال و خوای کلاه‌خود داره. نتونستی فرم اسلیمی و گنید رو دربیاری به همین خاطر گنبدت شده کلا خود

    1. نارنجک جان
      از اینکه احساس میکنین به شما و بقیه مواد منفجره مثل دینامیت و TNT توهین شده متاسفم – اما ایشون این حرف رو نزدن – حدود ۳۰-۴۰ نفر از اعضاء یک گروه این نظر رو داشتند – که اگر قول بدی عصبانی نشی و منفجرشون نکنی اسامیشون رو برات میفرستم

  8. با صرف نظر از بیان نظر در مورد این لوگو، که بسیاری از موارد به طور صحیح در کامنت های قبلی بیان شد.
    لازم به ذکر است که هندسه و فرم قوس گنبد حرم حضرت رضا از دیدگاه معماری اسلامی، در بین گنبد مقبره سایر ائمه ویژگی بارز و متفاوتی دارد. که متاسفانه در فرم به کار رفته در این لوگو به هیچ وجه به آن اشاره نشده…! و این یک نکته منفیی از دیدگاه نمادی برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام محسوب میشه.

  9. رنگهای انتخابی در هر دو اثر خوب نیست . فرم لوگوی انتخابی ایده و شیوه اجرا نامناسب است . اصولا مشخص نیست چرا نماد جهان در حرم باید باشد چرا کج ؟ میتوانم ساعتها در موردش بحث کنم اما لوگی شما هم چنگی به دل نمیزند ویژگی منحصر به فردی در آن نیست چیز جدیدی نمیبینیم و به وجودمان نمی آورد همانطور که اشاره شد پترن مانند بانک سامان حتی با همان ضخامت هاست و حرم هم که به کلاخود جنگی می ماند . در پایین لوگو روی حرم آنچنان خطوط با هر درگیر میشوند که هیچ نظم و انسجامی را نشان نمی دهد . ادعایی ندارم خود بنده هم بسیار طرح زدم چندین روز آزمون و خطا کردم اما به نتیجه ای که متفاوت ، هوشمندانه و منحصر به فرد باشد نرسیدم .
    اما در مورد اعتراضتون من حاشیه رو نمیدونم اما بنظرم خوب نیست که آدم به رای و نظری که از داوران منعکس میشود اینچنین بی احترامی کند ، شما با طرحت ارتباط روحی داری دیگران آنگونه که شما به طرحت نگاه میکنی نگاه نخواهند کرد پس حق بده عده ای مخالف باشند . خودم بارها در جشنواره های عکس شرکت کرده ام کارهایم رتبه ای نگرفته یا اصلا راه داده نشده است ابتدا چون شما ناراحت میشدم اما بعدا بزرگانی گوشزد کردند که بحث داوری هنری مثل مسابقات المپیک نیست که متر و معیار داشته باشد بگویند این ورزشکار ۱۰ متری پریده آن یکی ۹ متر ۸۰ پس اولی برنده است . اینجا بحث سلیقه هاست ، استادی تعریف میکرد از خودش که بواسطه کار فیلم برداری بارها و بارها در مقام داور جشنواره های عکس تصاویر عمودی را نمیپذیرفته . یعنی کار نداشته محتوا چیست چون بنظرش غیر طبیعی بوده رد میکرده . و حالا خودش اذعان داشت که از این امر پشیمان است . ببین چقدر گاهی اواقت بحث ها سلیقه ای میشود.

    1. با بسیاری از قسمت های نظر شما هم نظر هستم ، موضوع و بحث این فراخوان بابت این امر هست که بیشتر شرکت کنندگان به این موضوع که چرا یک سری از داوران اصلا در مرحله داوری حضور نداشتن ولی اسمشون همچنان هست اعتراض دارند.
      جنابان آیدین آغداشلو ، قباد شیوا ، ابراهیم حقیقی ، صداقت جباری و اصغر کفاشیان مقدم ، در مقابل این همه شبهه اگر انتخاب و نظرشان لحاظ شده چرا از اثرهایی که انتخاب کرده اند دفاع نمی کنند؟

  10. به جز این لوگو و لوگویی که ظاهرن به عنوان منتخب برگزیده شده، بقیه لوگوهای این فراخوان رو ندیدم و نمیدونم کار بهتر بینشون هست یا نه… اما به شخصه کار آقای محمدی رو یه لوگوی خیلی خوب و کاملن حرفه ای میدونم. این لوگو هم بخاطر شکل شمسه مانندی که داره یجورایی ایرانی/اسلامیه… هم شکل و ظاهری مدرن داره. از طرفی به خاطر شماتیک هندسی و درستی که داره، موقع دیدنش مغز رو به بازی میگیره و به اصطلاح به دل مخاطب میشینه. توی طراحی موارد جانبی (مثل بروشورها، اوراق، پرچم و بنر و…) هم دست طراح بازتره و میتونه از دیتیل قسمت هایی از لوگو استفاده کنه و یه هویت بصری دلنشین خلق بشه.
    قضیه تا حدودی سلیقه ای هم هست اما به نظرم این کار نسبت به لوگوی منتخب خیلی کار بهتریه

  11. هر چی باشه از لوگو انتخای شده خیلی بهتره
    اساتید کلیشه ای فونت کلیشه ای — واقعا نا امید شدم
    اقای محمدی اگه شما برگزیده میشدید من انقدری که العان هستم ناراحت نمیشدم

  12. سلام
    مهمترین موضوع در مورد این لوگو اینه که هیچ نمادی از مشهد تو این کار نیست. (گنبد حرم گرد نیست)
    و لگو منتخب از این بابت که از نماد گنبد حرم استفاده شده برتری داره
    ولی این لوگو از نظر رنگ های استفاده شده بهتره اما لوگو تک رنگ اصلا مشخص نیست

      1. سلام دوست من
        بیا با هم رک باشیم …
        ما غالبا طراح گرافیک هستیم پس این سیستم هشت پر بودن یعنی فلان و کار من منتخب نشده یعنی فراخوان های داخلی داره میره به قهقراه و … اینارو بزار کنار … قبول دارم کار شما جزییات و پرزنتیشن بیشتری داره به نسبت طرح برنده … من نه افتخار آشنایی با شما رو دارم نه اون دوست منتخب رو … لازم دیدم چند نکته رو بهت گوشزد کنم
        ۱٫ عنوان فراخوان مشهد ۲۰۱۷ هست نه مشهد ۱۳۹۵ یا مشهد ۱۴۲۳ … این یعنی …
        ۲٫ جزییات لوگوی شما بیشتره و جزییات زیاد در لوگو مانع خوانش راحت و ماندن در ذهن مخاطب میشه و هرچی که کوچک تر بشه بیشتر کیفیت بصری خودش رو از دست میده …
        ۳٫ فرم گنبد شما اصلا شبیه به گنبد نیست … جسارت نمیکنم و به چیز دیگه ای هم تشبیه نمیکنم ولی آسمون رو حذف کنید تا متوجه بشین
        ۴٫ رنگ ها خام و با کمترین کنتراست و طول موجی نسبت به هم قرار دارن
        ۵٫تایپوگرافی هم جای کار داره بنظرم …
        ۶٫ و بنظرم از همه بدتر اون قسمت اتود هاتون بود : گنبد / حرم /طلایی … کلیشه تر ازین امکان نداره و بدتر اینکه شما حتی سعی نکردی ذره ای این ۳ تا کلمه رو انتزاعی کنی و عینا بکاربردی کاملا واضح و به اعتقاد من این توهین به شعور مخاطبه …
        که البته به من بیشتر این حس رو می داد که این اتود بعد از اجرا در اومده باشه که حس من ممکن اشتباه باشه
        من شما رو با لوگوی دنیای ریاضی میشناسم که به مراتب لوگوی بهتر و خلاقانه تری ست ازین …
        پیروز باشی دوست من

        1. سلام جناب میر غصب پاسخی که در پاسخ من به کامنت دیگری دادین نقد محترمی بود ، منتها من طراح این لوگو نیستم ، طراح این لوگو جناب ابوذر محمدی هستند. موضوع از بین رفتن اعتبار فراخوان ها فقط مخصوص این فراخوان نیست اما تناقض های بسیار این فراخوان و اتفاقاتی که از ابتدا تا انتهای آن افتاد بسیار بحث برانگیز است.

  13. به شخصه این طرح را نسبت به طرح منتخب (آقای نبی زاده) بیشتر می‌پسندم.
    کاری که برای مشهد ۲۰۱۷ انتخاب شده است، از جهت نزدیکی به کلیشه‌های مرسوم در طراحی یک لوگوی سازمانی حرف ندارد. همه عناصر کلیشه‌ای که مدیران از یک لوگو انتظار دارند را در خود دارد، به جز آنچه که واقعا باید داشته باشد.
    لوگوی منتخب جذاب نیست. برای تمام مخاطبین گویا نیست. تجربه بصری درجه یکی به مخاطب نمی‌دهد. و از همه مهم‌تر اینکه پر از ایرادات تکنیکی در اجرا است.

  14. به نظر من چون هنر ایرانی هنر انتزاعی هست و همیشه مفهوم رو به صورت سر بسته انتقال میده لوگو هم باید انتزاعی باشه و من لوگوی منتخب رو از بین این دوتا کار انتخاب میکنم اما میتونست بهتر هم باشه

  15. در یک رویداد بین المللی که هدف آن جذب توریست ( زائر) است انتخاب رنگ مرتبط و هوشمندانه بوده است
    ترکیب گل و حرم بسیار خلاقانه بوده است – ( طراحی نشانه با معماری و نقاشی رئال تفااوت داره – همینقدر که تداعی کننده فرم حرم بوده بنظرم کفایت میکنه )
    ولی با نظر مخالفین کاملا موافقم
    برادر من این دستور العمل رو اگر انجام میدادی الان لوگوی شما انتخاب میشد :
    طرز تهیه نشانه برای مشهد ۲۰۱۷
    یک : عدد ایده ( چون رویداد بین المللیه بهترین گزینه کره زمینه – وکتورش هم که تو اینترنت فراوونه )
    دو: رویداد تو مشهده خب یه وکتور از گنبد نیاز داریم که اونم همکارمون ( برگزیده سوم ) قبلا آماده ش کرده
    مدار کره زمین رو روی گنبد از قبل آماده شده میگذاریم دکمه trim رو میزنیم
    لوگو آماده ست
    بفرمایین لوگو مشد ۲۰۱۷ ( با غلط املایی تعمدی )

  16. با سلام و خسته نباشید
    فکر می کنم این مسائل داره کم کم عادی میشه و قرار نیست توی ایران کارای خوب پذیرفته شه و باید سال های سال در جا بزنیم تا شاید چند سال دیگه برسیم به این شرایط که تازه الآن می تونستیم داشته باشیم چیزی مثل لوگوی فاخر شما جناب محمدی

  17. یه فراخوانی برگزار شده//یه سِری گرافیست و ناگرافیست! هم کار دادن//صرفنظر از حَواشی ،بیایید یاد بگیریم به آثارِ دیگران احتـــــــــرام بذاریم..>>>روز رنگ عزیز<<<..چه خوب میشد این فرصتی که به جناب محمدی دادی تا کارشون نمایش داده بشه ،به بقیه طراحای برگزیده ۷۰ تا لوگو هم میدادی تا همه فرصتِ پِرِزنت کردن کارِ خودشون رو داشته باشند!!///کارِ من هم جزء آثار راه یافته به ۷۰ اثر نهایی بود..روز افتتاحیه هم خانه هنرمندان بودم و هیچ اعتراضی هم نسبت به داوری و برگزیدگان ۱تا۸ ندارم////شخصا" نه کارِ برگزیده اول رو پسندیدم و نه کارِ آقای ابوذر محمدی (با اونهمه اعتراض به داوری در مراسم افتتاحیه)رو…

  18. سلام …
    ابتدای امر تشکر می کنم از روزرنگ که این فرصت رو برای امثال بندهایجاد کرده که پروژه هامون رو به اشتراک بگذاریم.
    البته روزرنگ هم باید از ما تشکر و قدردانی ویژه کنه ، چون واقعن خودم هم فکر نمی کردم بعد از دو روز سایت رو باز کنم و این حجم نظر و بازدید رو از این مطلب ببینم 🙂

    قبل از پاسخ به نظرات دو نکته ی کلی عرض می کنم اول اینکه روزرنگ یک سایت تحلیلی خبری هست ، سایت نقد آثار نیست که دوستان پای خیلی از مطالب (مثل باغ ابوسعید اسکندری) مدعی شدن که ما کارمون رو برای نقد ایشان ارسال می کنیم ! در واقع بنده کارهامو برای اشتراک تجربه م در طراحی لوگو به اشتراک می گذارم و نقدی رو موجه می دونم که در وهله ی اول هویت نقد کننده رو بشناسم ، وگرنه فریدون و کارشناس ارشد و میرغضب و … رو بعنوان منتقد نه می پذیرم و نه مطمئنم (بخاطر حاشیه ساز بودن مطلب) هویت های یکتایی از هم داشته باشند.
    نکته ی دوم اینکه بنده در این مطلب هیچ اعتراضی به داوران و اثر منتخب نداشتم ، ذکر هم کردم که بواسطه ی علاقه م به نتیجه ی کار خودم منتشرش کردم! روز افتتاحیه هم اعتراض بنده به نتیجه ی فراخوان نبود ، به روند داوری بود ، چون همونطور که عرض کردم از طریق سایت آرت آنلاین مطلع شدم که جزو ۷ اثر برتر کارم به مرحله ی نهایی رفته و این مطلب رو آقای ابراهیم حقیقی هم تایید کردن ولی آثار توسط وزارت راه بازبینی شده که در صلاحیتشون نبوده این کار .

    در مورد نظرات ، از دوستانی که با هویت معلوم نظرشخصیشون رو پای مطلب بنده گذاشتن تشکر می کنم و البته مجبورم به نظرات بی هویت هم پاسخ بدم هرچند یک سری دوستان که صرفن هدفشون ایراد گرفتنه و عموما با چند هویت زیر پست های روزرنگ کامنت می دن گاهن انقدر نظراتشون آغشته به بغضه که مثل آقای میرغضب اصلن نمی دونن کاری که زیرش کامنت می دن کار کی هست و اینطور میشه که اشتباه می کنن و … :

    دوستانی به تکراری بودن لوگو اشاره کردن : گره بندی ای که بنده استفاده کردم جدا از اینکه بلحاظ فرم هیچ ربطی به ستاره ی بانک سامان نداره (که اگه داشت هم به جهت تلفیقی که با فرم گنبد شده مشابه محسوب نمی شد) کاملن یک نماد از هنر اسلامی هست .

    حضراتی که به فرم گنبد و شباهت به چیزهای دیگه اشاره کردن : وقتی قرار هست یک تصویر انتزاعی رو نشون بدیم الزامی نیست اون رو عینن تکرار کنیم ، بلکه کافیست تصویر ما تداعی کننده ی اون باشه ، چون طراحی لوگو با نقاشی رئالیسم متفاوته . حالا خواه این گنبد نماد معماری و … باشه خواه نه ! البته تمام گنبدهای مقبره هایی که در ایران هست یکتا و منحصر به فرد هستن و این فقط مختص مشهد نیست . موضوعی که بدیهی و غیرقابل چشم پوشیه این هست که اگر این طرح شباهتی به کلاه خود هم داشته باشه در نگاه اول گنبد رو تداعی می کنه. و همین یعنی لوگو رسالت خودش رو انجام داده

    عده ای از دوستان هم رنگ ها رو زیاد و کودکانه دونستن : وقتی قرار هست شما رنگ انتخاب کنید یکی از ویژگی هایی که مدنظر قرار می دین گستره ی مخاطبین و هدف لوگوتون هست … اینکه قرار هست بر روی چه مخاطبی چه تاثیری بگذارین ، این رنگ ها رو بنده با توجه به مخاطب جهانی این اکسپو صرفن به دلیل نشون دادن یک تصویر شاد ، امن و مدرن از یک رویداد مذهبی انتخاب کردم . در شرایطی که تمام منطقه ی خاورمیانه و به خصوص کشورهای مسلمان نا امن هستند ، مانور دادن روی فضای امن این رویداد هم برد گردشگری و هم پیام سیاسی داره . از طرفی هم رویدادهای مختلف و اکسپوهای مشابه مشهد۲۰۱۷ همیشه لوگوهایی شاد و پویا بلحاظ رنگ و ترکیب بندی دارن

    در پایان هم مجددن عرض می کنم که اعتراض بنده به نتیجه ی این فراخوان نبود ، بلکه به روند داوری بود(گزارش اعتراضم رو پای مطلب اصلی درج کردم) . هرچند نظر شخصیم در مورد نتیجه ی فراخوان و لوگوی منتخب بی هویتی ، عدم جذابیت و زیبایی ، القای ترس به مخاطب و شباهت بی اندازه به نارنجک کماکان به قوه ی خود باقی هست …

    اوقات به کام / روز خوش

    1. سلام
      میرغضب اسم مستعار منه دوست من چون زبان نقد تیز و تلخه …
      دلیل نمیشه نقدی اگه میشه بزاری پای توهم توطئه و دشمن فرضی و …
      من هم قطعا نقد میشم ولی نه در برابرش جبهه میگیرم نه حمله میکنم فقط گوش میکنم اگر به دردم خورد استفاده میکنم اگر نخورد باز هم تشکر میکنم از دوست منتقد …
      ترجیح میدم که دیگه نقدی روی کار شما نداشته باشم وگرنه صحبت بسیار است
      به هر حال موفق باشی دوست عزیز

      1. برای هر نقدی باید جایگاه منتقد مشخص باشه ، نقدهای دانشجویی و عجله ای که شما در اون فرصت نکردی بفهمی کار مال کیه و جواب یک نفر دیگه رو بعنوان مولف دادی هم اعتباری نداره . شما هویتتون رو مشخص کنید تا هم جایگاه نقدتون مشخص بشه و هم بتونین به تند و تیز بودن نقدتون ببالین و به قولی عربده کشی پشت پرده قلمداد نشه حرفتون …
        ضمن اینکه نقد قبل از هرچیزی نیازمند تشخیص رویکرد هست . وگرنه هر کسی می تونه نظر شخصیش رو بعنوان نقد هرجایی بنویسه ، همانطور که می بینیم و می نویسند .

    2. شما دقیقا”(دقیقن)روز افتتاحیه به اول نشدن کارِ خودتون اعتراض داشتید!!روند داوری یعنی چی؟؟یعنی اگه شما اول تا هشتم بودی داوری مشکلی نداشت؟؟به هر حال احترام گذاشتن به جمیعِ آثارِ سایرِ طراحان (فارغ از رتبه بندی)حرکت قشنگیه …در پناه حق

      …با احترام؛حسام رنجبری

      1. حسام خان رنجبری ، برای چندمین بار ، من اونروز هم گفتم قبل از عید به بنده اعلام کردن که کارم جزو هفت اثر منتخب به مرحله نهایی رفته ، و بعد از عید نتیجه ها عوض شد ، مبین این موضوع هم پیام هایی هست که برای بنده اومد از طرف آرت آنلاین . اعتراض من دقیقا بخاطر تقلب در داوری بود ، دلیل فرافکنی شما رو نمی دونم این وسط

        1. فرافکنـــــــــی نکردم دوست عزیز…همین که میگید تقلب شده توی داوری،همین باعث سوتفاهم میشه…الان همه شرکت کننده‌ها میتونن ادعا کنن تقلب شده (حتی توی مرحله مقدماتی بین ۱۷۰۰ اثر)و این یعنی سنگ روی سنگ بند نمیشه!!!درسته؟؟منم مثل شما برنده شدنو دوست دارم اما نه به هر قیمتی..ما اگه فراخوان‌ها و مسابقات داخلیو به لحاظ داوری و کیفیت برگزاری و… قبول نداریم بهتره شرکت نکنیم نه اینکه…

    3. با سلام
      خیلی جالبه که جواب تمام نظرات دوستان عزیز رو دادین و همه رو رد کردین…
      (دوستانی به تکراری بودن لوگو اشاره کردن : گره بندی ای که بنده استفاده کردم جدا از اینکه بلحاظ فرم هیچ ربطی به ستاره ی بانک سامان نداره (که اگه داشت هم به جهت تلفیقی که با فرم گنبد شده مشابه محسوب نمی شد) کاملن یک نماد از هنر اسلامی هست .) خب ما هم شکی نداریم به این قضیه که نمادی ایرانیست ولی شما به عنوان یک طراح باید مواظب باشی طرحت اینقدر شبیه نشه. به عنوان مثال من یه لوگو طراحی میکنم و شبیه لوگو سایپا میشه بعد بیام توجیه کنم من از نقوش آجر های مراغه استفاده کردم.
      از طرفی حالا طرف هویتش معلوم نباشه…مطلب رو دریاب
      رنگ هاتون هم یه توجیه دیگست…ناراحت نشو دوست عزیز…با بزرگواری نقد این همه دوست رو بپذیر
      همگی برای شما آرزوی موفقیت داریم نه چیز دیگری

      1. همونطور که باصطلح دوستان شما حق نقد کردن دارن ، نقد شونده هم حق نپذیرفتنشونو داره . نمیشه که هر شخصی از سر سلیقه ش حرفی رو زد اسمش رو نقد بذاریم و بپذیریمش … اون هم شخصی که هویتش مشخص نیست …

        1. نقد ربطی به هویت نداره دوست عزیز..همه میتونن فارغ از هر دسته بندی ای نظرشونو بنویسن و این نوع نگاه که همه باید بَه بَه و چَه چَه کنن اصلا” سازنده نیست..

  19. با عرض خسته نباشید خدمت جناب محمدی
    بدون شک این لوگو خیلی شایسته تر و حرفه ای تر از لوگوی تایید شده در این فراخوان بوده اما به نظر شخصیه من دوجا از این کار منو آزار میده -۱:در رنگ آبی ای که استفاده شده بهتر بود که رنگ یکدست و بدون سایه و تنالیته آبی استفاده شده باشه-۲:لی آوت هنوز جای کار داره و یه مقدار با فرمت لوگو همخونی نداره
    تلاشتون قابل تحسینه

    1. دوست من به اعصاب خودت مسلط باش … اینجا فیس بوک نیست که اینهمه کامنت می دین
      بنده عرض کردم شبیه نارنجک شده . چون واقعن شده …
      هم بلحاظ فرم شبیه نارنجک هست هم رنگ و هم حسی که ترکیب این دو منتقل می کنه …
      خدا رو شکر که روزرنگ نظرات شما رو یکی در میون منتشر می کنه ، اگه قرار بود همه رو منتشر کنه الان چندتا کامنت داده بودین؟

      1. من که نمیدونم فیس بوک چی هست..
        باشه فیس بوک نیست ولی مالِ شماهم نیست.
        دوست دارم نظر میدم.
        شما چطور به راحتی کارِ دیگرانو میکوبی ولی درمورد کار خودت انتقادپذیر نیستی؟؟این درسته؟؟

  20. چرا لوگوی مشهد ۲۰۱۷ برگزیده آقای نبی زاده اثری حتی قابل مقایسه با ششصد اثر برگزیده مرحله اول نیست؟ با سلام خدمت همه دوستان فارغ از همه بحثهای احساسی باید عرض کنم بنا به دلایل زیاد این مسابقه از اساس ایراد داشته و متاسفانه رویه ای که طی شد مطمئنا باعث دلسردی اکثر دوستان هنرمند شد . در مرحله اول فراخوان اعلام شد زمان مسابقه تمدید نمی شود و در روز داوری صد اثر منتخب و برگزیدگان اول تا هشتم اعلام می شوند در روز داوری در کانال تلگرامی غیر قانونی مسابقه تصاویر داوری لحظه به لحظه منتشر می شد و کل ششصد و پنجاه اثر برگزیده در در پلاتی روی دیوار با همان روش ارائه ارسال از طرف منتخبین اولیه نصب شد و آقایان داور و به اصطلاح اساتید صنف ما موبایل به دست دنبال کار شاگردانشان بودند. و در پایان روز ناگهان اعلام شد هفتاد و شش اثر انتخاب شده که بنا به دلایلی از جمله تغییر انتخاب ها اعلام نمی شود و نکته جال اینکه بنده و نه نفر دیگر از دوستانم با سه کار مجموعا سی اثر در بین هفتاد اثر جایگاهی نداشتیم. و بعد هم باقی مسایل که همه در جریان هستند و منجر به این انتخاب فاجعه شد. حال ابرادات فنی خود لوگو : ۱٫ گنبد امام رضا اصلا این شکلی نیست و انحنا و تناسباتش متفاوت می باشد ۲٫مونتاژ ناشیانه کره سیمی آیسسکو روی گنبد باعث شده تا بالای گنبد کج دیده شود ۳٫ مونتاژ کره روی گنبد اقای حس در قس افتادن گنبد امام رضا را می دهد که خارج از شان این امام عزیز می باشد ۴٫ انتخاب فونتهای بد و عدم اصلاح آنها و عدم رعایت تناسبات طلایی در جانمایی حروف ایرادات دیگر اظهر من الشمسی نیز وجود دارد که در صورت نیاز باز هم اعلام می کنم. در هر حال این طرح رونمایی شده و برگشت ناپذیر است فقط جای تاسف برای اساتیدی هست که حیثیت هنری خود را با ندانم کاری فدا کردند

  21. متاسفانه تمام افرادی که به عنوان استاد و طراح داخل ایران مشغول تدریس هستند و داوری میکنند هنوز اصول ایده پردازی رو بلد نیستن.ما هر چی هم الان داریم وابسته به هنر قدیم ماست افرادی مثل استاد فرشچیان استاد واقعی هستند .حالا اینکه اسم همرو استاد میزارن یه عده ,دیگه نمیدونیم بر چه اساسیه ولی در کل هنر ایران اون چیزی نیست که یه عده الان صدرش هستند هنرمندایی داره کشور داخل خونه ها و شهرستان های مختلف که واقعا محشرن و گمنام موندن و حقشون خورده شده و…این که فراخوانه…

  22. تمام نطرات جالب بود اما این موضوع که واقعا فراخوان در ایران یک امر فرمایشی و نمایشی مشخص است زیرا وقتی در فراخوان ها شرکت می کنی روز نتیجه شاهد دیده بوسی استاد و شاگرد روی سن هستی اگر در کلاس یکی از این اساتید محترم شرکت نکرده نباشی حتی اگر کار قوی هم داشته به نمایشگاه شاید راه یابی اما در نهایت این شاگرد و استاد هستند که روی سن حال همدیگر را می پرسند، دست آخر هم اعلام می کنند آثار برگزیده مناسب نبود دادیم طراح دیگری مجدد کار را انجام دهد … جلل الخالق از این داوری ها …………! مثال فراوان است.

  23. با سلام
    متاسفانه برگزاركنندگان اين فراخوان و همچنين بانيان آن نسبت به پرداخت حق تاليف و كتاب نمايشگاه و گواهي شركت براي كساني كه كارهايشان به نمايشگاه راه پيدا كرده اند هيچ اقدامي نكرده اند و به هيچ عنوان پاسخگو هم نيستند من ازطريق اين سايت محترم ( روز رنگ) خواستم اطلاع رساني كنم …. تا شايد اقدامي صورت گيرد ممنون

  24. نشان انتخاب شده جدا و حقیقتا استحقاق منتخب شدن رو داشت
    کاملا برخلاف عادت و کلیشه ی رایج طراحی لوگوی سنتی ایرانی_اسلامی بود…

    کاراغلب افراد شبیه به هم هست
    اون کار
    درعین حالی که مینیمالیسم رو بشدت رعایت کرده، یک کار شیک و نو بود…

  25. بنظر بنده ، طرح منتخب به طور دقیق خواست کارفرمایان رو لحاظ کرده و در کنار منحصر بفردبودن این طرح نسبت به طرح های موجود ، از سادگی و گیرایی خوبی هم برخودار هستش..
    داوران ذکر کرده بودند که یکی از ویژگی های نشانه ، باید همخوانی آن با نشان آیسسکو باشد.در طرح آقای ابوذر محمدی هم این نکته به نوعی لحاظ شده و فضای برش خورده طرح اسلیمی به نوعی گویای کره زمین نیز خواهد بود. (که البته در طرح منتخب ، این همخوانی با وضوح بیشتری قابل درک هستش).
    ما نباید به این موضوع نگاه کنیم که یک طرح از لحاظ بصری ، از طرح منتخب برتر هستش یا نه ! ما باید به این نگاه کنیم که کارفرما از لوگوی نهایی چه انتظاراتی داره . این درسته که شاید فراهم کردن انتظارات در کنار هم در یک لوگو ممکنه معانی غیرمرتبطی رو هم القا کنه اما به طور کلی ، استنباط ها در نگاه اول ، استنباط های درست هستش (چون عموم مخاطبان لوگو افرادی هستند که سررشته ای از گرافیک و طراحی لوگو ندارن) .
    با اینکه این طرح شخصا بنده رو مجذوب کرد، اما فکر میکنم در نهایت ، طرح منتخب از این طرح جایگاه بهتری داره.

  26. با کوچکترین خلاقیت میتونستید این طرح رو حداقل به جایگاه هشتم برسونید. با یک خلاقیت ساده میشد طرح گنبد رو به شکل صحیح درآورد. واقعا تعجب میکنم که شما چطور به این طرح بسنده کردید و برای اصلاحش کار نکردید. این طرح در حد یک اتد اولیه ست که بسیار جای کار داشت. عجیبه که نکات ساده ای که در یک نگاه میشه دید و طرح رو اصلاح کرد از دید شما مخفی مونده.
    این طرح در قالب فعلی ، حتی در جایگاه ۱۰۰ هم نمیتونه قرار بگیره ، اما با چند تغییر جزیی حتی میتونست در جایگاه اول تا سوم قرار داشته باشه.
    البته ایده ی این طرح کمی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نزدیکه.
    واقعا تعجب کردم که یک طراح گرافیک میاد و اینهمه برای طرحش ویژوال میزنه که دیده بشه و انقدر به طرح اولیه خودش غره شده که عیب و ایرادهایی که میشد با چند ترفند ساده رفع کرد و ندیده یاشه. کمی باید دید ما نسبت به طرح باز باشه جناب آقای ابوذر محمدی.
    من در نهایت فکر میکنم ، تعصب طراح نسبت به طراحی خودش ، یکی از بزرگترین آفت ها در گرافیک ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.