لذت لمس كاغذ و رنگ در پروژه عكاسى تبليغاتى / عقيل حسينيان 

در دورانى که مراحل توليد آثار گرافیکی، بيشتر با صفحه کلید و ماوس انجام می شود؛ برخی از طراحان با بازگشت به اصول اولیه طراحی و لذت لمس کردن کاغذ و مقوا و رنگی کردن انگشتانشان، سعی در احیای مهارت های هنری و لمسی دارند.
کار کردن با این رویکرد باعث می شود که طراح گرافیک به جای اسارت در سیطره ی تکنولوژی، دانش و فن آوری نوین را به خدمت بگیرد. قاعدتا کار دستی چالش های زیادی به همراه دارد؛ اما در عین حال لذت کار کردن را چندین برابر می کند. از طرفی آثاری که تمام فرآیند تولید آن ها با نرم افزارهای کامپیوتری طراحی و اجرا می شوند؛ مسلما از آن لذت ها محروم خواهند بود.

پروژه امروز به عكاسى تبليغاتى «عقيل حسينيان» براى كرم هاى گياهى دلبان اختصاص دارد. عقيل در مورد اين پروژه مى گويد: «ما بعد از پذیرش سفارش، به صورت گروهی دور هم جمع می شویم و ایده پردازی می كنیم. اما ایده هایمان را به سمتى سوق می دهیم که علاوه بر اینکه کار نهایی، اثری با کیفیت بالا و قابل پسند خودمان و سفارش دهنده باشد؛ از فرآیند تولید هم لذت کافی ببریم.
در این پروژه تلاش كرديم كه مواد تشکیل دهنده محصولات معرفى شوند. با در نظر گرفتن این کانسپت، انتخاب تکنیکی که همه ی تصاویر با کاغذ و مقوا ساخته شوند مشخص شد. یکی از مهم ترین چالش های این پروژه اجرای چیزهایی بود که نیاز به آزمون و خطا داشت؛ مانند پیدا کردن رنگ های مقوا که به طرح نزدیک باشند و همچنین انتخاب رنگ زمینه ی کار. یا اینکه مثلا زیتون کاغذى به شکلی برش داده شود که در عین گنگ نبودن، با کل مجموعه هماهنگ باشد، گل بابونه با گل همیشه بهار چه تفاوت هایی دارد که با کاغذ قابل مشاهده باشد و مسائلى از اين دست…
گاهی اوقات در کار دستی راه بازگشت وجود ندارد، با یک برش یا محاسبه ی اشتباه ممکن است همه چیز خراب شود. به عنوان مثال برای جوانه گندم یک روز کامل تعداد زیادی دانه ی گندم برش داده شد اما وقتی شکل نهایی گندم در کنار دیگر گیاهان قرار گرفت؛ با عدم هماهنگی آن مواجه شدیم و به ناچار طرحی جدید برای شکل گندم طراحی و اجرا شد.
در این مجموعه تلاش كرديم کانسپت کار روی تمام تصاویر حفظ شود. اما برای کرم ضدآفتاب، اگر باز هم با کانسپت مواد تشکیل دهنده ى محصولات جلو می رفتیم، احتمالا مخاطب عام در نگاه اول متوجه نمی شد که این یک آگهی برای کرم ضد آفتاب است. بنابراين به ناچار مجبور شدیم در این یک مورد استثنا در نظر بگیریم و بیشتر روی حال و هوای کرم ضد آفتاب کار کنیم.»

پروژه عکاسی تبلیغاتی کرم های گیاهی دلبان، آبان ماه امسال در «استودیو کاچ» و با همكارى على صادقى و محمد رضائيان طراحی و اجرا شد. استودیو كاچ توسط عقیل حسینیان و نادر مجدی از تابستان ٩۴ تاسيس و شروع به فعالیت کرده است. عقیل حسینیان متولد ١٣۶٨ و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد گرافیک از دانشگاه هنر تهران است. او که فعالیت حرفه ای خود را از سال ۸۵ آغاز کرده؛ هم اینک در زمینه گرافیک، عکاسی تبلیغاتی و موشن گرافیک مشغول به کار است.

 

پروژه- تبلیفاتی-روزرنگ  پروژه- تبلیفاتی-روزرنگ (1)  پروژه- تبلیفاتی-روزرنگ (2)  پروژه- تبلیفاتی-روزرنگ (3)  پروژه- تبلیفاتی-روزرنگ (4)

پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (2)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (3)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (4)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (5)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (6)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (7)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (8)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (9)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (18)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (17)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (16)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (15)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (14)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (13)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (12)  پروژه عکاسی تبلیغاتی-روزرنگ (10)

 



15 thoughts on “لذت لمس كاغذ و رنگ در پروژه عكاسى تبليغاتى / عقيل حسينيان ”

    1. احتمالن منظورتون از ايده -تكنيك- اين كاره كه البته بله چيز جديدى نيست و درست مثل تمام سبك ها و تكنيك ها و روش ها امتحان پس داده اس
      اما درباره ايده و اجرا بايد بگم كار خوشفكر و خوش رنگ و لعاب و تا حدود زيادى تميز از اب دراومده و باتوجه به سن و سال خالقش جاى تبريك داره

  1. بالاخره بعد از مدت ها چشممون به یک کار کاملا هنری و خلاقانه روشن شد
    البته منظورم در حیطه تبلیغات ویدئویی هستش
    چون واقا در این زمینه خیلی ضعیف هستیم
    وعرض تبریک به همه کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدن

  2. خسته نباشید میگم به این دوستان. زحمت زیاد کشیده بودن.
    اما…
    دیزاین همونطور که همه میدونیم یعنی «حل مسئله». یک صورت مسئله وجود داره که ما باید بتونیم اون مسئله رو به بهترین شکل حل کنیم. گفته شده که:
    «در این پروژه تلاش کردیم که مواد تشکیل دهنده محصولات معرفى شوند. با در نظر گرفتن این کانسپت، انتخاب تکنیکی که همه ی تصاویر با کاغذ و مقوا ساخته شوند مشخص شد.»
    خب من سوال میکنم: چرا کاغذ؟ این تکنیک چه ارتباطی با موضوع داره؟ این تکنیک چه مسئله ای از سفارش دهنده و موضوع حل میکنه؟ تایید میکنید که همین ترکیب بندی با تکنیک عکاسی تبلیغاتی حرفه ای و نورپردازی مناسب به شکل بهتری مسئله رو حل میکرد و برای مخاطب این نوع محصول جذابتر بود. اما چون ما تکنیک برش کاغذ رو بلدیم پس میریم سمت این کار و یک جورهایی با عرض معذرت مشتری رو فریب میدیم…
    متاسفانه این مسئله داره به یک جور اپیدمی تبدیل میشه… حداقل در پروژه هایی که روزرنگ میذاره از جوانترها اینطور دیدم من.
    به یاد بیارید پروژه هویت بصری هفته گرافیک دو سال قبل رو… که رفته بودن تو بیابان سازه ساحته بودند و غیره… فرآیند بسیار پرزحمت بود اما واقعا در نهایت خیلی راحت میشه گفت: که چی؟
    ما باید مسئله رو حل کنیم دوستان نه اینکه تکنیک و روشی که بلدیم و باهاش در اصطلاح حال میکنیم رو به خورد موضوع بدیم. حداقل تعریفی که من از دیزاین میشناسم این هست…
    موفق باشید

    1. …به یاد بیارید پروژه هویت بصری هفته گرافیک دو سال قبل رو… که رفته بودن تو بیابان سازه ساحته بودند و غیره… فرآیند بسیار پرزحمت بود اما واقعا در نهایت خیلی راحت میشه گفت: که چی؟…

      این خیلی درسته

      1. !!!
        ” که چی ؟!!! ”
        دوست عزیز لطفا در دید و نگاه خود تجدید نظر کنید !
        اون سازه روز گرافیک کار استودیو چپ چین بود ، و بسیار عالی بود…
        همیشه که نباید گرافیک رو خشک و در قالب بنر دید ! اون کار بنظر بنده عالی بود و بازهم بهشون خسته نباشید میگم ، چرا ؟ چون خلاقانه بود ، ساختار شکنانه بود ، تکراری و مثل همه ی کارهای روزمره گرافیکی نبود! و همچین چیزی باید در روز مهم گرافیک اتفاق بیوفته ، نه یه چیز ساده …
        * در مورد این کار هم همینطور ، به جای عکاسی تبلیغاتی ساده و تکراری ، خلاقیت به خرج دادند و زحمت کشیدن ، کار نهایی هم خیلی جالب شده و بهشون تبریک میگم که این جسارت رو به خرج دادند… به نظر من عالیه…

        1. دوست عزیز شما هم به تدریج که با مفاهیم دیزاین و ارتباط آشنا بشید و تجربه تون بیشتر بشه نظرتون عوض میشه… به زمان نیاز داریم. موفق باشید

  3. خسته نباشید! این خیلی خوبه که به جای دادن یک کار فوق آرتیستی و ماورایی به مردم عادی که مخاطبان این محصول هستند کاری بسیار ساده و گویا اراءه داده اید… اکثر مواقع طراحا فکر می کنند هر چه کار بهم ریخته تر و پر بافت و پیچیده باشه یعنی یک اثر خوب. دلیل به وجود آمدن فاصله سلیقه بین مردم عادی و به اصطلاح هنرمندها مون همین خودخواهی های شخصیه… به نظر من کاریست با ایده ای ساده که برای مخاطبان خوب تعریف شده. به نگاه مخاطب احترام گذاشته

  4. فکر کنم علت استفاده از کاغذ اینه که این متریال احساس خشک بودن رو متبادر میکنه که در تماس با تصویر کرم احساس لطافت ایجاد بشه…ولی اصلا جنس کاغذی بودن گل ها احساس نمیشه…ایده خوبیه ولی اصلا نشده…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.