طراحی پوستر با طعم تصویر / فرزاد سعیدی

«مطالعات و تجربیات من در زمینه جامعه شناسی و تحلیل سلایق و خواسته های مردم کشورمان باعث شد که برای حضور موثر و کارآمد و اثبات خود در جامعه گرافیک به فراخوان و رقابت های مختلف در زمینه گرافیک روی بیاورم. بنابراین تصمیم گرفتم بازه زمانی معینی را به طراحی پوستر های اجتماعی با مضامین مختلف بپردازم و همین آثار معدود را در رقابت های مختلف ارسال کنم که نتیجه ی آن، شد همان چیزی که اتفاق افتاد.

هیچ وقت در هنگام طراحی پوستر از تکنیک واحدی استفاده نکردم و در این راستا برای طراحی پوستر های تبلیغاتی از تکنیک عکاسی و تصویر سازی دیجیتال بهره بردم در حالی که در پوستر های با مضامین اجتماعی و سیاسی و حتی فرهنگی خود، معمولا از تکنیک های مختلف از جمله طراحی و تصویر سازی دستی و دیجیتال و حتی عکاسی استفاده نمودم. هیچ وقت به دنبال خلق هویت واحد در آثار خود نبوده ام با این وجود استفاده از ایمیج ها با نسبت های بزرگتر و اهمیت بیشتر نسبت به نوشتار در آثارم می تواند به نوعی هویت شخصی کارهای بنده به حساب بیاید.

لازم می دانم در اینجا مختصری در رابطه با جامعه ای که ما از آن با عنوان سنتی یاد می کنیم اشاره ای بکنم که درواقع با استفاده از کلماتی چون سنتی بودن، بخش وسیعی از معضلات آن لاپوشانی شده و به راه اشتباه گذشته خویش ادامه می دهیم. دلیل اینکه آثار گرافیکی و ایده های ناب طراحان معاصر گرافیک ما از طرف سفارش دهنده های عام مورد پسند واقع نمی شوند، حاصل بی سوادی جامعه در حیطه هنرهای بصری بوده و دلیل اصلی این اتفاق هم وجود یک سری افراد با سواد پایین بصری به عنوان طراح در جامعه است.

مردم ما چشمشان به این آلودگی های بصری که هر روز در سطح شهر و حتی برخی رسانه ها با آنها روبرو می شوند عادت کرده و متاسفانه همین آلودگی ها امروزه فرهنگ بصری ما را شکل داده اند و بر سلیقه ی عموم تاثیر بسزایی گذاشته اند. مردم به خواندن نوشتار بر روی بنر و پوسترهای آنچنانی عادت کرده اند در حالی که برای درک یک پوستر با اولویت تصویر، نیاز حتمی به خواندن نوشتار نخواهد بود. اگر این وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، همیشه فاصله ای در روابط بین طراح گرافیک واقعی و مخاطب عام وجود خواهد داشت که به نفع هیچ یک از آنها نخواهد بود و همان روال قبلی ادامه خواهد یافت.

حال چگونه م یتوان این روابط را سامان بخشید؟ شاید یک راه حل مؤثر در این زمینه، کم رنگ کردن حضور نوشتار در پوستر های فرهنگی و اجتماعی باشد. مضامینی که به شکل تصاویر در کنار عنصر خط بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند به مرور زمان می توانند به عنصر اصلی در پوستر های فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی در ایران تبدیل شوند و همین امر باعث بالا رفتن سواد بصری عموم شده کم کم بر فرهنگ بصری همین جامعه ی به اصطلاح سنتی ما تاثیر می گذارد تا جایی که سفارش دهنده ها دیگر به نوشته شدن عنوان اصلی در اندازه های نامتناسب و تکراری راضی نخواهند شد.»

فرزاد سعیدی، متولد سال ۱۳۷۰ و فارغ التحصیل رشته گرافیک از تبریز است.وی  فعالیت حرفه ای خود را ازسال ۱۳۹۱شروع کرده است.

 

Alliance/ اتحاد | ۲۰۱۳
Dangerous Food / غذای خطرناک | ۲۰۱۴
Environment 1 / محیط زیست | ۲۰۱۴
Disability / ناتوانی | ۲۰۱۵
Immigrant / مهاجر | ۲۰۱۶
Industry and Mine / صنعت و معدن | ۲۰۱۵
False Relationships / روابط نادرست | ۲۰۱۵
SICAB 2015 / سیکاب ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴
Delicious Film / فیلم خوشمزه | ۲۰۱۶
Be Cautious / احتیاط | ۲۰۱۷

 



31 thoughts on “طراحی پوستر با طعم تصویر / فرزاد سعیدی”

  1. “مطالعات و تجربیات من در زمینه جامعه شناسی و تحلیل سلایق و خواسته های مردم کشورمان باعث شد…”
    پشتكار شما قابل توجهه جوان هستيد ، در ابتداي كار و به شدت جوياي نام ، اما بيانتون از اين جمله خيلي كلي و مبهمه ميشه بگيد مطالعات جامعه شناختي شما! محدود به كدوم كوچه محله منطقه يا شهر بوده ، مطمئناً در بعد وسيعي نبوده با توجه به سن ، تحصيلات و تجربه اندك شما … اين مشخص ميكنه ديگران بايد حوزه مطالعه رو تا كجا پيش ببرن و نتيجه ي قابل توجهي به بار بياد توسط دانشجويان گرافيك

    1. با سلام و احترام خدمت کارشناس ارشد محترم گرافیک
      عرض به خدمت جنابعالی/سرکارعلیه ، نظرات شما محترم؛ اما به عنوان یک کارشناس بی نام و نشان و بدون کمتر شناختی نسبت به بنده و فعالیت و پشتکارم، نقد احساسی بیش نبوده و نقد بی دانش نسبت به یک موضوع، نظر شخصی بوده و درست نیست.
      همچنین باید عرض کنم خدمت تک تک دوستان که این مطالب و مصاحبه های انجام شده در سال های گذشته به درخواست بنده نه، بلکه با رضایت بنده صورت گرفته.
      متشکرم بابت توجهتون…

      1. من نه نظر شخصي اظهار كردم و نه نقدي انجام دادم تنها نوشتم كه مشخص كنيد تحقيق جامعه شناختي شما از سلايق تا چه حديست كه دايره ي پژوهش ديگران براي كار آينده مشخص بشه ، ظاهراً و براي چندمين بار مشاهده ميكنم جوانان عرصه گرافيك كه تجربه هاي اندكي دارن و بايستي پشتكار و تجربه هاي فراوان رو محور فعاليتهاشون قرار بدن صرفاً در زمينه ي عدم نقدپذيري و تاختن به نظرات سازنده قدم بر ميدارن!پيشنهاد من به شما پرورش روحيه نقد پذيري هست به شدت و سپس تجربه آزمايي هاي وسيع تر …موفق تر باشيد هنرمند جوان

        1. وقتی سوال به درستی طرح نشود، جواب نیز بالطبع به مذاق خوش نخواهد آمد.
          علاقه ای به بحث حاشیه ساز ندارم دوست عزیز…
          به زودی به بهانه نمایشگاهم تشریف بیاورید هر سوالی داشتید در خدمتم.

          1. وضوح از اين بيشتر؟!!
            ميشه بگيد مطالعات جامعه شناختي شما! محدود به كدوم كوچه محله منطقه يا شهر بوده

            بسيار خوب نمايشگاه تجربه بهتريست من هميشه به جوان ترها پيشنعاد ميكنم آثارشون رو در معرض ديد بزارن در معرض نقد كه البته اين مورد متاسفانه به مذاق شما جوان ها خوش نمياد
            مجدد عرض ميكنم هم شما و همه همه ي جوانان جوياي نام گرافيك موفق باشند

  2. خداقوت فرزاد عزیز!
    با نگاه به کلیت پوستر های فرزاد سعیدی میشه فهمید که شناخت درستی از جامعه مخاطب کاراهاش داره.
    به این صورت که:
    در بخش محتوا میشه به انخاب عنوان کار ها و نتیجه گیری های خاصی که در بیان موضعات داره اشاره کرد؛
    و در بخش فرم هم به وضوح میشه اثرات تجربه های مختلف و تلاش هایی که برای انتخاب و طراحی تصاویر پوستر هاش انجام داده رو دید.

  3. سلام جناب سعیدی. بسیار از دیدن آثار زیبایتان خرسند شدم. شما بسیار آینده روشنی پیش رو دارید. ضمن اینکه بنده شمارو معلم غیرمستقیم ومجازی خودم می دونم و با مطالعه بصری روی آثار ارزشمندتون به نکات جالبی دست پیدا کرده ام و بر تجربیاتم در این شاخه از حوزه گرافیک افزوده شده….. خسته نباشید.

  4. سلام
    واقعاً هنر شما رو دوست دارم.
    جناب سعیدی من برای طراحی جلد کتاب به هنر شما مشتاقم.
    چطور میتوانم با شما ارتباط داشته باشم؟
    ترابی
    اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.