روایت‌گری و قصه‌گویی در پوسترهای تئاتر / محمد(سینا) افشار

« شروع یک نمایش با دیدن پوستر آن آغاز می‌شود؛ یا به عبارتی پوستر تئاتر، دریچه‌ای برای ورود به اتمسفر یک اجراست. تفاوت یک پوستر نمایش نسبت به دیگر گونه‌های طراحی پوستر را می توان در روایت‌گری و قصه گویی آن بر شمرد.

از نظر من (این می تواند یک نظر شخصی و برای یک نفر باشد) پوستر نمایش به دور از لو دادن کلیت نمایش، باید ایده و روایتی پنهان داشته باشد و مخاطب را تشویق کند که پس از دیدن نمایش مجددا به پوستر رجوع کرده و طرح، اجزا و کانسپت استفاده شده در پوستر را به نمایشی که دیده است ربط دهد. پوستری موفق است که به دور از فرم گرایی،کلی گویی و به رخ کشیدن سبک شخصی یک طراح، ایده، مضمون و محتوای نمایش را با زبان گرافیک و با جهان بینی طراح به عنوان مولف، به مخاطب انتقال دهد.

همه سعی من در کنار ارتباط موازی با ذهنیت کارگردان به عنوان سفارش دهنده ( و نه صرفا خوانش یک متن)،این است که با استفاده از زبان و المان هایی ساده و دم دستی و تولید کانسپت هایی ساده، پوستر ارتباطی آسان با مخاطب داشته باشد و به قول معروف از فضای هنر برای هنر و مخاطب خاص فاصله گرفته و با رعایت استانداردهای بصری، جذب مخاطب تئاتری جدیدی در پی داشته باشد؛ البته به این معنا نیست که هر طرح و اثری را به مواجهه دیداری مخاطب فرستاده و سلیقه بصری مسمومی که در جامعه رواج دارد را خراب تر کنیم.

در این مجموعه منتخبی از پوسترهایی را می‌بینید که در یک فضای بعضا شبیه هم و با ساخت کانسپت و تکنیک هایی مثل چیدمان ،عکاسی استیج، تصویرسازی، کولاژ کاغذ و پارچه و … برای مجموعه‌ای از نمایش‌ها طراحی شده‌اند.»

محمد افشار متولد ۱۳۶۲ مشهد و فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر است.



16 thoughts on “روایت‌گری و قصه‌گویی در پوسترهای تئاتر / محمد(سینا) افشار”

  1. به شدت با حرف‌های نوسینده موافقم. پوستر به عنوان یکی از اقلام مهم تبلیغاتی و‌اطلاع‌رسانی یک‌اور در عین حال باید وجهه هنری ان را بروز‌دهد، باید گیرا، جذاب و بیان‌کننده کلیت فضای نمایش باشد.

  2. تمرکز، تجربه گرایی، استمرار، درک دقیق از اُبژه و تنوع تمام آن چیزی است که محمد(سینا) افشار رو به نامی آشنا و مشخص در حوزه پوستر نمایش و تئاتر تبدیل نموده است… | به امید موفقیت، تلاش و شوقِ بیشتر | (+)*

  3. پوستر تئاتر نقش مشاور را برای بیننده تئاتر داراست، اگر پوستری خوب طراحی شده باشد، بدون اینکه داستان نمایش را لو بدهد حال و هوا و فضای نمایش را برای بیننده به تصویر خواهد کشید و بیننده با دیدن پوستر میتواند تصمیم بگیرد آیا این سبک از تئاتر را دوست خواهد داشت یا نه؟
    در پوسترهای امروز سینمای ایران که بیشتر تأکید روی بازیگران سینماست، بیننده تنها میتواند از روی سابقه بازی بازیگران در مورد فیلم تصمیم بگیرد اما تئاتر دنیای دیگری دارد، بازیگران باید آن را زندگی کنند و این سبک زندگی است که باید خودش را در پوستر تئاتر به نمایش بگذارد که کاری بسیار دشوار است و البته سینا افشار عزیز همیشه به خوبی از عهده آن برآمده است. به امید موفقیتهای روز افزون.

  4. آنقدری از طراح پوستر میدانم که فقط بفهمم فرق دارد با یک اوپراتور بی فکر، که صرفا کار با نرم افزار بلد است، خیلی ها اجرای بخش اجرایی یک ایده را به عهده میگیرند و اگر هم طرحی از خود میدهند حاصل اندیشه ی خودشان نیست بلکه کپی چند برابر بی کیفیت شده ی کاری دیگر است. که با یک سرچ دم دستی قابل کشف است.

    اما قصه ی سینا افشار چیز دیگری است، به معنای راست و درست طراح است، تحلیل گر است، و بعد از اندیشه، پای خلاقیت است که به آثارش باز میشود، با گریز از کلیشه ها طرحی نو در می اندازد.
    درود بر سینا افشار عزیز. دیروز بهترین داورها کارهایش را پذیرفتند، امروز خود داور است و این یعنی نوید فردای روشن.

  5. سینا افشار به شدت دقیق و کاربلد در کارش است. تجربه چندین همکاری را با او دارم و هر بار از هنرش و اندیشه کارهایش به وجد آمده ام.
    حضور آثارش در فستیوال های مختلف جهانی گواهی بر این موضوع است.
    درخشان باشی

  6. سینای عزیزم و رفیق چندین ساله ام
    همیشه از دیدن کارهات لذت بردم و می برم…. و مخصوصا پوسترهایی که در حوزه تئاتر داری کار می کنی.
    برات بهترین آرزوها رو دارم. همیشه رفیق بمون.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.