تايپوگرافى متحرك برای سکانسی از فیلم «جدايى نادر از سيمين» / مهدى عطاريان

پروژه عملى پايان نامه كارشناسى «مهدى عطاريان» در رشته ارتباط تصویری، تايپوگرافى متحركی با الهام از فيلم ستايش شده «جدايى نادر از سيمين» ساخته «اصغر فرهادى» است. او در اين پروژه تلاش نموده با بهره گيرى از ویژگى های نوشتار فارسى و قابليت هاى آن، موشن گرافيكى برای سکانسى از اين فیلم بسازد.

مهدى در مورد مراحل شكل گيرى اين اثر مى گويد: «لیریک ویديو، که موضوع بخش نظری پایان نامه ام بود؛ گونه ای تایپوگرافی متحرک است که اغلب در موزیک ویديو، آگهی های تبلیغاتی و فیلم کاربرد دارد. با توجه به قابلیت های دیالوگ در فيلم، از اين مديا برای ساخت پروژه ام استفاده کردم.
براى انتخاب فيلم، در بین چند گزینه متفاوت سرانجام جدایی نادر از سیمین به خاطر ویژگی هاى متمايزش انتخاب شد. خوش ساخت بودن، تنوع شخصیت، دیالوگ ها و نقش آفرینی ممتاز بازيگران از جمله دلایل اين انتخاب بود. همچنين موارد فنى از جمله: ويژگى هاى بيانى، اوج و فرودهاى مناسب و محتواى قوى فیلم از ديگر نكاتى بود كه باعث اين انتخاب گرديد. بعد از بررسی دیالوگ ها و سكانس هاى مختلف، در نهايت این سكانس با توجه به تقابل و جدال بین دو شخصیت کاملا متفاوت انتخاب شد. سپس شروع به بررسی عناصر بصری و انتخاب فونت متناسب با فضا و شخصیت ها نمودم. با توجه به شخصیت نادر، فونت دیبا براى او انتخاب شد و برای شخصیت زن، فونت لوتوس به دلیل ظرافتش مورد استفاده قرار گرفت. با انتخاب این دو فونت، تضاد لازم بین دو شخصیت و لحن کلام آن ها حفظ مى شد.
در طی مراحل ايده يابى و طراحى استورى برد، به این نتیجه رسیدم که مناسب ترین ترکیب رنگی برای فضای این كار، سیاه و سفید است. چون ممکن بود مخاطب از سیاه و سفید برداشت مفهوم خوبی و بدی شخصیت ها را داشته باشد و به دیدگاه بيننده جهت داده شود؛ سعی کردم تقابل و تضاد این دو در طول اثر متنوع باشد. به این ترتیب علاوه بر تضاد و اوج و فرودها، به نوعی حس تعلیقی که در فیلم وجود دارد نيز حفظ شده و اثر از قضاوت و جانب دارى فاصله گرفته است.»
مهدی عطاریان متولد ١٣٧١ است و کارشناسى گرافيك خود را از دانشگاه نیشابور دريافت نموده و هم اينك دانشجوى کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان مى باشد. اين پروژه با راهنمایی فريد ياحقى و همکاری نغمه شادمهرى طوسى در شهريور امسال شكل گرفته است.



storyboard storyboard3 storyboard2 storyboard4 storyboard5 storyboard6

[aparat width=”560″ ]http://www.aparat.com/v/CfYOs[/aparat]






24 thoughts on “تايپوگرافى متحرك برای سکانسی از فیلم «جدايى نادر از سيمين» / مهدى عطاريان”

    1. قشنگ معلومه که سواد بصری شما زیر صفره ! اینا چیه که میگی؟ شما اول مدل دیگت رو معلوم کن تا کف و عمقش معلوم بشه. بی سوادی خودتون رو اینقدر زود تو رو خدا افشا نکنید و بین کارهای حرفه ای و دانشجویی تفاوت بزارید و اینقدر مثل خاله پیرزن ها غرغرو نباشید.

  1. خوشحالم كه مدتيست پروژه هاى دانشجوويى بيشترى در روزرنگ شاهديم
    بحث كيفيت بجاى خود ، خود اينكار بسيار عالى و جذابه
    ممنون براى توجهتون به اين بخش

  2. کار جالبی بود !
    تبریک میگم
    انشاا… کارهای بعدی ایشون رو هم در این زمینه ببینیم
    و روز به روز شاهد پیشرفتشون باشیم
    موفق باشید

  3. مهدی جان ممنون خیلی لذت بردم. به نظرم به عنوان پروژه دانشجویی نمونه کار جدید و خوبی از آب درومده و خوشحالم که می بینم تو سایت معتبری مثل روزرنگ به نمایش گذاشته شده. موفق و پیروز باشی…

  4. مرسی کار نو و خوبی بود.
    دوستان هنرمندم تو ایران این معموله ک بگن کارت بیخوده، حالا ک چی، نمیشه، نمیتونی، فایده نداره و….
    کارتون فوق العادس. با انگیزه بیشتر و اینبار بازم خلاق تر ادامه بدهین. لذت ی کار نو رو بردیم.

    سپاس. پیروز باشین.

  5. کار خوبیه،امیدوارم موفق باشین آقای عطاریان،در مورد یکی از اظهار نظرها درباره خام بودن اجرا و یا دانشجویی گفتن به این کار باید بگم به تره اول حجم اجرای کار رو ببینید بعد از مدت زمان اجرای این پروژه اطلاع پیدا کنید و بعد نظر بدین!!!
    انجام این پروژه برای آقای عطاریان از ایده و طراحی و استوری بورد تا اجرای اون کلی زمان و انرژی برده،مطمئنم کار بعدی ایشون خیلی بهتر از این کار خواهد بود.
    و در آخر با تبریک و خسته نباشید خدمت آقای عطاریان امیدوارم کارهای بیشتری از شما ببینیم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.