کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

کمپین‌هاى تبلیغاتى در سراسر جهان، مقوله‌ى مشخصى را دنبال مى‌کنند: “اعتبار”. کسب اعتبار، افزایش و تداوم اعتبار و تثبیت اعتبارى که از قبل ساخته و شناخته شده است.
موقعیت یک برند و تصویر آن در ذهن مخاطبان، ارتباط مستقیمى به چگونگى رفتار تبلیغاتى آن برند دارد. در دنیاى پر رقابت و هزار رنگ تبلیغات، ترغیب مخاطب به استمرار استفاده از یک محصول یا حفظ اعتماد به یک برند، کار ساده‌اى نیست.

شرکت‌هاى تبلیغاتى با استراتژى‌ها و تاکتیک‌هاى مختلف، مسئول به دست آوردن و حفظ جایگاه برندها در این بازار پرهیاهو هستند. در این میان، خصوصیات یک کمپین تبلیغاتی چیست؟ به نظر مى‌رسد در یک نگاه کلى، کمپین خوب و اثرگذار، کمپینى‌ست که پیام مورد نظرش را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند. در واقع یک کمپین سازماندهى شده، با استراتژى موفق، مى‌تواند یک پیام روشن و موثر را در یک دوره‌ی زمانى مناسب و با هدف مشخص، به مخاطب تعیین شده برساند، تا جایی که حتى تعداد بیشترى از مخاطبین را ترغیب به واکنش مورد نظر خود کند.

دست یافتن به این جایگاه، احتیاج به صرف دقت و تمرکز زیادى دارد. طراح یا طراحان کمپین با ایده‌پردازی، برنامه‌ریزى و خلاقیت مى‌بایست نه تنها توجه مخاطبان را جلب کنند؛ بلکه جایگاه آن برند را چه در بازار رقابت و چه در بین مشتریان ارتقا دهند. پس مى‌بینید که از این جهت، مدیران خلاقیت، با مقوله‌ى پیچیده و چند جانبه‌ای رو‌به‌رو هستند.

با این مقدمه به سراغ یکى از جدیدترین کمپین‌هاى ارائه شده از طرف یک برند شناخته شده مى‌رویم. کمپین بانکداری الکترونیک بانک ملت.
بانک ملت در بهار سال ٩٣، با برگزاری یک پیچ تبلیغاتى، طراحی کمپین بانکداری الکترونیک خود را که شامل چهار آگهى سریالى اینترنت بانک، همراه بانک، کد بانک و تلفن بانک بود، به مسابقه گذاشت. کمپین برگزیده اثری است از تهمتن امینیان.
تهمتن امینیان به عنوان مدیر خلاقیت و مدیر هنرى، بعد از طراحی استراتژی پیام این کمپین یعنی “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به ایده‌‌ای رسید که با شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” از ابتدای شهریورماه اکران شده است.
رسانه‌هایى که کمپین در آن‌ها ارائه شده شامل آگهی تلویزیونی، آگهی مطبوعاتی (روزنامه و مجلات)، رسانه‌های محیطی (بیلبورد، استرابورد، عرشه پل عابر)، پوستر، دستگاه خودپرداز، وب و .. هستند.

با نگاهى به طراحى این کمپین، مى‌بینیم که نکته‌ى شاخص آن، مینیمال بودن دیزاین در عین شفاف بودن پیام مورد نظر است. در واقع اولین گزینه‌اى که پس از دیدن آگهی‌ها، توجه بیننده را به خود جلب مى‌کند؛ سادگى و استفاده بهینه و بى‌حاشیه از فرم و رنگ بوده که کاملا در خدمت موضوع قرار گرفته است. مسلما پذیرش و اجرای چنین طرح‌های آوانگاردی از سوی یک سازمان بزرگ (بانک ملت)، علاوه بر ارتقاء سواد بصری جامعه، دلگرمی برای عوامل صنعت تبلیغات و همچنین دیزاین خواهد بود.

عوامل طراحى کمپین: 
تهمتن امینیان (مدیر خلافیت، مدیر هنری، طراح گرافیک)
 فرشید شهیدی (کپی‌رایتر)
فرشید منفرد (کارگردان آگهی تلویزیونی) 
رامین رحیمی (انیماتور)
 سعید کاظمی‌راد (آهنگساز)
 مهرداد ارمغان و مرحوم اسماعیل قادرپناه (گوینده‌ی آگهی تلویزیونی)

1-Mobile Bank-Print Ad  2-Telephone Bank-Print Ad  3-Internet Bank-Print Ad  4-Code Bank-Print Ad

4  3  2  unnamed



35 thoughts on “کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری”

  1. کمپین بسیار تمیز و حرفه‌ای و در یک کلام «درست»
    تشکر اول از بانک ملت برای حسن سلیقه و انتخابش
    و تشکر واضح! از فکراندرکاران و دست‌اندرکاران.
    و تشکر آخر از روزرنگ که روند کار و دیدگاه‌ها را ارائه می‌دهد.
    محمد

  2. ایده ی کارها خیلی چشم گیره
    احسنت به حسن سلیقه بانک ملت
    و احسنت به این تیم حرفه ای و خوش فکر
    و ممنون از سایت وزین روزرنگ
    یک پیشنهاد: تا جاییکه ممکنه از کارهای طراحان ایرانی که انقدر خلاق و حرفه ای هستند مطلب بزارین به خصوص در زمینه های کمتر کار شده و دیده شده ای مثل کمپین یا هویت سازمانی یا برندینگ.

  3. هم دست آقای امینیان درد نکنه هم دست وبگاه روزرنگ که
    اینقد مطالب مفید، دوست داشتنی و جذاب برای مخاطبان فراهم می کنه!

    یه خسته نباشید تقدیم همه دست اندرکاران روزرنگ!

  4. به شخصه از دیدن کارها بخصوص آگهى ها بسیار لذت بردم اما مى خوام اگر ممکن باشه راجب یه نکته نظر بدم و امیدوارم مسئولین وبسایت روزرنگ نظر بنده رو منتشر کنن.
    از اونجاییکه این آثار نه براى مخاطب خاص،بلکه براى عموم مردم با هر سواد و سلیقه اى طراحى شده،،،فکر مى کنین واقعا قابل فهم و قابل درک هم هست؟
    بله بنده و شما و شاید تمام صنف طراحان شاید از دیدن این کارها لذت ببریم و از اینکه کارى تا این حد گرافیکى و خاص تونسته موافقت سفارشدهنده رو بدست بیاره خوشحال بشیم.اما مردم کوچه و خیابان، مردم عادى که توى ماشین هاشون نشستن و توى ترافیک یه بیلبورد مى بینن که (سیاهه و یه ستاره توشه) یا… چه مى فمند طرح و ایده ى آگهى ها چیه و چرا ، واقعا چرا باید از این کار خوششون بیاد؟ باز هم تاکید مى کنم که من شخصا کارها رو دوست دارم اما فکر مى کنم تخصصى کار کردن هنر نیست. بلکه این تخصص رو با ظاهرى ساده ارائه دادن که همه فهم باشه هنره.*

    *پ: لطفن به بنده حمله نکنین و مهربان باشین و یک جواب منطقى بدین تا منم راضى بشم که وجود چنین کمپین هایى باید مایه افتخار باشه 🙂 سپاس

    1. می دونید یه استادی داشتیم که میگفت وظیفه ما به عنوان یه دیزاینر و هنرمند اینه که سطح سلیقه و درک و دید جامعه رو بالا ببریم و اثارمون باعث بشه که مردم به فکر بیوفتن. اینکه بخوایم همیشه همه چیز و حاضر اماده تحویل جامعه بدیم یه خیانت بزرگ در حق مردمه

  5. جناب طراح بى طرف خب تا کى باید سطح سواد و سلیقه مردم رو به قهقرا برد؟شاید تلاش طراحان و دیزاینرهایی مثل تهمتن امینیان و بقیه باعث بشه سلیقه و درک مردم هم یه تکونى بخوره و انقدر شاهد گرافیک سخیف و بى مایه در تیزرها و پیشانى شهرها نباشیم.ضمنا این کار به عقیده من سهل الفهمه و اصلا پیچیدگى نداره من هم به نوبه خودم به آقاى امینیان و تیم حرفه اى شان تبریک میگم.

  6. به نظرمن کاری که تهمتن انجام داده، تفسیر همون چیزیه که بانک ملت ۶-۷ ساله دنبالشه؛ تغییر.
    اینکه برند می دونه این جور کارها رو از کی باید بخره خیلی مهمه. و اینکه امینیان هم می تونه با تمرکز و خلاقیت، با قاعده خودش بازی رو انجام بده خیلی مهمتره… چیزی که تو آژانس ها نیست، “تمرکز” است.

    دمش گرم
    دست ملت هم درد نکنه

  7. کمپین باز هم عالی مثل کمپین های قبلی بانک ملت و آقای امینیان
    و اینکه واقعا برخورد سازمان های سفارش دهنده و اجرای کمپین های تبلیغاتی که با خروجی خوب همراه باشه و به بالا بردن سواد بصری جامعه کمک کنه قابل ستایشِِ

  8. سفرهای درون‌شهری
    در سال ۲۰۰۸ کمپینی برای متروی لس آنجلس توسط Michael Lejeune و تیمش ارائه شده
    که در AdWheel Awards 2009 هم جایزه گرفته.

    Search: Metro Opposites Campaign

    https://www.segd.org/content/metro-opposites-campaign
    http://www.opiocreative.com/metro-opposites-campaign/

    http://oi57.tinypic.com/4uexxc.jpg
    http://s17.postimg.org/o26k2sn2n/METRO_OPPOSITES_CAMPAIGN.jpg

    1. با این که آقاى امینیان پاسخ کافى به شما دادن لازم دونستم چندتا نکته رو خدمتتون بگم.با این منفى ها و مثبت هایى که به کامنت خودتون و آقاى امینیان دادین، ثابت کردین که به دنبال هیچ چیزى نیستین الا عقده گشایى. چون امکان نداره کامنت ایشون (تا این لحظه که من دارم مى بینم) ١٣ تا منفى بخوره و کامنت غرض ورزانه شما این تعداد طرفدار داشته باشه. مگر اینکه خودتون در نهایت کینه توزى بارها و بارها وارد سایت بشین و هر بار به خودتون یک مثبت و به ایشون یک منفى بدین!!
      “امکان نداره “چون هر شخصى که فقط کمى از سواد بصرى و هوش بهره برده باشه متوجه تفاوت این دو کمپین با هم مى شه و مبحث “ایده” رو در قضاوتش لحاظ مى کنه.
      ممکنه استقبال فراوان از این کمپین و سیل کامنت هاى مثبت باعث شده باشه به خودتون زحمت آپلود کردن و قیاس این دو کار رو بدین (این لینک هایى که فرستاده شده دو تاش ساخته ى خود شماست!) اما به شما توصیه مى کنم این وقت و انرژى رو صرف بازشناسى خودتون و آثارتون کنید، چه بسا با این تجدید نظر، در آینده آثار ارزنده اى خلق کنید و به جاى تخریب خوشنامى دیگران از طریق یک کامنت، خودتون به فرد خوشنام و مطرحى تبدیل بشید.
      موفق باشید!

  9. باخبر شدم که یکی از عزیزان ما، دست به کشف جالبی زده و زیر این پست، لینک‌هایی گذاشته که محل تأمل است.
    مناسب دیدم چند خطی در این‌باره بنویسم.

    ۱- دوست عزیزمان به نکات درستی اشاره کرده:
    الف) ترویج «حمل و نقل عمومی» به جای «حمل و نقل خصوصی» سال‌هاست که مورد تأکید شهرداری‌های بزرگ دنیاست و کاملاً واضح است که توصیه‌ی جدیدی نیست.
    ب) استفاده از تکنیک «مقایسه‌ی آیکونیک» نیز مدت‌هاست که در تمام دنیا رایج است و به شکل یک سنّت درآمده و مطلقاً تکنیک تازه و نوظهوری نیست، بخصوص با استفاده از کنتراست شدیدی مانند سیاه و سفید.

    ۲- اما تا اینجا هنوز وارد مرحله‌ی ایده نشده‌ایم.
    ایده در کمپین بانک ملت از جایی آغاز می‌شود که در مقایسه‌ها، با شباهت‌های غیرمنتظره‌ (در میان آبجکت‌ها و گاه سابجکت‌ها) روبرو می‌شویم. منظور، شباهت‌هایی دور از ذهن مثل خط‌کشی عابر پیاده و آنتن موبایل، یا مثل سردنده و شماره‌گیر تلفن… است.
    در فاز بعدی آنچه که ایده را گسترش می‌دهد، مسئله‌ی تداعی (association) یا همان وحدت در بین چهار آگهی است.
    و در فاز نهایی، رابطه‌ی منسجمی (consistency) که بین آگهی‌های چاپی و آگهی‌های تلویزیونی برقرار شده، ایده را کامل و آن را تبدیل به یک کمپین می‌کند.
    بنابراین، کمپینی که لینک آن را دوست عزیزمان در کامنت فوق آورده است، ارتباطی با «ایده»‌ی کمپین بانک ملت ندارد.

    ۳- کمپینی که به عنوان اصل و منشأ ایده معرفی شده و بطورکلی کمپین‌هایی از این دست، می‌توانند (مانند این مورد) از جایی مثل سازمان حمل و نقل ریلی و… جایزه دریافت کنند (adwheel)، اما از آنجا که در طبقه‌بندی تبلیغات خلاق قرار نمی‌گیرند، در هیچ یک از منابع تخصصی تبلیغات خلاق، قابل سرچ یا جستجو نمی‌باشند و طبیعتاً در دسترس یا دیدرس دست‌اندرکاران این رشته نیستند.

    ۴- تهمت زدن و ادعای کپی بودن ایده، پیش از هر چیز، مستلزم برخورداری از دانش کافی است. به دوست عزیز و علاقه‌مندمان پیشنهاد می‌کنم، وقت گرانبهایی را که در حال حاضر صرف جستجوهای شگفت‌انگیز می‌کند، به مطالعه بگذراند. در این صورت در آینده می‌تواند با نام و هویت مشخص خود نیز کامنت بگذارد.

  10. من طراح گرافیک هستم.راجع به تبلیغات بانک ملت از خیلی از دوستان و آشنایان پرسیدم. که از نظر سطح سواد هم پایین نبودند و قشر عادی و تحصیل کرده جامعه بودند .وقتی می پرسیدم به نظرتون چه چیزی را اینجا می خواستند مطرح کنند کمتر کسی با طرح ارتباط برقرار کرد و منظور طرح را متوجه شد. وقتی که راجع به طرح ها کسی توضیح میده تازه اونوقت آدم میفهمه چقدر خاص و خلاقانه است اما در نگاه اول کمتر کسی متوجه نیت طراح می شه.قبول کنید هدف اینکه مخاطب هر چه سریعتر و آسانتر پیام را دریافت کنه

    1. سلام عزیزم من یک دانشجوی گرافیک دانشگاه هنر اصفهان هستم . در پاسخ شما و دوستان گرافیستتون توصیه دارم کتاب سواد بصری رو حتما مطالعه کنید. هر چه سواد بصری و فهم آثار در ما گرافیستا بیشتر بشه قطعا سواد مردم عادی هم در طی گذشت زمان بیشتر خواهد شد .موفق باشید

  11. مریم جان باید تفکر طراح و استراتژى کمپین رو بدونى. بعضى وقتا کار طراح طرح سوال و چالش براى مخاطبه، براى کسانى که به کشف و درک چندپله اى از یک اثر ایمان دارند. همه کارها که نباید لقمه اماده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.