پوسترهای مینیمال برای موضوعات اجتماعی

« شروع این مجموعه به ۶ سال قبل بر می‌گردد و طی این سال‌ها روی چند مجموعه دیگر هم فعالیت داشتم. این مجموعه چندین بار اصلاح و پوسترهایی جدید طراحی شد تا به مجموعه حاضر رسیدم.

پوسترها را معمولا با دست اجرا می‌کنم به همین خاطر تصاویری که به صورت فتومونتاژ کار شده بود حذف شد. از بین آنها تنها ۱۸ پوستر به نمایش در آمد و تعدادی از پوسترها هم هیچوقت اجازه نمایش نگرفت.

برای این مجموعه حدود ۱۸۰ اتود و ۱۰۰ اجرای نهایی داشتم. این مجموعه را به صورت مینیمالیستی طراحی کردم چون علاقه زیادی به اجرای پوسترها با دست دارم. در مرحله دوم، سرعت انتقال مفاهیم اهمیت زیادی داشت  که مشکل خودسانسوری هم در این تکنیک اجرایی برطرف می‌شد.

سانسور کردن تصاویر و خودسانسوری موضوعی بود که در این مجموعه محدودیت های زیادی برای من داشت.

طبیعت الگوی بزرگی برای من بوده و هست و خیلی از آرایه های ادبی را از طبیعت الهام می‌گیرم .برای برطرف کردن این مشکل هم از طبیعت الهام گرفتم و سعی کردم با زبان منطق ،مفاهیمی را انتقال بدهم که به فرهنگ، دین و مذهب خاصی مربوط نباشد و تمام انسان‌ها قادر به درک آنها باشند؛ به همین خاطر پوستر ها را معمولا با ۲ زبان طراحی می‌کنم.

بسیاری از پوسترها نیازی به تیتر و عنوان نداشتند اما به دلایلی یک عنوان کوتاه برای آنها انتخاب کردم.

تنها انتقال مفهوم برای من ملاک نیست بلکه بخش زیبایی شناسه، کاربردی بودن و حفط ارزش های بصری پوستر اهمیت زیادی دارد؛ ضمن اینکه کمک به پیشرفت مفاهیم بصری پوستر از نکاتی است که همیشه مورد توجه‌ام بوده است.
اکثرا موضوعات اجتماعی را به دلیل اینکه با اینگونه مسایل ارتباط بهتری برقرار می کنم انتخاب می‌کنم.

تمامی کارها صرفا جهت شرکت در بینال‌ها و نمایشگاه‌های انفرادی طراحی شده اند…»

محمود احمدآبادی متولد ۱۳۶۷ نیشابور و دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه انقلاب اسلامی تهران است.

 



9 thoughts on “پوسترهای مینیمال برای موضوعات اجتماعی”

  1. صرف نظر از هر عقیده ای نه ایده خوبه نه اجرا و جالبش اینه که طراح یه آقا راحع به نوع پوشش خانما حرف میزنه بهتر نیست به مسائل مردونه بپردازن؟!

  2. با سلام فقدان رنگ به‌عنوان یک عامل تجسمی مقتدر در برخی پوسترها کاملا مشخصه، از دیدگاه فرمالیستی اثار بسیار سطحی و ترکیب بندی‌ها ساده هستند، در یک از آثار ترکیب بندی خوبی دیده شد و آنهم تاثیر یک سستی بود، از نوع فونت گذاری و قرار گیری عنوان به‌طور ثال همان تاثیر یک سستی آیا این عنوان اثر است یا بخشی از تایپ پوستر؟ اگر عنوان نیست چرا به این شکل در پوستر ورود پیدا کرده و در پوستر نقش خوبی ندارد؟ اگر عنوان اصلی نیست و صرفا جهت دیدن اثر پوستر است چرا به این شکل در سایت نمایش داده شده است؟ در خصوص محتوا یا این‌که تفکر و جنیست فرد طراح اصلا مطرح نیست اما زیبا شناسی اثر، ساختار خود پوستر به‌عنوان اثار تاثیرگذار و فونت به‌عنوان خوانش متن نادیده گرفته شده است، در صورتی که تصویر به‌کار رفته شده در پوسترها نوعی برآیند ذهنی را در فرد مخاطب ایجاد کند این یادآوری ها صرفا مخاطب هنرمند نداشته و عموم مطرح هستند و این عمومیت و جامعه شناسی بصری در روند طراحی دیده نشده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.