ناگفته‌های طراح پوستر اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۶

طراح پوستر اصلی سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره ویژگی هایی که در طراحی به کار برده و تصویر دو کودک که در پوستر حضور دارند، توضیح داد.

علی خورشیدپور در گفتگویی درباره ویژگی هایی که برای خلق این پوستر درنظر گرفته است، گفت: آنچه که در طراحی این پوستر مدنظر ما بود، این بود که نگاهی تاریخی و اشاره ای به دوران ورود سینما به ایران داشته باشیم از همین رو برایمان بسیار اهمیت داشت که از عنصری تصویری استفاده کنیم که بتواند این موضوع را نشان بدهد.

وی افزود: این عکس برای من فضای خاصی را تداعی می کرد به این صورت که وقتی من به این عکس نگاه می کردم، فکر می کردم این دو کودک در یک لوکیشن شبیه لوکیشن فیلمبرداری قرار گرفته اند و حالتشان به گونه ای است که انگار آماده فرمان کارگردان هستند تا نقش خود را بازی کنند. پس من این عکس را یک نوع اشاره به سینما می‌دانستم از طرفی اشاره‌ای به آمادگی برای میزبانی و یک انتظار برای شروع جشنواره جهانی.

خورشیدپور با اشاره به اینکه عکس موجود در این پوستر را با جستجو در بین عکسهای مختلف پیدا و انتخاب کرده است، اظهار کرد: به نظرم چهره این دو کودک اخمو نیست بلکه آنها جدی هستند. در مواجهه با کودکان هنگام عکاسی متوجه می شویم آنها مقداری دستپاچه می شوند و شاید علت جدی بودن چهره آنها همین امر بوده باشد. از طرف دیگر حضور یک پسر و یک دختر ویژگی انسانی و غیرجنسیتی به عکس بخشیده که این برای ما جذاب است.

این طراح پوستر با اشار به ترکیب رنگ پوستر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: سیاه و سفید بودن این پوستر به این دلیل است که ارجاع تاریخی دارد زیرا در آن زمان هنوز امکان گرفتن عکس رنگی وجود نداشت و این موضوع هم باز اشارهای به قدمت تاریخ سینمای ایران دارد و اینکه سینما از تصاویر سیاه و سفید شروع شد.

خورشیدپور که طراحی لوگوی کتابخانه ملی را در کارنامه دارد، بیان کرد: ما به صورت مکتوب به زبان فارسی و انگلیسی در پوستر نوشته ایم «در آستانه ۱۲۰ سالگی سینمای ایران» که همین موضوع به قدمت سینمای کشورمان اشاره دارد در عین حال حضور آن دو کودک در این پوستر تمثیلی از کودکیِ سینمای ایران در زمان قاجار است چون سینما در این دوران به تازگی وارد ایران شده بود و سالهای ابتدایی خود را سپری می کرد و حالا که به ۱۲۰ سالگی سینمای ایران نزدیک می‌شویم در این پوستر به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

او گفت: به خواست سفارش دهنده، ما تمرکز بر مردم عادی برایمان اهمیت داشت و گرنه اکثر عکس‌های آن دوران عکسهای درباری بود و ما همه آنها را کنار گذاشتیم و به این عکس رسیدیم.

این طراح و گرافیست در پایان اظهار کرد: یکی از چند اِلمان ما در طراحی این پوستر اشاره به هویت ایرانی بود و می خواستیم به این موضوع توجه کنیم از همین رو این اتفاق به چند شکل رخ داد برای مثال فرشی که در عکس زیر پای کودکان است اشاره به فرهنگ ایرانی دارد از سوی دیگر لغات فارسی هم یک عنصر فارسی کامل مشهود است که فرهنگ ایرانی را در پوستر نشان میدهد و برای مخاطب گویا است و با توجه به اینکه ما در جشنواره ای با رویکرد جهانی حضور داریم لازم دیدیم که چند فاکتور از فرهنگ ایرانی و همچنین نشانه ای از قدمت سینما در ایران را به نمایش بگذاریم.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت۱۳۹۷) به دبیری سید رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

منبع



3 thoughts on “ناگفته‌های طراح پوستر اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۶”

  1. آقای علی خورشیدپور عزیز
    خسته نباشید، من می دونم تقربیا اغلب کارفرما برای طراحی و ایده و اجرا مانع ایجاد می کنند
    صرف نظر از این زمان هم هیچ وقت به اندازه کافی در نظر گرفته نمی شود و حتی شاید کل را به سادگی و بی دلیل رد کنند
    ولی با این همه از شما انتظاری بیشتری داریم
    تایپ در این کار بسیار دم دستی و عادی بکار رفته و شاید …
    کادر هم میشد تغییر داد
    موفق و پیروز باشید

  2. خسته نباشید بابت کار زیبا و خوبتون و انتخاب عکس بسیار خوبی داشتید و کاملا قابل درک است که برای سفارش در این سطح باید نظرات کارفرما و ملاحظات دیگری نیز در نظر گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.