«میلاد» تایپ فیسی برای طراحی هویت بصری / رضا بختیاری فرد

«در طراحی قلم (تایپ‌فیس) میلاد از خط نسخ کمک گرفته شده اما به‌ منظور کاربردی‌تر ساختن قلم، تناسبات در اجزای حروف بسیار تغییر کرد. دندانه‌های بلند و فضای سفید زیاد در درون حروف و چشم‌های بالای کرسی برای تشخیص آسان چشم (Legibility) و نزدیک شدن فراز (Ascender) و فرود (Descender) به خط کرسی برای دست‌یابی به انسجام بیش‌تر در سطرها انجام شد. این ویژگی‌ها در کنار زاویه‌ی کم دندانه‌ها و زاویه‌ی قلم صفر و نیز کنتراست ضخامت خیلی کم، نمایی امروزی و هم‌نشینی بسیار خوب در کنار حروف لاتین باعث شده میلاد، قلمی مناسب برای فضای وب و واسط کاربری (UI) باشد.
۱۰ وزن طراحی شده، تمام نیازهای کاربران را پوشش داده و از این‌رو میلاد قلمی مناسب برای طراحی هویت بصری شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد.
فرایند طراحی این قلم در سال ۱۳۸۹ در مدرسه‌ی ویژه زیر نظر دامون خان‌جانزاده انجام شد. سپس تکمیل خانواده‌های آن را شروع کردم که در سال ۱۳۹۲ پایان یافت. اکنون در حال باز طراحی و بهینه‌سازی نسخه‌ای از این قلم ویژه‌ی وب می‌باشم.»
آنچه گفته شد، توضیحات  رضا بختیاری فرد درباره روند شکل گیری و تولد فونت میلاد بود. این قلم تاکنون دو بار جزو آثار برگزیده شناخته شده است: نفر اول سرو نقره‌ای / نمایشگاه بین‌المللی طراحی حروف فارسی، بخش متن/ انجمن صنفی طراحان گرافیک – ۱۳۹۲- نفر دوم مسابقه‌ی طراحی قلم بانک اقتصاد نوین / مدرسه‌ی ویژه – ۱۳۹۱
همچنین این فونت، اخیرا در طراحی کتاب «کارنمای ۹۴» مورد استفاده قرار گرفته است.

Milad Roozrang_01  Milad Roozrang_03  Milad Roozrang_02  Milad Roozrang_06  Milad Roozrang_05  Milad Roozrang_04  Milad Roozrang_12  Milad Roozrang_11  Milad Roozrang_10  Milad Roozrang_09  Milad Roozrang_08
Milad Roozrang_07

Milad Roozrang Animate Milad Roozrang_13 Milad Roozrang_17 Milad Roozrang_16 Milad Roozrang_15 Milad Roozrang_14 Milad Roozrang_19 Milad Roozrang_18



13 thoughts on “«میلاد» تایپ فیسی برای طراحی هویت بصری / رضا بختیاری فرد”

  1. قلم خیلی خوب و زیبایی است.
    هم برای تایتل‌ مناسب است و هم به نظر می‌رسد برای متن، به خصوص متن‌های معرفی عالی باشد.
    حس خیلی خوبی داره و روان و دلفریب است.

  2. خیلی عالی ، همیشه حروف فارسی در مقایسه با لاتین در بین دوستان مورد هجمه واقع میشد ولی هیچ یک از دوستان به فکر یک کار اصولی در تایپ که هم ویژگی های نزدیک به تایپ فیس های با کنتراست کم و مونولاین رو داشته باشه و در قالب اوزان متعدد ارائه بشه و هم از لحاظ بصری از اصول خوشنویسی نسخ خارج نشه و به سمت پایه کوفی نره، نیفتادند…
    این قلم به نظرم شروع خوب و عالی و تقریبا بی نقصی بوده …

    تبریک آقا رضای عزیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.