مجموعه طراحی جلد كتاب

«يكی از مهمترين بخش‌های توليد و انتشار كتاب، آماده‌سازی و طراحی جلد است. طراحی گرافيك برای كتاب ازآنجاكه تبديل به محصولی جهت عرضه در فروشگاه و خريد توسط مخاطب می‌شود، شرايط خاصی نسبت به ديگر امور گرافيك دارد.

در واقع ناشران حرفه‌ای اهميت ويژه‌ای براي طراحی خوب و باكيفيت براي كتاب‌هايشان به‌دليل جذب هرچه بيشتر مخاطب قائل هستند. در كنار گرافيك خوب برای كتاب، پروسه‌ چاپ و صحافی به همان اندازه اهميت دارد و شايد بيشتر؛ چراكه اغلب در برخی از كتاب‌های لاتين مشاهده می‌كنيم با طراحی بسيار سطحی؛ اما با چاپ، كاغذ و صحافی حرفه‌ای ـ كتاب قابل اعتنا و مورد توجه مخاطب قرار مي‌گيرد. از طرفی كتابی با طراحی حرفه‌ای؛ اما با چاپ و ارائه‌ا‌ی ضعيف محصولی غير مرغوب و كمتر مورد توجه مخاطب خواهد بود.

از ديگر مؤلفه‌های موفقيت و يا عدم موفقيت در طراحی كتاب نحوه‌ تعامل ناشر با طراح است؛ به‌عبارتی از ويژگی های يك ناشر حرفه‌ای، نخست: گزينش طراح خوب و دوم: اطمينان به توان و تخصص طراح (عدم ورود ناآگاهانه به لايه‌های فنی و مبانی گرافيك) كه طبيعتاً باعث شكل‌گيری اثری موفق است. بديهی است ارائه‌ ملاحضات در خصوص محتوا و شاكله‌ كتاب توسط نويسنده يا مترجم نيز بسيار اهميت دارد. از ويژگی های يك طراح حرفه‌ای، تعهد به اصول و ساختار كتاب است؛ برای مثال: كتاب‌هایی هستند كه با ديدن‌ آن‌ها به‌ياد طراح خاصی می‌افتیم.

اثر در خدمت نويسنده و كتاب نيست، به عبارتی كتاب در خدمت طراح است! به‌نظرم اين آثار پيش از آن‌كه كتاب باشد پوستر است. ارائه‌ يك يا حداكثر دو اتود توسط طراح و حداقل مطالعه‌ مقدمه‌ كتاب از ديگر ويژگی‌هاي يك طراح موفق است.
مجموعه‌ جلدهاي حاضر، كتاب‌هايی‌ست با موضوعات سينما، فلسفه، سياست و … به سفارش انتشارات سروش و ساقی كه بين سال‌های ۹۰ و ۹۶ طراحي و اجرا شده است.»

پروژه دیگری از ایمان نوری نجفی در روزرنگ را اینجا ببینید.

 



12 thoughts on “مجموعه طراحی جلد كتاب”

    1. متشکرم از دقت نظرتان
      آقای عابدینی از اساتید قدیم من بودن، طبیعیه در آغاز تجریه بدلیل علاقه به سبک طراحی ایشان، کارها شبهات هایی داشته باشند.
      البته در مورد “آناتومی فیلم”، ناشر تعمد داشت که کار باید در قالب “مبانی فیلم” باشد. (آقای عابدینی هم طرح را رویت کردند!)

  1. بسیار جذاب، حرفه‌ای و خلاقانه است.
    این‌که نظر دوستان رو می‌بینم که عاجز از فهم و درک کارهایی با سوژه‌های قابل قبول، ترکیب بندی و فرم‌شناسی فوق‌العاده، رنگ بندی کاملا صحیح و بجا هستند و اضحار نظرهای مغرضانه دارند هاکی از عدم توانایی ایشان در تشخیص اثرهای فاخر و یا سمت‌و‌سویی جدا از فهم و درک هنری دارند در هر صورت برای تمامی هنرمندان کشورمان آرزوی سعادت‌ و پیشرفت روزافزورن را خواستارم.

  2. ایده‌ها برای عناوین بسیار ایده‌آل هستند. مجموعا آثار موفق و حرفه‌ای هستند. خسته نباشید و امیدوارم کوشاتر و پرکارتر از حضور شما هنرمند عزیز برخوردار شویم.

  3. گرافیست‌های خوبی داریم، دارم به آیند هنری‌مان – علی‌رغم اینکه فضای حاکم بر امور هنری منسجم و یکپارچه نیست و هر شاخه‌ی هنری داره ساز خودش رو می‌زنه و هیچ کدوم به هم دیگه ربطی ندارند – امیدوار می‌شم. دست مریزاد به این هنرمندان خوش ذوق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.