لوگوی منتخب مشهد ۲۰۱۷ رونمایی شد [ تکمیلی آثار برگزیده ]

در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان از لوگوی مشهد ۲۰۱۷ رونمایی شد.

علی جنتی در نمایشگاه آثار برتر مسابقات سراسری و رونمایی از لوگو مشهد ۲۰۱۷، با اشاره به این مطلب که مشهد سال آینده میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، اظهار کرد: جا داشت برای این رویداد فرهنگی که در حال رخ دادن است مسابقه‌ای بزرگ و قابل تحسین برگزار شده و لوگو انتخاب شود. وی افزود: امیدواریم اثر نهایی در همه نمادهایی که در شهر مشهد، خراسان رضوی و سطح کشور، در نشانه‌ها و تابلوها مورد استفاده قرار گرفته توجه همه مردم ایران و زائران خارجی را به خود جلب کند.

در این مراسم از لوگوی مشهد ۲۰۱۷ اثر رضا نبی‌زاده رونمایی و از هنرمندان صاحب آثار برتر در فراخوان طراحی لوگو مشهد ۲۰۱۷ با حضور مسئولان کشور و استان تقدیر شد.

 

702 714

Untitled-2(10)  رتبه اول: رضا نبی زادهarm2  رتبه دوم: حافظ رائیجیarm3  رتبه سوم: حمید رضا حیات روشناییarm4 مرضیه بهنامی فرarm5  محمود آراسته نسبarm6  علی فخیمیarm7(1)  علیرضا جوادیarm8

رضا ترابیان



72 thoughts on “لوگوی منتخب مشهد ۲۰۱۷ رونمایی شد [ تکمیلی آثار برگزیده ]”

  1. مشهد لاتینش اشکال داره / اصلاحش کنید
    لابد با لهجه و گویش مشهدی فینگیلیش نوشته شده ما خبر نداریم…
    mashhad درسته
    تو لوگو h جا افتاده جماعت با سواد…..
    مرسی از روز رنگ بابت پوشش خبری
    موفق باشید

    1. ورژن اولیه این لوگو هم جزییات طرح فرق میکرده و هم غلط املایی نداشته ، چطور میشه قبل اعلام نتایج دوباره طرح رو تغییر داد؟؟؟ این پرسش و ده ها پرسش و تناقض دیگر هم وجود دارد…

  2. یعنی از اون همه لوگوی ارسالی این بهترین بوده !؟!
    ای دادِ بی داد …
    جدا از بحث تایپ لاتینش ؛ به خطوط داخل محراب که دقت شود خطوطی که نماد کره ی زمین و جهانه دفرمه شده انگار بزور خواسته داخل محراب جا بده !
    کنارهای محراب زیر گنبدم که خیلی نامحسوس داخل رفته که در لوگو ای که قراره در همه سایزی دیده بشه جالب نیست !
    کاش تایپشو با محراب از کناره ها هماهنگ میکرد !
    فارسیشم که کلا تعطیله !!!
    امیدوارم که مسئولین محترم دخل و تصرف نکرده باشند!

    1. سلام ، مسلما این بهترین لوگو نبود ، حتی اگه نمایشگاه ۷۰ لوگوی منتخب رو میدید ۶۸ تا لوگوی بهتر هم بود! و البته دو مورد دیگه دو ورژن از همین لوگو بود ، نا داوری پیش اومده و بنظر این لوگو اصلا انتخاب داوران نبوده. باید پاسخگو باشند مسئولین.

  3. مشخص شد اعتراض و انتقاد اکثر طراحان به روند انتخاب و داوری این نشانه بیمورد نبوده – داوران آنقدر در انتخاب این نشان بیتوجهی و بی دقتی داشتند که متوجه ی این غلط املایی نشدند – این نشان با همین غلط در نمایشگاهی که از کلیه آثار رسیده برپا کردند نیز بنمایش گذاشته شده بود
    از انجمن صنفی طراحان گرافیک انتظار میره برای روشن شدن به شائبه های قضاوت داوران (که از اعضاء محترم و برجسته ی این صنف هستند) پاسخگو اعضاء و جامعه طراحان گرافیک باشند

  4. من نمی دونم چرا تو فیلادلفیا یه طراح گرافیک بشکن می زنه ، روزرنگ پوشش خبری میده از پروسه ی بشکن زدنش … بعد بنده متن مستند ارسال کردم که توی این فراخوان تقلب شده هیچ اتفاقی نیافتاد؟!

    بهرصورت نارنجکی که برای مشهد طراحی کردن مبارک باشه . امیدوارم به جای جذب توریست جذب تروریست نکنن

  5. سلام

    آقای محمدی عزیز من در افتتاحیه گالری در خانه هنرمندان حضور داشتم و شاهد اعتراض به نتیجه کار بودم
    ولی متاسافنه هیچ کسی جوابی نداشت

    همه کارها از این کاری که انتخاب شد بهتر بود
    وصدالبته که پارتی بازی شد.

  6. سلام لوگو هاي بسيار قوي تري هم وجود داشت كه از اين لوگو بسيار بهتر وزيبا تَر بودند. با اين هر حال ممنون از همه دوستاني كه شركت نمودند. امير مسعود كاظمي.

      1. دغدغه ی شما خوبه ولی واقعا” رو وقتی در فارسی بنویسیم چون در فارسی تنوین نداریم بصورت واقعن می نویسیم ، در مورد مثلن ، اصلن و … هم این مساله صادقه

  7. سلام.
    وقتی فراخوان این جشنواره رو دیدم، اجازه ارسال اثر رو هم به خودم ندادم.گفتم فراخوان به این بزرگی حتما اساتید و افراد مجرب لوگو‌هایی رو طراحی می‌کنند که بسیار قدرتمنده و اصلا نمی‌شه برنده شد در این جشنواره. ولی گویا خیلی هم این امر صادق نبوده. جشنواره‌ای که لوگوی برترش این باشه دیگه بقیه کارها… شاید هم کوتاهی شده در حق بقیه کارها.
    من خودم مشهدی هستم و متأسفم که چنین لوگویی اون هم برای شهری که قراره بشه پایتخت فرهنگی جهان اسلام طراحی شده.

  8. با سلام
    قابل توجه تمام دوستان محترم به عرض برسانم
    برگزاري اينگونه فراخوانها بيشتر جنبه تبليغاتي دارد و بيشتر مواقع مسئول برگزار كننده نظر داوران و انتخاب گروه داوري را نمي پذيرد و براي حفظ ابرو هم گروه داوري سكوت اختيار ميكند ( كه درست نيست) و هم برگزار كنندگان لوگوي مورد نظر خودشان را به اسم و اعتبار داوران به عموم معرفي ميكنند ( از نوع داوري و نحوه داوري و ….. بماند كه سخن بسيار است)
    براي مثال
    لوگوي باغ موزه دفاع مقدس توسط داوران انتخاب شد اما گروه برگزار كننده بطور كل آنرا رد كرد و لوگوي مورد نظر خودشان را معرفي كردند و داوران هم مثل هميشه سكوت كردند
    لوگوي دامپزشكي كه داستان ان هم رسانه اي شد
    لوگوي همكاران سيستم البته به نوعي ديگر
    و اين مسئله فقط در ايران رايج است

  9. این گزارش تمام اتفاقات روز برگزاری نمایشگاه به نقل از گروه های تلگرامه . کوتاهی دوستان در مجلات و خبرگزاری های هنری در انعکاس اون باعث شد صدای اعتراض بنده هم به جایی نرسه :

    در جلسه ی افتتاحیه ی نمایشگاه مشهد۲۰۱۷ که عصر امروز با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد سخنان دبیر جشنواره با اعتراض یکی از شرکت کنندگان قطع شد . ابوذر محمدی طراح لوگو و هویت بصری گفت : تمام تریبون ها و میکروفون هاب دولت و مجلس و منبر برای شماست اما اینجا خانه ی هنرمندان است . خانه ی ما ، میکروفون های اینجا مال ماست پس اجازه دهید صحبت کنم . وی با اشاره به ویژه خواری هایی که در فراخوان های گرافیک کشور اتفاق می افتد اذعان داشت : از طرف سایت آرت آنلاین که بعنوان مجری انحصاری فراخوان مشهد۲۰۱۷ از سوی دبیرخانه معرفی شده است مطلع شدم که لوگوی من بعنوان یکی از ۷ لوگوی برتر توسط هیات داوران برگزیده شده و به مرحله ی نهایی رفته است . ولی با تعویق های پیاپی نتایج دیگری از سوی این سایت و دبیرخانه اعلام شده است.
    آقایی دبیرجشنواره پس از دعوت این هنرمند به آرامش گفت : کلیه مراحل داوری با حضور هیات داوران برگزار شده و دبیرخانه خود را در برابر آثار امین می داند
    اظهارات وی با اعتراض مجدد محمدی همراه شد . این طراح لوگو با اشاره به اینکه آقایان حقیقی و آغداشلو در همه ی مراحل داوری حضور نداشته اند گفت : دلیل دروغگویی شما را نمی دانم در حالی که اعضای هیات داوران حضور نداشته اند چطور بدون اعلام عمومی آثار توسط نمایندگان وزارت راه و وزیر ارشاد بازبینی شده اند؟ شما وزیر و وکیل هستید ، دست از سر گرافیک ما بردارید!
    اعتراضات شدید این شرکت کننده با واکنش تند برگزارکنندگان روبرو شد . در ادامه نماینده ی وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص نحوه ی برگزاری این رویداد ارائه کرد که با اعتراض مجدد محمدی نسبت به عدم پاسخگویی این مقام مسئول به سوالات مطروحه نیمه تمام ماند.
    در ادامه ی جلسه آقایی دبیر جشنواره عنوان کرد : دبیرخانه ی جشنواره تا هرساعتی که شرکت کنندگان مایل باشند آماده پاسخگویی به اعتراضات آن هاست ، و به سرعت از اتاق جلسه خارج شد!
    بعد از افتتاح نمایشگاه تعدادی از لوگوها و علی الخصوص لوگوی برگزیده توسط بازدیدکنندگان به چالش کشیده شد.
    جلسه بصورت نیمه تمام با اهدای حق التالیف و لوح تقدیر شرکت کنندگان پایان یافت

  10. پارتی بازی؟
    نفرمایید…در صورتی حرف شما درسته که حداقل یک بار شاهد پارتی بازی در فراخوان های ایرانی باشیم 🙂
    غلط املایی هم نداره که …
    جشنواره بزرگیه ، و داوران بزرگی هم داره ! من واقعا باور نمیکنم 😀

  11. خواهش می کنم جشنواره به این بزرگی رو که در سطح بین المللی برگزار شده و اکثر طراحان بزرگ جهان در اون شرکت داشتند رو مورد انتقاد قرار ندین…
    الان طراحان آمریکا و اروپا دارن غبطه میخورن که چرا در این فراخوان که موضوعش هم به هر حال معنوی بوده شرکت نکردن و از فضای معنوی شهری مثل مشهد استفاده نکردن….
    درود بیکران هم بر داوران بین المللی فراخوان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. شماها چقدر حسودین بابا. اگه قرار بود شما ها داور باشین که فاتحه ی هر چی فراخوان و مسابقات خونده میشد که. تشریف ببرید بقیه ی لوگوها رو ملاحظه کنید اونوقت می فهمید که این لوگو با زبان ساده و با دوتا حرکت کل مفهوم فراخوان و رسونده. انقد زود قضاوت نکنید

      1. چی داری میگی — دوستته – اخه لوگو هیچ جرابیتی نداره – گرافیک ایران و با این لوگو زیر سوال بردن – حالا بعدا بیشتر در مورد این خواهید شنید – – تعداد بسیاری از لوگو ها حتی توسط برکزار کننده گان به دست داوران هم نرسید – متاسفم -…

  12. نمایشگاه را دیدم و واقعا باید گفت که فاجعه تمام عیار بود! تمام چیزی که در لوگوها دیده نمی شد مشهد بود! بیش از نیمی از کارها شبیه به هم بودند و بعضا کپی آثار دیگر…
    این گونه فراخوان ها کم پیش آمده که نتیجه قابل قبولی داشته باشد و اساسا برای چنین حرکت مهمی فراخوان دادن بی معنی ترین کار ممکن است.
    کاش مسدولین این فراخوان کمی هوشمندی می کردند و لوگو را به چند طراح خوب مشهد سفارش می داندند… قطعا نتیجه بهتر از این بود و بی آبرویی محض نبود!

    1. من هم با اون بخش از فرمایش ایشون موافق هستم که باید کار رو به کاردان داد . الان نفراتی هست که استودیو هاشون فقط در زمینه طراحی لوگو فعالیت میکنه بنظرم اونجوری خیلی بهتره ، اینا هم اگر میخوام اعمال زور و نظر کنن میتونن راحتتر اعمال کنن .

  13. به نظر من آقای نبی زاده طراح این نشانه تمام تلاش خودش رو در راستای خلق یک اثر شاخص انجام داده همچون سایردوستان شرکت کننده، پس به نظرم تخریب طراح کار شایسته ای نیست. به نظرم با وجود تمام ایرادهایی که در نشانه برگزیده هست و نشانه های مناسب تری هم برای انتخاب در دسترس بود منتها به طراح این نشانه ایرادی وارد نیست و تمام مسئولیت این انتخاب نادرست با مسئولین برگزاری و هیئت محترم داوران هست. این عزیزان باید در خصوص ملاک هاشون برای انتخاب این نشانه به عنوان اثر برترپاسخگو باشند.

  14. لوگو تایید شده اصلا در سطح مسابقه ای که برگزار شده نیست واقها متاسفم برای جامعه گرافیست — اگه از این همه دانشجو کسی ممیز نشده بدلیل سطح بسیار پایین دانشگاهها و اساتید دانشگاههاست .. لوگو اصلا دارای جلوه های هنر و خلاقیت نیست همان مباحث کلیشه ای و فونت های تکراری

    1. دوست عزیز لطفا جمع نبندیدما طراحان خوبی داریم اما متاسفانه خیلی ها به دلیل همین مشکلات و بی عدالتی ها و خیلی از مسائلی که نه تنها هنر بلکه اکثر زمینه ها رو ویروس گونه گرفته ، از شرکت در این فراخوان ها که معمولا هم داوران سرشناسی دارند اجتناب میکنند …

  15. اگه هیچ ابهامی تو انتخاب لوگوی مشهد نیست چرا سایت آرت آنلاین که این فراخوان رو اعلام کرده هیچ خبری از نمایشگاه نمیزاره یا هویت بصری لوگوی مشهد رو بررسی نمیکنه!

  16. خودشان فراخوان میدن ، خودشان به خودشان جایزه میدن ، خودشان خودشان را تشویق میکنند …. و می ماند این همه مشتاق که سرخورده میشوند .. این است سیایت اکثر فراخوانها ….

  17. مسابقه هویت بصری فن اورد هم , همین مشکلات بود . امیدواریم روزرنگ پوشش بده .
    حداقل جایزه های شرکت کننده رو بدن . که همچنان خبری نیست فقط,طرح منتخب (کپی ) رو اعلام کردن و هیچ خبر دیگه ای نشده .
    روزرنگ پیگیر باش

  18. سلام دوستان من نمیدونم چرا همیشه پشته کار یه آدم اینقدر حرف هست آقا تموم شد رفت اگه پارتی بازیه خوب شما پارتیشو پیدا میکردی شما کارت انتخاب می شد.اگه پارتی بازی نیست خوب حتما شما مشکل دارید به نظرم جمع کنید این حرفارو یا دنبال پارتیاتون باشید به جای این همه کامنت که یه آدم خراب کنید یا اینکه برید کار کنید.
    من نه دوسته این آدمم که کار داده نه از کارش خوشم اومده و اینکه نمیدونم آدمایی که اینجا صحبت میکنن که یه آدمو خراب کنن دنبال چین
    مرسی از اینکه صحبتم خوندید.

    1. دوست عزیز یک سوال دارم شما خودت از گرافیک سررشته داری؟ یا نه یه دفعه دیدی تو یه جمعی دعواست یه دفعه جستی، گفتی بالاخره یه شری رو برم فیصله بدم بیام.

  19. درود بر همه ی صاحب نظران عزیز

    دوستان نظرات بعضا جالب شما رو خوندم و بیش از پیش از نسل خودمون نا امید شدم
    یک نفر یک ایراده درست و تخصصی نگرفته که برای من بسیار تعجب برانگیز است …
    جذاب نیست ؟ خوشگل نیست ؟ در شان مشهد نیست ؟ شبیه فلان چیه ؟ دارای جلوه های هنر و خلاقیت نیست ؟ و الی آخر ……………
    کاربرد لوگو چیه ؟ برای چی طراحی میشه و چه کاری باید بکنه ؟ بنظرتون لوگوی نایکی جذاب و خوشگل و جلوه های هنر و خلاقیت درش بیداد میکنه ؟
    متاسفم واقعا برای خودمون که خیلی عقبیم و فکر میکنیم چون طراح گرافیک هستیم پس از فضا اومدیم و هر شلنگ و تخته ای میتونیم بندازیم …
    من از کارهای بالا کار خانوم مرضیه بهنامی فر بدون گنبد طلایی و محمود آراسته نسب اگه نوشته زیرش جدا بود بهتر بود رو هم خوشم اومد چون به لحاظ فرمی یه مقدار انتزاعی تر و خلاق تر بودن و فرمهاشون برای هویت بصری قابل استفاده و توسعه …
    اما سوال اصلی اینجاست که ما کی میخواییم از کلیشه ها در بیاییم ؟ و در واقع خلاقیت جایی خارج از کلیشه ها اتفاق میوفته … چرا با شنیدن کلمه مشهد همه رفتن سراغ فرم گنبد ؟ بنظرتون این یه کم عجیب نیست ؟ یه کم نا امید کننده نیست ؟ باشه کلمه اسلام توی فراخوان بیش از همه به چشم میاد ولی عنوان شهر مشهد است بعنوان پایتخت جهان اسلام … چرا هیچکس نرفته سراغ اقلیم مشهد جغرافیای مشهد فرهنگ مشهد جامعه مردمی مشهد … اینها پر از المان های خلاقانه هستند برای دیزاین … اسلامش رو هم تهش میایی با تگ کردن یک فرم یک تایپوگرافی … یک … به کار اضافه میکنی …
    میدونید چرا همه ناراحتن ؟ میدونید چرا همه میگن این کارا سطح ش خیلی پایینه ؟
    چون همه ی عزیزان یا توانایی شون در همین حد بوده یا فقط شرکت کردن که جایزه رو ببرن و چون همه از فرم تازه و بدون کلیشه گنبد استفاده کردن و طرح برگزیده هم کنبد داره شاکی ان که اگه ملاک گنبده که گنبده من خوشگلتره … شما فک میکنید رسالت تون رو بعنوان یک طراح گرافیک درست انجام دادین ؟ یا نه همتون فرم گنبد رو (که میدونستین دوستان مومن واسه ش غش و ضعف میرن ) استفاده کردین که برنده شین ؟ یه خورده به کارهایی که میکنیم به حرفهایی که میزنیم بیشتر فکر کنیم …

    به امید روزی که به جایگاه واقعی مون در گرافیک برسیم
    پیروز باشید دوستان

    1. اول اینکه شما این لوگو رو با نایکی مقایسه کردی دقیقا؟؟؟ در ثانی لوگوی برگزیده انقدر ضعف داره که من به شخصه خواستم پایین نظرات از ضعفهاش (به صورت کاملا کارشناسانه) بنویسم دیدم طومار میشه ضمن اینکه اینجا جای نظر دادنه دوست عزیز نه کلاس آموزش مبانی گرافیک!!!ضمن اینکه شما از کجا میدونی همه ی لوگو ها گنبد بوده؟؟؟ توی همین کارای برگزیده هم به جز گنبد از المانهای دیگه هم استفاده شده…و احتمالا بازم ازین دست کارها که مدنظر جناب هست وجود داشته..در کل بهتره ازون ژست روشنفکری و نگاه از بالا بیای پایین و ندونسته حرف نزنی!!!

    1. اگر دانش گرافیک داشتین تو همین ده تا نمونه ی قویتری میدید و همچنین تو هفتاد تا نمونه های خیلی خیلی بهتر ، یک نقد واضح بر لوگوی منتخب اینه که این لوگو در مرحله اول باید نمایانگر مشهد وعنصر نشان دهنده مشهد که حرم هست باشه منتها با ارزش گزاری اشتباه در وحله اولیه فقط خطوط جهان دیده میشود که ارزش خطی هم توش رعایت نشده ، کما اینکه بعد از برگزاری مراسم و جوایز و استفاده لوگو !! خود طراح همین موضوع رو تو لوگو یک مقدار اصلاح کرده !! و به عنوان ورژن نهایی ارائه کرده!

  20. با ســلام ”
    از عجیب بودن این که بین ۱۷۰۰ طرح ارسال شده به فراخوان مشهد ۲۰۱۷ ، نفر اول از مشهد و همکاری مستمر با آستان قدس رضوی دارد بگذریم ! ، از نامناسب بودن فرم بصری و ایرادات آشکار این لوگو در اجرا بگذریم ! از ناموفق بود در تداعی گنبد حرم و به نوعی مجهول بودن آن ، همچنین تداعی شمایلی از بخشی از نارنجک و تور بر روی گنبد حرم بگذریم و…!

    آیا بزاعت گرافیک ایران این است ؟؟؟

    “به نظر بنده باید این لوگو به داوری عموم مردم گذاشته شود ، تا ببینیم مردم این لوگو را به چه میزان مناسب این رویداد می دانند”
    بخشی از دلایل این وضعیت نامناسب ، سکوت ماست

    1. سلام
      بنده آقای نبی زاده را به خوبی می شناسم و میدونم ایشون علاوه بر آستان قدس با شهرداری مشهد و تهران و خیلی دیگر از ادارات مشهد و شهرستان ها کار میکنن
      و به نظرم همین دلیلی بر قوی بودن ایشون در کارشون هست نه نقطه ضعف
      ایشون اگه با پارتی بازی یا رفیق بازی میخواست کار کنه یک یا دو جا موفق بود نه در کل ادارات و موسسات و فرهنگی مشهد
      نتیجه فراخوان یک داوری بوده از بهترین داوران کشور و ایشون هیچ رابطه دوستانه با آنها ندارد و مانند دیگر برگزیدگان از نتایج با خبر شدند .
      انتقادات به لوگو قابل بحث است و زیر سوال بردن شخصیت آدمها به هیچ وجه قابل قبول نیست
      حیا کنیم از این که درصدی حرفمان درست نباشد
      با تشکر

      1. منم با نظر شما موافقم
        زیر سوال بردن افراد و اشخاص صرفا” بخاطر رتبه بندی و گرفتن جایزه کار درستی نیست…از نظر داوران،آقای نبی زاده لوگوشون خوب بوده و برنده شدن، مبارک باشه جایزشون..قرار نیست که همه ۷۰ تا لوگو مقام اولو کسب کنن!!

      2. با سلام
        من هم با نظر شما موافق هستم
        اما اين شائبه وجود دارد كه اين انتخابها و آثار برگزيده، نظر داوران محترم نبوده است و برگزاركنندگان وحاميان مالي در داوري سليقه خودشان را تحميل كرده اند و نتايج اعلام شده نظر داوران نيست .

          1. اگر اينگونه باشد ديني به گردن داوران است و پاي حق الناس در ميان است و از نظر شرع و اخلاق حرفه اي سكوت كردن داوران محترم جايز نيست

  21. دوست عزیزم ماهان که نمی دونم دختر هستید یا پسر

    خوشحالم که حرفام برای شما اینقدر تازه بوده که احساس کردی روشنفکرانه ست
    بنظر خودم مبانی هنرهای تجسمی هم نیست … که اتفاقا فقط در مورد کانسپت و کاربرد صحبت کردم

    امیدوارم به جایگاه واقعی خودمون در گرافیک برسیم … امیدوارم نسل ما کمک کنه به نزدیکتر شدن به این جایگاه …
    برقرار باشید

  22. با نگاه به تصویر این لوگو آنچه دیده می شود یک پنجره به سبک اماکن مقدس شیعی و یا محراب یک مسجد است که از یک گوشه آن گویی تار عنکبوت تنیده شده است و پیام واضحی دارد . محراب مسجدی که در سرتاسر آن تارعنکبوت تنیده شده یعنی … مسجد و یا زیارتگاه متروکه. و یا فراموش شده
    اصلا نامگذاری این جشنواره به نام “مشهد ۲۰۱۷ “( یعنی تاریخگذاری مقدس ترین مکان تمدن شیعیان ایران ….به سال میلادی!!! ) خودش گویای همه چیز این جشنواره هست؛ این نامگذاری در ذات خود حامل این پیام است که ما چیزی به عنوان “تمدن شیعی ” که هیچ …!!! چیزی به نام تاریخ و تمدن اسلامی هم نداریم و کل تاریخ تمدن اسلام را با این نامگذاری انکار میکند. حال اگر واقعا هدف از برگزاری “مشهد ۲۰۱۷ ” مثلاً تجلی امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۱۷ بوده باشد. لوگوی منتخب از نظر محتوا کاملا در تضاد با اعتقادات شیعی است و متباین با هدف مشهد ۲۰۱۷ است.
    منتها اگر هدف از برگزاری چنین جشنواره ای “خود نادیده انگاری ” و بی شخصیتی و …!!! مدرن در سال ۲۰۱۷ باشد یقینا موفق بوده است…! که البته با اهداف کلان دولت فعلی یعنی “شکست و مورد تجاوز قرار گرفتن با کمال افتخار..! ، کاملا سازگار است.

  23. به عنوان یک گرافیست :
    احتمالا تنها “ایده ی” این لوگو باعث جذب داوران و در نهایت انتخاب شده .
    در اینکه ایده ی جالبی در این طرح وجود داره شکی نیست ، اما مطمئنا هر ایده باید از جهات دیگه ای هم بررسی بشه . ترکیب کره زمین در محراب ایده ی خوبیه ، اما باید دید که آیا این ایده قابلیت این رو داره که از لحاظ بصری و ساختاری هم بدون نقص باشه یا نه.
    بنده در مورد پارتی بازی و … حرفی ندارم ! اما از دیدگاه بنده ، طرح های بهتری برای انتخاب (حداقل در همین ۷ طرحی که در این سایت قرار داده شده) وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.