طراحی تایپ تیتر«مهراز» / محمدکریمی‌فر

شهریور سال ۹۱ بود که در کلاس “دامون خانجانزاده” در مدرسه ویژه، طراحی قلم “مهراز” رو شروع کردم. طراحی تایپ فیس برای طراحان گرافیک، تصمیم دشواری است و به نوعی مسیر کار حرفه‌ای‌شان را مشخص می‌کند. . برای من هم که از بستری دیگر می‌آمدم این سختی دو چندان بود؛ اما رفته‌رفته این کار جذاب‌تر و راحت‌تر شد. از نظر من طراحی معماری و طراحی تایپ خیلی شبیه به هم هستند. در مدتی که مشغول طراحی این قلم بودم، دیدم که این دو تجربه‌ی دیزاین چگونه به هم کمک می‌کردند و هنوز هم تاثیرشان را در کارم می‌بینم.به طور کلی تجربه‌ى تایپ‌فیس، خط کشیدنم را متحول کرد و طراحی معماری نگاهم را به فضا. قلم” مهراز” تلاشی بود با هدف ارايه یک تایپ تیتر سنگین بر پایه خطوط نسخ و ثلث. قلمی که با فاصله گرفتن از قلم­‌های تزيینی و دکوراتیو بتواند فرم­‌های اصیل و در عین حال بدیع خط فارسی را نمايش دهد؛ نوعی از تایپ که کمبود آن در گرافیک معاصرمان به شدت احساس می­‌شد.
یکی از ویژگی های بارز این تایپ تلاش برای نمود سطح و دور به شکل عینی و ایجاد تعادل میان این دو ویژگی متضاد خط می‌باشد؛ که در فرم‌های حروف، آن جا که یک سطح با شکستی به دور تبدیل می‌شود، این تضاد به خوبی به چشم مى‌آيد؛ اما این تضادها در ترکیب و در کلمات و جملات به یک ریتم یکنواخت تبدیل می‌شوند و اصطلاحا خاکستری متعادلی بدست می‌­آید.
همچنین طراحی فضای منفی در کنار فضای مثبت حروف، ضخامت بالای قلم و فشردگی ترکیبات (کرنیگ فشرده)، ارايه فرم های جدید در تایپ فارسی با اقتباس از خط گذشته و توجه به خوانایی (حتی در اندازه هایی که استفاده آن پیش بینی نشده است) از دیگر ویژگی‌هاییست که در طراحی تایپ فیس “مهراز ” به آنها توجه شده­‌ است.
آن چه خوانديد توضيحات محمد کریمی‌فر درباره‌ى طراحى قلم “مهراز” بود. محمد کریمی‌فر متولد ۱۳۶۹ طراح گرافیک و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت است. او در حال حاضر مشغول ادامه تحصیل رشته گرافیک در دانشگاه بوستون ایالات متحده می‌باشد.
در ادامه مراحل انجام اين پروژه را با هم مى‌بينيم:

Mehraz-Typeface_1  Mehraz-Typeface_5 Mehraz-Typeface_2 Mehraz-Typeface_3 Mehraz-Typeface_4 Mehraz-Typeface_12  Mehraz-Typeface_13  Mehraz-Typeface_11 Mehraz-Typeface_21 Mehraz-Typeface_14  Mehraz-Typeface_10 Mehraz-Typeface_17  Mehraz-Typeface_18  Mehraz-Typeface_19  Mehraz-Typeface_16 Mehraz-Typeface_15 Mehraz-Typeface_20
Mehraz-Typeface_6  Mehraz-Typeface_7  Mehraz-Typeface_8  Mehraz-Typeface_9  
 



9 thoughts on “طراحی تایپ تیتر«مهراز» / محمدکریمی‌فر”

  1. کار خوبی شده ولی به نظرم “م” اول و وسط دندونه ی اضافی داره، هرچند این دندونه رو به نمونه ی خط قدما ارجاع دادند باز هم توجیح پذیر نیست. و دیگر؛ شاید اگه علامت ضمه کمی با شیب بیشتری قرار بگیره بهتر باشه.

  2. نمى فهم يا من سواد اندكى دارم يا واقعا اين تايپ هاى جديد بسيار به هم شبيه هستند!در هرحال همونطور كه مى بينيم ايشان بسيار زحمت كشيدند-تشكر و خسته نباشيد اقاى كريمى
    و بى نهايت سپاس از روزرنگ با حجم بالاى مطالب درخشان
    موفق باشيد

  3. خسته نباشید ویژه به آقای کریمی / خدایش پروژه تایپ فیس کار دشواری می باشد که این دوست عزیز آن را با فرمی به ظاهر جدید به دوش کشیده است / اما خدایش باید قبول کنیم که فونت هایی که جدید خلق میشوند تا حد زیادی شبیه هم می باشد / خدایش باید تو این زمینه همچنان تلاش کنیم تا به نتایج خوبی برسیم و از تکرار خودداری کنیم / تکرار هر چیزی باعث می شود به جای آنکه پیش رفت داشته باشیم ، پس رفت کنیم / به هر حال باز هم خسته نباشید ویژه به این دوست عزیز و باز هم سپاس از روز رنگ عزیز بابت درج این خبر خوب

  4. سپاس از تمام طراحانی که در عرصه تایپ دیزاین فعالیت می کنند، واقعا جای خالی آن چند سالی احساس می شد که رفته رفته رو به پیشرفت و بهبود است.
    تشکر ویژه از جناب کریمی فر و سایت وزین روزرنگ
    به امید موفقیت های روز افزون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.