رونمایى از جدیدترین طرح جلد انتشارات «پونته ۳۳» در روزرنگ/ مجموعه طرح جلدها/ ایمان راد 

«انتشارات پونته ۳۳» (سی‌و‌سه‌پل) با هدف انتشار ادبیات معاصر فارسی به زبان ایتالیایی تاسیس شده است. در بهار سال ١٣٨٧ «فلچتا فرارو» و «بیانکا ماریا فلپینی» این فکر به ذهنشان رسید که با توجه به علاقه‌ مشترکشان به فرهنگ و ادبیات ایران، نقشی در گسترش آن داشته باشند. آن ها معتقد بودند ادبیات معاصر فارسی، آینه‌ای از واقعیت‌ها و پیچیدگی‌های ایران امروز (و همین طور افغانستان) است که به ویژه زنان در آن نقش پررنگی بازی می‌کنند که با تصور عمومی از ایران در غرب فاصله دارد.
نخستین کتاب انتشارات پونته ۳۳ ترجمه کتاب «پرنده من» بود که در سال ١٣٨٩منتشر شد. این انتشارات تاکنون هفت جلد کتاب به چاپ رسانده است که «نگران نباش» آخرین آن هاست.
از ابتدای آغاز به‌کار انتشارات، طراحی جلدهای کتاب‌ها بر عهده «ایمان راد» گذاشته شد. این طرح جلدها توانسته‌اند نقش مهمی در معرفی، شناساندن و مقبولیت کتاب‌ها بازی کنند.

ایمان درمورد طراحى جلدها مى‌گوید:
«در طول این چند سال رابطه من با ناشر پخته‌تر شده و فضای تصویری و ذهنی‌ مشترکی بین ما شکل گرفته است. شاید مسیر شکل‌گیری این هویت تصویری در طرح جلدها از نخستین تا آخرین کتاب قابل ردگیری باشد. همان طور که بیشتر کتاب‌های این مجموعه از زبان زنِ قهرمانِ داستان روایت می‌شود؛ در اغلب طرح‌ جلدها هم چهره زنِ راوی داستان تصویر شده است اما همواره نکته‌هایی در طرح‌ها گنجانده شده است که خواننده کتاب در طول روایت داستان آن‌ها را درخواهد یافت»
طرح جلد کتاب «نگران نباش» برای نخستین بار در وبسایت روزرنگ رونمایی می‌شود.

«نگران نباش» / مهسا محب‌علی/ ۲۰۱۵
داستان دختری معتاد که در بحبوحه‌ی زلزله‌ای مهیب در تهران، به خیابان می‌زند و زندگى و نگرش نسل جوان ایرانی را توصیف می‌کند.
«تصویرم توی آینه جان می‌دهد برای کلوزآپِ آدمهای روانی: موهای کوتاه تیغ‌تیغی، صورت زرد، زیرِ چشم‌ها کبود…» از متن کتاب

01-negaran nabash

«احتمالا گم‌شده‌ام» / سارا سالار/ ۲۰۱۴
این رمان از زبان زنی روایت می‌شود که در طول یک روز، میان خیال و واقعیت در رفت و آمد است و در خلال آشفتگی‌های ذهنی و یادآوری خاطرات‌اش، اتفاقات مهم زندگی‌اش را بازمی‌گوید.

02-ehtemalan gom shodam 03

«ذره» / سهیلا بسکی/ ۲۰۱۳
داستان این رمان فکر و خیال ها و تراوشات ذهنی مردی است که یک روز صبح تصمیم گرفته افکارش را بر روی اینترنت قرار دهد؛ بدون آنکه بداند این ذره که در فضایی نامعلوم در حرکت است چه سرنوشتی خواهد یافت.

04-zarreh 05

«انجیرهای سرخ مزار» / محمدحسین محمدی/ ۲۰۱۲
این کتاب دربرگیرنده‌ی ۱۴ داستان کوتاه است. حوادث داستان‌ها همه پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان می‌گذرد و قصه‌ی آدم‌های جنگ‌زده‌ای را روایت می‌کند که عمرشان را در جنگ سپری کرده‌اند. حوادث داستان‌ها، همان‌طور که از نام کتاب بر می‌آید، در شهر مزارشریف می‌گذرند که زادگاه نویسنده است.

06-anjirhaye sorkhe mazar 07

«چهل‌سالگی» / ناهید طباطبایی/ ۲۰۱۱
این رمان روایت زنده شدن خاطراتی خوشایند است که در مواجهه با واقعیت حال، کابوس‌هایی رونده می‌شود. داستان دلدادگی دیروز زن قهرمان داستان با سرخوردگی‌های اجتماعی امروزش گره می‌خورد.

08-chehel salegi 09

«استخوان خوک و دست‌های جذامی» / مصطفی مستور/ ۲۰۱۱
داستان در آپارتمان هفده طبقه‌ی خاوران اتفاق مى‌افتد که ساکنان هر طبقه و هر واحد مشکلاتى را در یک روز از سر مى‌گذرانند که نتیجه‌ی عملکرد بعضى‌ها تا فرداى آن روز و براى بعضى تا مدت ها به درازا مى‌کشد.

10-ostokhane khuk 11

«پرنده من» / فریبا وفی/ ۲۰۱۰
قهرمان این داستان زنى است که مى کوشد با وجود تمام ناملایمات زندگى، رگه‌هایى از آرامش و اطمینان در زندگى یافته و آرام بگیرد. با این وجود در طول داستان به تدریج، از پس چهره آرام و منفعل زن، شاهد بروز دغدغه‌ها و تعارضات پنهانى در او هستیم. تعارض‌هایى که او را به مقاومت در برابر شرایط ناخواسته وادار مى کند.

12-parandeye man 13

14



21 thoughts on “رونمایى از جدیدترین طرح جلد انتشارات «پونته ۳۳» در روزرنگ/ مجموعه طرح جلدها/ ایمان راد ”

  1. روزرنگ جان سپاس و تبریک براى این رونمایى اختصاصى
    معلومه دارید مسیر رو خوب و حرفه اى پیش میرین که این طرحو براى اولین رونمایى به شما سپردند
    چند کار اخر دیدنى و بى نظیر بودن
    از کار بانک گردشگرى گرفته تا تصویرسازى فلزى خانم عباسى و طرحهاى اقاى راد
    ++++++++
    آفرین به شما

  2. پیش از این اغلب کارهای ایمان راد تک‌رنگ بودند. تمرکز او بر طراحی و پرهیز از رنگ‌گذاری‌های بازاری‌پسند یک جورامضای شخصی برایش شده بود. تزریق رنگ در این طرح جلدها اما بسیار منطبق بر روحیه غالب آثار اوست. رنگ‌ها از فضای کلی کارهایش بیرون نمی‌زند و حتی بر زیبایی آن‌‌ها می‌افزاید. نوعی سلوک شخصی در کارهای او و تعدادی دیگر از هم‌دوره‌ای‌هایش دیده می‌شود که بسیار عبرت‌آموز است. این وسواس در کیفیت کارهای او نه در رقابت با سایر طراحان است و نه بنا بر اقتضائات سفارش‌ها و سفارش‌دهنده‌ها. حضور یک ناظر سخت‌گیر درونی است که به کار پیش پا افتاده رضایت نمی‌دهد. هر چند تمام دنیا را آب ببرد… اما این مدل کار کردن زمان و انرژی و مختصات کاری خود را می طلبد. شاید برای همین است که در بازار کتاب ایران – که نوعی از طراحان پرکار متوسط تمام منفذها را قبضه کرد‌‌ه‌اند – جایی برای امثال او نیست.

    1. بنده مدت زیادی طراحی کارکردم و همین طور گرافیک، شاید ایشون به تمرین طراحی مثل همه ما نیاز بیشتر داشته باشه اما نه به اون معنی که شما تصور میکنید! قدرت طراحی در این سطح در درون کار و در ایده طراحه. این کارها اصلا ربطی به اون نوع طراحی کلاسیک نداره. اصلا اون طراحی معنای کشیدن رو میده و این طراحی معنایی گرافیکی داره با پوسته ای از طراحی، حالا به هرشکلی که طراح بتونه به نظرم قابل قبول و ارزشمنده، مهم اینکه بتونه دریافت و ایده هاشو با جسارت و راحتی منتقل کنه.

  3. فکر میکنم ایمان عزیز ما باید روى مبحث طراحیش زوم کنه طراحى که میگم منظورم همون طراحى به معنى کلاسیک و هنرستانیشه چون جلدها ضعف طراحى داره بخصوص همون طرح جلد جدید ، خواهشا نیاید بى جهت دفاع کنید و بگید این سبک و سیاقه و استایله این کاراس و تکنیکش اینجوریه و از این صحبتها. با احترام به همه نظرات و خود ایمان عزیز ضعف طراحى ایشون کاملا مشهوده بنظر اینجانب نه فقط نقاشان بلکه گرافیست ها هم نیاز دارند طراحاى خوبى باشن تا بعدش دیزاینرهاى بهترى باشن
    ممنون از سایت حرفه اى تون

  4. حرفت تا حدى درسته میثاق صادقى اما فراموش کردى که در ایران زندگى میکنیم و با سیستم معیوب آموزشى بار میاییم؟ اینجا راه هاى موفقیت از مسیر درست و بایسته پیش نمیرود ، بلکه روابط و پشتیبانى روحى و معنوى اساتید باعث پیشرفت و شهرت میشود…. در یک کلام آنچه هست عیار توانایى ما نیست، عیار روابط ماست….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.