روایت یک طراح گرافیک از قصه‌هاى یک نویسنده (۱) / کوروش پارسانژاد

«چندین سال پیش به این فکر افتادم که براى کتاب هاى «احمدرضا احمدى» که همکارى مداوم و طولانى مدتى با کانون پرورش فکرى داشته و دارد؛ یک یونیفرم و هویت ویژه طراحى کنم که در عین مشترکات و تفاوت هاى هرکدام، تشخص این نویسنده بزرگ را به خوبى در خود داشته باشد. در مورد مشترکات، نکته هاى مختلفى را لحاظ کردم: اول اینکه قطع تمامى کتاب ها را خشتى در نظر گرفتم که در اصل نمونه اى ترین قطع کتاب کانون در ۵٠ سال گذشته است. اکثر قریب به اتفاق این مجموعه با تایپ زر کار شده و دلیل آن اینست که در گذشته اکثر طراحان کانون از این فونت استفاده مى کردند. مشخصه بعدى این بود که برخلاف بقیه کتاب هاى مصور که معمولا محلى براى لى اوت متن، در دل تصویر در نظر گرفته مى شد؛ تصاویر این مجموعه به صورت مستقل و اکثرا در دو صفحه مقابل هم کار شدند. این تصویرسازى ها، همانند اثرى انفرادى ولى طبیعتا بر اساس متن کتاب، شکل گرفتند.
نتیجه اینکه هنگامى که کتاب ها را ورق مى زنید؛ تفکر نویسنده، تفکر طراح گرافیک و تفکر تصویرگر را در کنار هم مشاهده مى کنید. تالیف جداگانه ى طراح گرافیک و تصویرگر در کنار داستان قرار مى گیرد که هر سه در عین هماهنگى، نگاه و روایت خود را دارند و حلقه اشتراک اولیه آن ها، متن بوده است. اما منظر هر کدام در عین ارتباط جمعى، به تنهایى حضور دارد.
هدف من از این کار، رسیدن مخاطب به درک جدیدى از کتاب هاى تصویرى بود. اینکه گرافیک به طور مستقل مى تواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و در عین حال در کلیت مجموعه همراه و هم مسیر باشد»

توضیحات «کوروش پارسانژاد» را در مورد مجموعه کتاب هاى احمدرضا احمدى خواندید. این مجموعه، که در دو بخش بر روى سایت روزرنگ قرار خواهد گرفت و امروز شاهد قسمت اول آن خواهید بود؛ تلاش مى کند تمرکز خود را به طراحى گرافیک و مدیریت هنرى این مجموعه معطوف کند و در عین حال، نگاهى به مجموعه قصه ها و تصویرگرى هاى آن هم داشته باشد. امروز و در بخش اول، طراحى گرافیک دو کتاب «من حرفی دارم »و «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت» را خواهیم دید و در بخش دوم که به زودى بر روى سایت قرار خواهد گرفت، کتاب هاى بیشترى را مشاهده خواهیم نمود.

 

مجموعه‌ی «من حرفی دارم»

man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_01  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_03  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_05  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_06  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_08  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_09  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_12  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_16  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_17  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_20  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_21  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_28  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_29  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_32  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_33  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_36  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_40  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_43  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_44  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_45  man-harfi-daram-pdf-for-print_Page_48

 

مجموعه‌ی «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»

کوروش پارسانژاد-روزرنگ (20)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ کوروش پارسانژاد-روزرنگ (1)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (2)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (3)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (4) کوروش پارسانژاد-روزرنگ (5)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (6)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (7)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (8)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (9)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (10)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (11)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (12)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (13)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (14)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (15)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (16)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (17)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (18)  کوروش پارسانژاد-روزرنگ (19)



12 thoughts on “روایت یک طراح گرافیک از قصه‌هاى یک نویسنده (۱) / کوروش پارسانژاد”

  1. استفاده از فونت زر صفحه‌آرایی‌ها را بسیار نوستالژیک می‌کند و برای من که مخاطب قدیمی‌تر کانون هستم خوشایند است، همچنین تصویرسازیها بسیار متفاوت هستند. ولی سؤال من این هست که چقدر مخاطب هدف در به‌وجود آوردن این تصاویر و صفحه‌آرایی‌ها درنظر گرفته شده؟ و چقدر خوانایی مطالب به عنوان یک کتاب داستان مورد نظرتان بوده است. ممنونم

  2. ای بابا…. شماها باز شروع کردید!!!!!
    بابا تو تمام دنیا کتابایی هست که فارغ از متن دارای زیبایی بصری و گرافیکی هم هست.
    کسی که این کتابو میخره حتما هم میخونش، هرچند کمی نامتعارف.
    ولی بعد از خوندن ازش لذت هم میبیره چون یک کتاب زیباست. و حتی مثل یک عنصر دکوریته هم ازش استفاده میکنه و کتابخونش زیبا میشه.
    دست آقای پارسا نژاد و گرافیستای خلاقی که صرفا رفع تکلیف نمیکنن و برای هر اثر فکر و خلاقیت میزارن درد نکنه.

    1. فکر می کنم با این تحلیل شما کلا ریشه گرافیک و زیبایی شناسی بصری رو از بیخ زدید.
      اگر که کسی این کتاب رو می خره و میخوندش و بعدا به گرافیک نامتعارف و ب نظر من کم خلاقیتش علاقه مند میشه ( که بعید می دونم ) پس گرافیکش چ نقشی داشته اینجا ؟ یا اصلا بود و نبودش چ فرقی داشته ؟ ن تنها خودش برای خودش حرفی نزده بلکه کمکی هم به کار نکرده.
      پس با این حساب و این تحلیل که « ای بابا … شما باز هم شروع کردید … » گرافیک کار نباشه هم توفیری نداره.

  3. زیبا بود و کاملا متفاوت اما در برخی از کارها بکگراندها از خوانایی متن کم کرده بودند و اگر مخاطب این کتاب ها کودکان باشند (مطئن نیستم) این سبک اصلا به درد کودکان نمیخورد. برای کودک این گرافیک خلاقانه خشن است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.