ديوانگى‌هاى يك ذهن خلاق! / رامين رحيمى

به يقين، نكته‌اى كه در وهله‌ى اول در هر اثر هنرى باعث شگفتى و جذب مخاطبان مى‌شود، خلاقيت نهفته در آن است. “خلاقيت” كليد باز كردن درهاى بسته و محرك رشد و شكوفايى ذهن هاى بااستعداد است.
اما “خلاقيت” بعد از عبور از مراحل اوليه، وارد دنياى به مراتب درخشان ترى مى‌شود و اين نكته‌ايست حياتى و در عين حال جزيى. چرا كه بسيارى از طراحان، به شكستن مرزهاى از پيش ساخته و ترك كردن حاشيه امنيت‌شان علاقه‌اى ندارند و ترجيح مى‌دهند دنياى شناخته شده‌ى خود را ترك نكنند.
اما درست از همين نقطه است كه “ديوانگى” آغاز مى شود! جسارتى كه با پشت سر گذاشتنِِ سرزمين‌هاى مرزبندى شده در ذهن طراح، وارد دنياى ناشناخته‌ها مى‌شود.
“گون” كتاب مجموعه طرح‌هاى آزاد يك هنرمند جسور است. اين كتاب كوچك، شامل تصویرسازهايى با سبک‌های گوناگون از تصاویر ساده کارتونی گرفته تا طراحی‌های پرجزئيیات خطی مى‌باشد. “گون” اولین بار در سال ۸۸ با تیراژ محدود ۱۰۰ نسخه توسط وب سایت newbookz به چاپ رسید. اما به دلیل استقبال گسترده در همان سال ۱۵۰ نسخه دیگر نیز منتشر و در نهایت در اردیبهشت سال ۹۲ در یک نمایشگاه گروهی با عنوان “کتاب هنرمند”در گالری ماه مهر، نسخه سوم این کتاب با تیراژ نامحدود منتشر شد.
رامین رحیمی طراح و كارگردان انيميشن متولد ٦٥ و خود آموخته، طراح اين كتاب است. او فعالیت هنریش را از حدود ده سال قبل و با انیمیشن های فلش اینترنتی شروع کرد و تا امروز فیلم‌های انیمیشن متعددی ساخته و در فستيوال هاى معتبرى مثل “جشنواره بین المللی فيلم روتردام” و “جشنواره بین المللی گوتنبرگ” شرکت نموده است.
آثار طراحی و ویديو آرت او در نمایشگاه های مختلفى در ايران و جهان نمايش داده شده كه جديدترين آن Croxhapox Art Gallery بلژيك بوده است.
در ادامه مجموعه طرح هاى كتاب “گون” و تعدادى از تصويرسازى هاى ديگر رامين را با هم مى‌بينيم:

GOON 3rd edition cover

41 GOON-page6 GOON-page40 GOON-page47 GOON-page48
engine-1  engine-3  

ramin raahimi 1 ramin rahimi 2 ramin rahimi 3 ramin rahimi 4 ramin rahimi 5 ramin rahimi 6 ramin rahimi 8
Lizard  Lizard-GOON Making  Mummy  Soldier-2ramin rahimi 9 Soldier-1ramin rahimi 10 ramin rahimi 11 ramin rahimi 12 ramin rahimi 13 ramin rahimi 14GOON Prints



25 thoughts on “ديوانگى‌هاى يك ذهن خلاق! / رامين رحيمى”

    1. من ميخوام همينجا از تيم مديران و اعضاى سايت روزرنگ يك تشكر ويژه كنم.عزيزان مهربان شما بسيار فكر هنرمندانه و خوش سليقه اى داريد.تازه دارم ميفهمم چقدر جاى همچين سايتى در ميان سايت هاى گرافيك ايران خالى بود… ممنون از انتخاب هاى درخشان و بى نظيرتون.. ممنون كه گول اسامى بزرك رو نميخورين/ممنون كه به سراغ چنين طراحان قدرتمند اما كمتر شناخته شده اى ميرويد/ممنون كه به فكر ما هستيد/ممنون كه رامين رحيمى و پويا عباسيان و محمد معتمدى وطراحاى خوب ديگررو به من شناسونديد/باز هم منتظر مطالب متفاوت در سايت بسسسسيار خوبتون هستم/ از همتون متشكرم وبه همگى خسته نباشيد ميگم.

  1. لایک آقا لایک !! خیلی خوشم اومد. آقای رحیمی فکر خلاق و عجیبی داره. انیمیشن های ایشون هم جالبن. واقعا از کاراشون لذت میبرم.
    مرسی

    1. انيميشن رو كى يادشه؟؟؟ حدود پنج شش سال پيش ديدمش و كلى خنديدم :-)) خيلى ساده و خلاقانه بود.و حالا هم كه كارهاى زيباش در روزرنگ . برات آرزوى موفقيت مى كنيم اقاى رحيمى عزيز

      1. روزرنگ عزيز چرا اسم اين انيميشن رو در كامنت من حذف كردى؟؟؟؟؟؟؟؟ اسم اين كار ((ولدت مبارك))) بود و بسيار هم معروف شد درباره اهنگ تولدت مبارك بود.اصلا نميفهمم دليل سانسورتون چى بوده!!!؟؟؟

  2. تیراژ نامحدود? بالاخره يك عددي دارد ديگر. صدهزار تا هم نامحدود نيست. يك ميليون هم. به جايش بگذاريد حيرت‌انگيز مثلا. اگر قرار است متن خيلي مثبت به نظر برسد 🙂

    1. انقدر از اين آدمايى كه ايراداى الكى ميگيرن لجم ميگيره.كاراش مهمه نه تيراژ………
      دوستان روزرنگ من هم با باران خانم موافقم . احسنت به سليقه و نگاه بى موضع و بيطرف شما
      ______خدا قوت_______

  3. ناشناس جان عبارت” نامحدود ” در اين جا به عنوان ما به ازا در مقابل عبارت “صد نسخه” و “نسخه هاى محدود و كم” قرار گرفته و لزوما به معناى “بيكرانگى” نيست! مسلم است كه تيراژ يك مقدار مشخصى ست؛ چيزى كه در اين جمله مد نظر بوده، امكان دسترسى به اين كتاب در حال حاضر، در مقابل امكان ناپذيرى در زمان گذشته است.
    شاد و سربلند باشيد.

  4. عابد اسم محصص رو نيار لطفا.من به اين اقا حساسيت دارم.ميدونم خيلى ها مثل تو بهش علاقه و ايمان دارن اما لطفا يه مطالعه دقيق و مو به مو راجع به آثارش و فيدبك جهانيش بكن.متاسفانه طراحى اى كه انقدر بهش مينازيم يك كپى كار است!!بله متاسفانه ايشون مثل خيلى ديگه از طراحان ايرانى اون دوران از ديدن اثار پرقدرت خارجى كاملا تحت تاثير قرار ميگيره و از نبودن ارتباط قوى بين جامعه هنرى و اجتماعى ايران با جامعه جهانى سواستفاده ميكنه//بله باورش سخته اما لطفا تحقيق كن// وكلى از طرحاى طراحان شاخص فرانسوى و امريكايى رو دوباره مى كشه واون موقع هم اينترنت و ماهواره نبوده و همه كف ميكنن و به به و چه چه راه ميندازند!!! اين است محصص بزرگ و مشهووور با تاسف فراوان 🙁

    1. من فقط یاد کارهای محصص افتادم! گناه که نکردم… حتی نگفتم که کدوم بهتره کدوم بدتره! راستش چون در سطحی نیستم که نظر خوب یا بد دهم فقط یاد کارهای محصص افتادم.

      1. عابد جان من هم نگفتم حق نداشتى ياد محصص بيفتى. تمام حرفم بر اين مبنا بود كه متاسفانه هنر ايران مدت طولانى است كه درگير و دار مبحث”كپى” شده.. از ديرتر و دورتر با نگاه به اثار برجسته متوجه مىشيم كه (كپى نزد ايرانيان است و بس!!)
        اما اين بمعنى اين نيست كه كارهاى رامين رحيمى كپى يا حتى ملهم از اثار محصصه/ ايشون خط و ربط ديگرى داره و خطوطش اينجور كه نشون ميده بسيار شخصى و انتزاعى كار شده/من از ديدن كارهاي اقا رامين بسيار لذت بردم و مى فهمم منظور شما از به ياد محصص افتادن چيه چرا كه كارهاى او هم در بعضى مقاطع حاوى موجوداتى انتزاعى و تركيبى است و صدالبته اين گواه كپى بردارى يا الهام پذيرى رامين نيست چون هر ذهن داور و كار كشته اى راى به بى شباهتى تام و كمال اين دو طراح و كارهاشون مى دهد.

  5. با اين كه تا حدودى حق با شماست اما به اين معنى نيست كه محصص هيچ چشمه جوشان خلاقيتى نداشته است بلكه اثار ارزنده زيادى خلق نموده و هنر مدرن ايران وامدار اوست.
    در مورد كارهاى اقاى رامين رحيمى بايد بگويم كه مرا به شدت به ياد طراحان درجه يك روسى و امريكايى دهه هفتاد و هشتاد مياندازه و درجسارت و خلاقيت به اثار اونها تنه ميزنه.
    سپاس فراوان از روزرنگ و ارزوى گامهاى افراشته

  6. سلام و درود به همه دوستان . ممنون از گردانندگان محترم روزرنگ که کارهای من رو انتخاب کردند . . در پاسخ به مطالبی که درمورد تیراژ کتاب گفته شد ، منظور از تیراژ نامحدود این بود که بر اساس تقاضا امکان چاپ نسخه های جدید کتاب در لحظه وجود داشته باشه

  7. در مورد شباهت به آثار آقای محصص هم باید بگم که راستش آشنایی زیادی با کارهای ایشون ندارم . در حالی که فکر می کنم بیشترین تاثیر رو در کارم از انیمیشن های ژاپنی و کارهای هنرمندانی مثل Alphonse Mucha و Tomer Hanuka گرفتم . . از طرفی هم به شدت با فرهنگ رونمایی و افشاگری کپی کارها موافقم !! به شرطی که دقیق و منصفانه درمورد کارها قضاوت بشه

    1. دقیقا تنها شباهتی که نداره به آثار آقای محصص هستش. نمیدونم روی چه حسابی چنین قضاوتی رو کردن دوستان :\ و منم به شدت موافق چنین فرهنگی هستم.
      چنین کاری رو بازهم انجام بدید. واقعا عالی شد که در اینجا معرفی شد، چون اصلا روحم خبر نداشت چنین آثاری از آقای رحیمی وجود داره. و دست ما که به این کتاب نمیرسه حداقل تصاویرش رو تونستیم ببینیم و استفاده کنیم. مخصوصا اون تصویر که چهره دختر از طراحی اولیه تا اجرا کامل میشه، واقعا برای من مفید بود.
      مرسی آقای رامین رحیمی و همینطور روزرنگ
      به امید پیشرفت روز افزون و آثار جدید از شما

      1. گاهی یک موسیقی ذهن شما رو به سمت و سوی یک فیلم یا حتی یک عطر می بره … دلیل نداره وقتی می گم یاد کارهای محصص می افتم منظور کپی از کارهای اون باشه! اصلا قصد توهین نبوده مسلما این کارها ارزش خودش رو داره و خوشحالم که با این اثار اشنا شدم….

  8. دوستان /جناب رامين رحيمى/ من تمام كامنت ها رو خوندم/فكر ميكنم سو تفاهمى براى اقاى رحيمى و دوستمون فرهاد جان پيش اومده/ كسى نگفت كه كارهاى زيباى رامين شبيه به كارهاى زيباى محصصه/ به ياداوردن كارهاى محصص فقط اشاره ايست به اين نكته كه هر دو فضايي غريب و ذهن هايى هنرمندانه و موضع شكن دارند/ من درباره خوب يا بد محصص حرفى ندارم اقا فرهاد با اين كه كارشناس اثارهنرى هستم/ حرف شما كوچكترين تاثيرى بر اثار اين هنرمند بزرگ ندارد و همگان ميدانند كه محصص عزيز طراحى به غايت چيره دست و جسور بود/ لطفا كتاب (شباهت هاى ناگزير) اثر جواد مجابى نازنين رو كه در همين مورد نوشته شده مطالعه كنيد دوست من.
    و در پايان سپاس از مديريت و شوراى سردبيران و سياست گزاران مجله روزرنگ كه بى هاى و هو گام هاى محكم و بلندى برميدارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.