خط و تصویر / حسین منشدی

«استفاده از خط و نوشتار در زمان‌های بسیار دور به شکل‌های تصویری رایج بوده است. به عنوان مثال خطوط تصویری هیروگلیف، ایدئوگرافی و پیکتوگرافی از جمله مواردی هستند که به بازنمایی تصاویر می‌پرداختند و پس از هزاران سال این خطوط به انتزاعی‌ترین و چکیده‌ترین حالت خود یعنی حروف میخی و بعدها هم بطور ساده‌تر تبدیل به حروف لاتین و خطوط عربی و فارسی شده‌اند.
امروزه هم به کمک شکل انتزاعی تری از حروف می‌توان به فرم‌های جدیدی دست یافت…»

توضیحات کوتاه حسین منشدی طراح گرافیک، خوشنویس و طراح حروف را در مورد تاریخچه خطوط تصویری خواندید. منشدی متولد ۱۳۷۴ است که در این پروژه بخشی از لوگوتایپ ها و اتودهای او منتشر می‌شود.

 



31 thoughts on “خط و تصویر / حسین منشدی”

      1. مثلا در طراحی نشان سلاج فرمها، برش ها، اضافه کردن فرم برای رسیدن به ترکیب بندی و در کل رو حیه کلی….البته این در حد یه سواله و قصد جسارت ندارم….ممنون

  1. در کل بد نیست ولی یه سری ایرادات وارده

    مثلا سلاج سلاخ خونده میشه و خطوط اضافه و بی مورد داره
    فرشته خیلی خطوط اضافی و بی مورد داره توش و سادگی و خوانایی رو از بین برده و صرفا خطهایی اضافه داره
    عمار عملا خونده میشه و باید بین حرف (ر) و (الف) بریدگی ایجاد میشد که جدا کنه اینارو
    زیرزمین (ز) های خیلی بدفرم و کشیده ای داره میتونست کوتاهتر و جمع و جورتر بشه
    آموزه ، مولوی خونده میشه، میتونست اونی که تو اتودها هست و دورش خط کشیده شده باشه و البته با کمی تغییر

    در کل خیلی خوب نبود و خیلی بد هم نبود. خطوط اضافی زیاد دیده میشه تو کارا که به جز پر کردن فضا و ایجاد ناخوانایی امتیاز دیگه ای نداره
    جای کار زیاد داره کارها
    موفق باشید

  2. سلام. میشه در باره ناخوانایی برخی ازلوگوها توضیح بفرمایید؟ لوگوتایپ طراحی میشه که خونده بشه. همین سختش میکنه چون بازی های آزاد فرمی راحته… اما حفظ خوانایی همراه با ارائه فرم جدیده که چالش اصلی تایپوگرافیه. تشکر

  3. ممنونم از نظراتتون …نکته ی اول اینکه تو طراحی نشان شخصی که امضای شخصی بحساب میاد خوانایی میتونه در درجه ی دوم مطرح بشه…دوما من اعتقاد دارم اگه میگفتم عنوان لوگو عملا هستش شما میگفتید عمار خونده میشه…آموزه رو هم هرشکلی میبینم مولوی خونده نمیشه…یک زمانی مردمی عام با سواد بسیار کم خطوط سخت و پیچیده ی نستعلیق و غیره رو تو ترکیب های مختلف میخوندن…الان به دلایلی چشم ها تنبل شدن..راجع به خطوط اضافه هم باید بگم که کی گفنه لوگوتایپ باید ساده باشه !؟ من هرجا خطوط به قول شما اضافه تو رسیدن به فرم مد نظرم بهم کمک کنن ازشون استفاده میکنم…و خودم رو محدود به تعریف های کلیشه ای مثل سادگی نمی کنم..

  4. هو المصور

    سلام و عرض ادب
    ◄ دوست و همکار عزیزم ضمن تبریک ســـــال نو چند نکته!

    • به نهایت از دیدن آثاری که خلاقانه طرح می شوند لذت میبرم
    به همین سو از شما برای این اشتراک هنری صمیــــمانه تشکر
    می‌کنم!
    • نگاه دقیق و خلاقانه شما در شناخت فضای بصری نشانه جای
    تأمل و دقت دارد از این رو قابل تقدیر است!

    • دقت در ساخت نشـــــانه ای فرا گیر و همه جانبه چه از وجه
    موضوع و چه به جهت ارتباط با مخـاطب و از نظر ماندگاری
    بسیار مهم و کلیدی است.
    • در برخی از آثار جُدای بحث زیبــــایی و جذابیت در طراحی
    فرم و حرکت نوشتار و ماهیچــــه بندی حروف، دچار یک نوع
    رخ نمایی از جنس “مــــنِ طــَــراح” هستیم که اثر را قدری به
    “لوگو برای خود” تبدیل می‌کند!
    • از این رو امکان تبدیل شدن به یک ســـــبک یکدست رفتاری
    بسیار زیاد است و این مطلوب نخواهد بود!

    برای شما حسین عزیز از خدای رحمان بهترین ها را خواستارم

    موفق و پیروز باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.