حساسیت‌های طراحی لوگو / محمد علی خفاجی

«طراحی لوگو به دلیل حساسیت بالا مسئولیت سنگینی را متوجه طراح می‌کند. طراحی نماد و نشانه‌ای که معرف منشاء، شخصیت و هویت یک نهاد باشد و تمام فعالیت‌های گذشته، حال و آینده آن را نمایندگی کند، کاری دشوار است که به عقیده من نیاز به مطالعه دقت و هوشمندی فراوان دارد.
به طور کلی در فرآیند دیزاین، یک اثر خوب از تعامل مثبت هر دو طرف یعنی سفارش دهنده و طراح بر مبنای شناخت صحیح از جامعه هدف بوجود می‌آید. مسئولیت هدایت این روند به عهده طراح است که به عقیده من مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مرحله در فرآیند کلی دیزاین است. تعریف دقیق صورت مساله، شناخت جامعه هدف، آنالیز دقیق نیازهای سفارش دهنده، تعریف زیبایی‌شناسی مبتنی بر پارامترهای موجود و … پاسخ یه این پرسش‌ها گره اصلی دیزاین را باز کرده و راه را برای خلاقیت مبتنی بر اصول هموار می‌کند. برای این مهم در وهله اول تلاش می‌کنم تا همه چیز را به دقت ثبت کنم. نتیجه این کار کلیدواژه‌های بصری محوری سفارش است که در مرحله بعد می‌بایست تبدیل به جمله شوند. از اینجا به بعد شروع به اتود کشیدن میکنم و همزمان کارها را با معیارهای بدست آمده می‌سنجم. سپس اتودها را مقایسه کرده و …»

در پست امروز روزرنگ مجموعه نشانه های « محمدعلی خفاجی» را خواهید دید که در موضوعات مختلفی طراحی شده اند. خفاجی طراح گرافیک و مدیرهنری متولد ۱۳۶۴ اصفهان است و هنرآموخته موسسه فرهنگی هنری قباد شیوا است.

 

نشانه کنگره بین‌المللی میراث مشترک ایران و ترکیه
نشانه گروه هنری Mak projects
نشانه شخصی عکاس سید جواد میریزدی
نشانه پیشنهادی انتشارات نصایح
نشانه گروه جهادی ربیون
نشانه و نشانه‌نوشته استودیو واو
نشانه املاک داوودی
نشانه شرکت درب و پنجره اسپروز
نشانه پیشنهادی کتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام
نشانه موسسه قرآنی نورالمهدی
نشانه فروشگاه آرایشی بهداشتی سیب سرخ
نشانه موسسه فرهنگی هنری هدهد
نشانه کمپین فضای مجازی letter for you
نشانه پیشنهادی موسسه سلمان
نشانه پیشنهادی موسسه مطالعات استراتژیک التمدن
نشانه پایگاه اینترنتی moviation
نشانه موسسه رسانه‌ای سلما


23 thoughts on “حساسیت‌های طراحی لوگو / محمد علی خفاجی”

    1. متاسفانه عده ای ازدوستان هنرمند که زیاد هم هستن در پست های روزرنگ جوری صحبت میکنند که انگار شخصی که آثارش رو به اشتراک گذاشته محکوم شده و باید به فنا بره!!!
      هنرمند عزیز آقای محمد علی خفاجی آثارش رو داره به اشتراک میزاره تا هم دوستان استفاده کنن و هم اگه نقدی هست (البته از نوع قاعده مند) تا گفته بشه. همین

  1. زاویه دید ایشون به گونه ای هست که شخصا بارها و بارها به کارها نگاه کردم تا رابطه ها و مفهوم کار رو بفهمم بعد از بررسی دقیق غالبا متوجه شدم که بنا به خواسته سفارش دهنده و محتوایی که باید توی کار رعایت بشه کمتر میشه طرحی بهتر از طرح پیشنهادی ایشون ارائه داد

  2. در برخی لوگو ها یک امر بدیهی و ابتدایی بنام پرهیز از وجود جزئیات در کار اصلا دیده نمیشه. مثلا در کار اول و آخرین کار…
    این لوگو ها در اجراهای سایز کوچک و یا در یک چاپ ساده جزئیات خودشونو از دست میدن.

      1. هیچ ربطی نداره
        وب یا چاپ
        لوگویی که زیباییش رو از جزئیاتش میگیره و برای زیبا بودن وابستگی کامل به جزئیات بسیار ریزش داره، عملا لوگو نیست
        چون چنین لوگویی در سایز کوچک عملا جزئیاتش نامشخص میشه
        وقتی جزئیات نامشخص بشن، زیبایی لوگو هم نامشخص میشه و ازبین میره
        و این هم برای وب و هم برای چاپ صادقه

        البته که، در این حالت نه تنها زیباییش از بین میره، بلکه کلیت لوگو هم ازبین میره ….!!!!!

        1. توی لوگو کاربرد اصل اولیه هست با توجه به نوع کاربرد بقیه چیزا بررسی میشه و به صورت کلی نمیشه نظر داد قانون های کلی که برای لوگو گذاشته شده و شما بیان میکنید من درآوردی هست و اصول اینا که شما میگی نیس
          لطفا دقت کنید

  3. به نظر میرسه یه عادت بدی پیدا کردیم که فقط دنبال ایراد گرفتن و نابود کردن طرف مقابلمون هستیم. هر کسی که کارهاش رو توی روز رنگ به اشتراک میزاره، این ادعا رو نداره که کارش خیلی خفنه و از بقیه بهتره. اون شخص کارهاش رو ارائه میده تا بازخوردشون رو ببینه و متوجه عیب و ایراد کارش بشه. البته بعضی از دوستان نقد درستی انجام دادن و مودبانه گفتن که نشانه آخری تعاریف درست یه نشانه رو نداره (که واقعا هم همینطوره!). اما بعضا میبینیم که یه سری از دوستان با یه حالت تمسخرآمیز و بصورت خیلی کلی میکن که کارها مزخرف هستند و جملاتی شبیه به این.
    به نظر من یه تعداد از نشانه های آقای خفاجی خیلی خوب هستند. مثل انتشارات نصایح، موسسه هدهد، کتابخانه امام رضا، موسسه نورالمهدی، استودیو واو. بعضی از کارهاشون رو هم به شخصه نپسندیدم مثل موسسه سما و درب و پنجره اسپروز.

    1. شما خودت میگی یسری کارها خیلی خوب بود و یسری کارهارو نپسندیدی، بقیه هم حق دارن مثل شما نظرشون رو بگن دیگه، شاید یکی همه کارها به نظرش خوب باشه یا همه کارها بد. شما از کجا میدونی هرکسی به چه دلیل کارهاشو تو روزرنگ میذاره؟ اگر بر فرض مثال به این دلیل کار ارائه میدن که ایراد کارشون رو بدونن به نظرتون پیام شما حاوی مطلب مفیدی بود که طراح رو متوجه ایرادش کنه یا اینکه انتظار داری چون شما کار رو نپسندیدی طراح هم نپسنده؟ در واقع ایراد گرفتن کار اشتباهی نیست همینطور که بقیه از کارها ایراد گرفتن، شما از حرف بقیه و منم از حرف شما :))

      1. کسی که در زمینه مبانی فرم و مبانی زیبایی شناسی کارشناس نیست حق نداره نظر بده. فقط میتونه بگه من خوشم نمیاد که اونم مهم نیس. تازه وقتی کسی ایراد میگیره باید بگه به چه مقوله ای ایراد داره اینکه دوستان میگن خوب نیس، آیا اصلا میدونن خوب بودن چه ملاک های علمی داره؟ شاید هم اصلا قبول ندارن که گرافیک علمه!!! فکر نمیکنم کسی که فوتوشاپ یا الیستریتور یا کورل کار کرده باشه بتونه در زمینه گرافیک نظر بده. خیلی اوقات عدم تواضع ما در مقابل اساتید در جای مناسب باعث میشه ما از یادگیری باز بمونیم. چیزی که کم پیدا میشه بینش درست در زمینه های مختلفه که با زانوی ادب زدن در مقابل استاد و تفکر درست به دست میاد نه حرافی بی مورد.

      2. حرفتون رو کاملا قبول دارم… هر کسی میتونه نظرش رو بگه (چه نظر موافق و چه مخالف). منظور من این نبود که کسی نباید نظر منفی بده…من با لحن تمسخرآمیز بعضی از دوستان مشکل دارم! منظورم هم فقط در مورد این مطلب نیست… شما کامنت‌های مطالب قبلی رو هم ببینی، پر از نظراتی هستش که طرف از موضع بالا با یه لحن نه چندان قشنگ صاحب اثر رو نابود کرده! مشکل من ادبیات ادعادار یه تعدادی از افراده که ظاهرا هر کاری توی روز رنگ منتشر بشه از نظرشون مزخرفه. وگرنه از نظر من هم ایراد گرفتن (با لحن درست) کار اشتباهی نیست.

  4. دوست عزیز سلام
    بسیاری از نمونه ها که در این صفحه به نمایش گذاشته شدند فاقد نخستین و مهمترین ویژگی یک نشانه هستند و اون خوانا و کامل بودن در نسخه تک رنگ یا Monochrome هست و در یک کپی Monochrome تمام خواص و جلوه های بصری خودشون رو از دست داده و لطمه بسیاری به لحاظ پیکره بندی و ساختار به اونها وارد میشه.
    در مورد آثاری که از سایه پردازی، سه بعدی سازی و تلورانس رنگی در ترسیم لوگو استفاده کردین این اشکال مهم و بزرگی هست که به نظرم رسید باهاتون در میان بگذارم.
    موفق باشید

    1. اصل اولیه در لوگو کاربرد است. اگر monochrome اصل باشد در اینصورت بسیاری از آرم های شرکت های بزرگ دنیا به راحتی زیر سوال میروند مثل اغلب لوگوهای شرکت‌های ماشین سازی
      اینکه ما بدانیم کاربرد مورد نیاز مشتری چیست اصل اولیه و شکل دهنده پیکربندی لوگو می باشد در غیر اینصورت در برخی مواقع اگر مثلا monochrome بودن اصل شود به شدت دست دیزاینر بسته شده و چه بسا اصلا کار به سرانجام نرسد
      به عبارت دیگر monochrome شاید یکی از مزیت های یک آرم باشد که چه بسا در برخورد با کاربرد آن آٰرم اهمیت چندانی برای استفاده نداشته باشد و طراح پس از اجرای بینش ذهنی خود از سفارش، محصول تک رنگ آٰرم را نیز به مشتری عرضه کند
      خلاصه کلام اینکه monochrome بستگی به نوع سفارش و درخواست مشتری دارد و نه اینکه اصل باشد

  5. با سلام و خسته نباشید به همکار گرامی

    در مجموع در بعضی کارها، فرم‌های خوبی دیده می‌شود ولی به دلیل رعایت نشدن نکاتی که در ادامه عرض می‌کنم، به کار نهایی آسیب رسیده است. البته نکاتی که دوستان نیز به درست اشاره کردند:

    ۱٫ بیشتر نشانه‌ها جزییات بسیاری داشته و فواصل فرم‌ها و یا حروف کم بوده که مسلما در اندازه‌های کوچکتر به طرح آسیب می‌رساند.
    ۲٫ انتخاب رنگ در بیشتر کار‌ها به کار نهایی آسیب رسانده و این مساله که لوگو به صورت تک رنگ نیز بایستی به خوبی دیده شود در نظر گرفته نشده است.
    ۳٫ به نشانه نوشته در کنار نشانه توجه کمتری شده و در بعضی کارها که توجه شده و اجرا گردیده تناسبی با نشانه ندارد.
    ۴٫ در نشانه‌هایی که به کمک رنگ و نورپردازی سعی در حجم دادن و سه‌بعدی نشان دادن نشانه شده است، متاسفانه اکثرا موفق نبوده و بیشتر به کار لطمه زده است. مانند نشانه “استودیو واو”

    تنها دو نشانه قابل تامل وجود دارد: “نورالمهدی” و “املاک داوودی” که این آخری مشکل عدم توجه به نشانه نوشته را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.