حال کامل/ مهدی فاتحی

»شما در هر زمانی که مشغول طراحی هستید، به این فکر می‌کنید که یک روز آثارتان را به نمایش بگذارید. هر هنرمندی به نمایش آثارش احتیاج دارد، هرچند که ممکن است این پوسترها در زمان خودشان به نمایش گذاشته شده باشند؛ اما جمع‌آوری آنها در یک نمایشگاه، این امکان را به مخاطب می‌دهد که محصول چندین سال طراحی شما را ببیند، نقدکند، قضاوت کند و به نوعی از این رخداد، هنرمند درس می‌گیرد و می‌آموزد. ضعف‌ها را متوجه می‌شود، نقاط مثبت را متوجه می‌شود و از سوی دیگر نمایش مجموعه آثار هنرمند در کنار هم، جنبه‌ای تبلیغاتی برای نمایش توانمندی‌های او و همچنین تثبیت خود است.

درباره ی شروع فعالیت حرفه ای ام نیز باید بگویم که پایه و اساس آنچه من امروز طراحی می‌کنم به شیوه‌ی کاری مبتنی بر چاپ سیلک با رنگ‌های تخت و به شکلی ساده و متکی به تصویر، در اواخر سال ۱۳۸۲ با پوسترهای دوردست و مورچه‌ها شروع شد که یقیناً هرچه طراح در مسیر خود پیش می‌ر‌‌‌ود، قدرت دست و قدرت ذهنش افزایش می یابد و از نظر تکنیکی پیشرفت می‌کند. در اوایل سال ۱۳۸۵ این روند کاری در آثار من با پوسترهای افسون معبد سوخته، کنسرت گروه بیواره و … شکل کامل خود را پیدا کرد که البته شاکله‌ی اصلی آن به سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ برمی‌گردد.
همچنین درباره‌ی سیلک بودن آثارم نیز باید بگویم که چاپ سیلک، روش کلکسیون کردن آثار من است و روش تکثیر این پوسترها برای انتشار آنها نیست؛ هرچند ما امروزه جایی برای نصب پوستر نداریم. و در واقع دلیل سیلک شدن این پوسترها، علاقه‌ی من به این روش است. من به بازآفرینی و حفظ تکنیک‌های قدیمی علاقه دارم. من آرت ورک‌های زیادی بدون سفارش‌دهنده دارم که سیلک شده‌اند و برای کلکسیون خودم است .»

آنچه خواندید توضیحات اختصاصی مهدی فاتحی به سایت روزرنگ درباره روند کاری خود و نمایشگاه وی به عنوان حال کامل بود که اخیرا در گالری ثالث برگزار شد.
این نمایشگاه به همراه رونمايي كتاب آثار فاتحی با نوشتاری از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، آلن لوکرنک و رضا کیانیان همراه بود.



10 thoughts on “حال کامل/ مهدی فاتحی”

  1. سپاس از تلاش شما جناب فاتحی، پوسترها بیشتر فضای یکنواختی دارن و این شاید به سبک شما بر می گرده، من اتفاق خاصی در پوسترهای شما ندیدم، و اینطور که از موضوعات پوسترها مشخص هستش سفارش دهنده های شما همکاران ، هنرمندان و دوستان می باشند. در واقع شما تفکر هنر برای هنر رو دارین دونبال می کنین که متاسفانه دردی رو در جامعه ما دوا نمی کنه و بیشتر نمایشی هستش برای مخاطبین خاص. ای کاش پوسترهای خلاقانه و خوب با مضامین فرهنگی، اجتماعی و تجاری از شما می دیدم که برای عموم مردم قابل فهم و تاثیر گذار بود و به نظرم این رسالت واقعی یک طراح گرافیک هستش، و اینطور” حال همه کامل می شد” موفق و پیروز باشید.

    1. این درد خیلی از هنرمندان ماست. هنر نخبگانی و بدون مخاطب. تولید پوستر بدون سفارش دهنده و استفاده کلکسیونی از یک رسانه خود گویای ماجراست

    2. با احترام
      قظعا اینکه عموم جامعه ی گرافیک دیزاین درگیر ماجرای هنر برای هنر بشن یک معضل بزرگه که متاسفانه در ایران شاهدش هستیم. اما اگر کسی تصمیم گرفت برای یک حوزه ی خاص موضوعی و سفارشی (مثلا تئاتر و یا هنر) طراحی انجام بده و در اون حوزه با قواعد دیزاین عمل کرد و تونست نیاز سفارش دهنده و مخاطب اون حوزه رو درست پاسخ بده این جای ایراد نداره.
      ایراد کار زمانی اتفاق میفته که مثلا ایشان یا هر طراح دیگر سبک بصری و ایده ی کارش با سفارش و مخاطب اون سفارش همخوانی نداشته باشه و مثلا با سبک خاص پسند برای عام کاری انجام بده و به مخاطب خودش در ایده و سبک بصریش اهمیت نده.

    3. با سلام دوست عزيزم از رسال واقعی صحبت میکنند! رسالت واقعی انسان ارتقاع خودشه عموم مردم برای این مهم چه میکنند؟ باید به ایستند تا طراح گرافیک فکر کردن را هم برایشان بجود و به جای آنها بفهمد؟ کسی که سىوالی ندارد مخاطب هم قرار نمی گیرد.

  2. آثارتون بشدت قابلیت نمایشی دارن و عناصر کادر کاملا درحال گفت و گو کامل کردن همدیگه هستن ، این دقیقن ناشی از درک صحیح روایت و قصه است که مشخصه بسیار مهم یک طراح با مطالعه ست.

    همیشه از دیدن آثارتون لذت بردم و میبریم ،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.