تصویرسازی حکایات کلیله و دمنه

مجموعه پیش رو، پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد تصویرسازی فابل (Fable) کتاب کلیله و دمنه است. فابل‌ها داستان‌هایی حکمت آموز از زبان حیوانات است که هدف آن آموختن و تعليم يك اصل و حقيقت اخلاقي يا معنوي به صورت غیرمستقیم به دیگران است. یکی از مشخص ترین کتاب‌های فابل در ایران، کلیله و دمنه است که از زبان سانسکریت به پهلوی، عربی و فارسی ترجمه شده است. این کتاب در زمان خود برای حکام و افراد سیاسی گفته شده تا سیاست‌های کشورداری را به بزرگان پند و اندرز ‌دهد. از این کتاب نمونه‌های تصویری زیادی در دوره‌های اسلامی وجود دارد که آثار نگارگری به سبک‌های متعدد و نفیسی هم از آنها به جای مانده است.
مرضیه قوام زاده تصویرگر این مجموعه درباره شیوه کاری خود در این پروژه و نحوه ورودش به این موضوع می‌گوید: « در بخش پروژه عملی نخواستم به صورت ظاهری کتاب که تصاویری از داستان حیوانات است بپردازم و از آنجایی که این داستان‌ها در واقع با شخصیت‌های انسانی در قالب حیوان بیان می‌شود و معنایی عمیق تر از یک داستان با کاراکترهای حیوانی دارد ، سعی کردم کاراکترها تلفیقی از انسان و حیوان باشد و فضایی سورئال با توجه به معنی داستان را القا نماید. با بررسی سبک‌های کارشده برای کلیله و دمنه متوجه و علاقه مند به سبک عباسی در نگارگری‌های آن شدم که با خطوط دورگیری و رنگهای تخت و بسیار مشخص به عنوان تکنیک اصلی در تصویر، نوع خاصی از تصویرسازی را نشان داده‌اند که با توجه به قدمت ، برای زمان حال ما بسیار امروزی به چشم می‌آید. در نتیجه سعی کردم کار عملی خود را به این شیوه به تصویر بکشم.»
مرضیه قوام زاده متولد ۱۳۵۹ و کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد تصویرسازی است. وی تاکنون با مراکز و ناشران مختلفی به عنوان تصویرگر همکاری داشته است. او هم اکنون مدرس دانشگاه علمی و کاربردی تهران است.

tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (1)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (2) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (3) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (3) b
tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (4)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (5)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (6)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (7)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (8)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (9)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (11)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (12)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (13)  tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (14) دانشمند عادل 2-پ دانشمند عادل -پ1



10 thoughts on “تصویرسازی حکایات کلیله و دمنه”

  1. این کتابو برای چه گروه سنی تعریف کردن؟…فضا ی کتاب سرد و بی روحه به نظرم، و طراحی کاراکترها ترسناک!(بعضی جاها چشمهای کاملا سیاهو فرورفته دارن) ..بعضی کاراکترها بیشتر به داستانهای جن و پری میخوره تا کلیله.

    1. با توجه به اینکه این کار پروژه دانشجویی بود معیار سنی براساس همون تحقیقات علمی و اصل داستان در گذشته در نظر گرفته شد . این کتاب در گذشته برای سیاستمداران و بزرگان حکومتی و اهل کشور داری بوده است و بیشتر برای سنین بزرگسال، باتوجه به تمام معیارهای گفته شده کاراکترها و فضاسازی بدین شکل ساخته شد.

  2. اگر برای گروه سنی بزرگسال طراحی شده باشه بسیار عالیه. رنگها و فرمهایی دارد که قدمت و اسرار آ میز بودن فضا را به قویترین شکل القا می کند. انتخاب رنگها هم بسیار استادانه صورت گرفته. کلا آدم را وارد دنیای دیگری می کند.
    امیدوارم در پروژه های تصویرسازی اسطوره های ایرانی بیشتری از این دست را شاهد باشیم.

  3. با در نظر گرفتن فضاي داستاني فابل، تصويرسازي بسيار جالبي انجام شده. شخصيت ها با حس ، قوي و محكم هستن . اميدوارم از اين دست تصويرسازي بيشتر ببينيم.

  4. باسلام…شخصیتها و کارکترها رو خوب کار کردن ولی نوع رنگ بندیش حتی اگه برا بزرگسالانم باشه نوعی سردی و بی روحی رو باخودش داره بنظرم شاید اگه باهمین تیپ رنگها ولی کمی با تنوع رنگی بیشتر بود بهتر ازین هم می شد…بازم دستش درد نکنه و خسته نباشه…

  5. این کار انقدر المان های تصویری زیبا داره که اگر رنگها از دو سه رنگ تجاوز میکرد طرح ماهیت گذشته ای خود را از دست میداد. با دیدن این طرحها انگار به گذشته می روی به ذهن خیال انگیز و ساده انگار مردمان آن زمان …
    بسیار بسیار عالی

  6. خسته نباشید
    کارها به همه لحاظ فوق العاده هستن. فقط با نگاه کردن به این آثار رد و پای بعضی از طراحان و نقاشان معاصر ایران به چشم می خوره که البته منظورم تقلید و کپی نیست… در واقع این تم کارها مخاطبان خاص خودش رو می طلبه که اگر مثلا در فلان گالری به نمایش دربیاد تازه قالب خودش رو پیدا می کنه… در غیراینصورت برای کتاب شاید از نظر عوام سخت پذیرفته بشه. باید گفت در کشور ما به علت غریب بودن مردم نسبت به هنر، اونم از نوع تجسمی، متاسفانه برای مخاطب عام چنین فضا، تکنیک و شخصیت پردازی هایی نامأنوس است. متاسفانه…

  7. سلام. به نظر من این یک سبک خاص است برای تصویر سازی و اگر پخته شود و زیاد کار شود نوعی برند یا سبک طراح میشود شبیه کارهای زنده یاد استاد ممیز در تصویر سازی کتابهای قصه های خوب برای بچه های خوب . منتهی اگر برای کودکان کار میشود باید کمی جذابتر شود. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.