تایپوگرافی تجربی / ملیحه بیدکی

« این پروژه مربوط به پایان نامه دوره کارشناسی است که با توجه به علاقه شخصی به طراحی حروف، با تکنیک ها و متریال‌های مختلف و با روش‌های جدید و خارج از فضای دو بعدی کاغذ آن را شروع کردم.
در مورد شکل‌گیری آن باید بگویم که  بعد از معرفی و دسته‌بندی کلی انواع تایپوگرافی تجربی بر اساس شاخص‌ترین‌ها ومعرفی یژگی های آنها و بعد از جمع آوری مطالب و مطالعه و تحقیق درباره چگونگی شکل گیریشان ، تصمیم گرفتم با الهام از شیوه‌ی کار آنها با مواد و روش های جدید بر روی آن کار کنم.
در طی مراحل طراحی و ایده یابی و انتخاب متریال که کار با آینه‌ها بود، به دنبال تلاش برای ارتباطی بین این متریال و نوشتار فارسی بودم که با توجه به یک مطالعه بر روی طراحی حروف های اصیل و قدیمی ایران و انواع خط ها و تزیین و آرایش آنها، خطوط مثنی نویسی(آینه نگاری )را انتخاب کردم که خود دارای همین ویژگی و با همان خصوصیت بود. در یکی دیگر از نمونه‌های دیگر با خط کوفی کار شده که با تکرار کار در آینه‌ها همچون یک نقش، کل فضا را می پوشاند و دالانی بی انتها را ایجاد می کند .
در خط مثنی نویسی، اسما الحسنی را انتخاب کردم و با قرار دادن نیمی از آن در کار که با تکرار در آینه، کلمه کامل می شود و در کار نهایی و چیدمان با آینه ها و نگاه به آن یک حس عمق را تداعی می کند و شبیه به یک چاه است که این اسما الحسنی در آن تکرار می شوند و به بی کرانی و نا متناهی بودن نیز اشاره دارد.
من در این پروژه تلاش نمودم تا با بهره گیری از تایپوگرافی فارسی و خط‌های اصیل ایرانی و قابلیت های آن، در یک فضا و ترکیب جدید و نوین کار کنم در حالی که  بیننده را بیشتر درگیر خود کند و به صورت یک هنر تعاملی باشد.»



5 thoughts on “تایپوگرافی تجربی / ملیحه بیدکی”

  1. این پروژه پایان نامه ایشان است که استاد مهدی درویشی چه درمعرفی تایپوگرافی تجربی چه درایده یابی واجرا راهنمایی های تعیین کننده ای به ایشان نمود پسندیده بود درمقام سپاس وقدرشناسی نامی هم ازایشان برده میشد

    1. بله همینطور که فرمودین مربوط به پایان نامه است و من در کلاسهای استاد درویشی با این موضوع آشنا و علاقمند شدم و پایان نامه من با سرکار دکتر خرازیان بود البته با راهنمایی های استاد درویشی که من از همینجا ازشون تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.