اينفوگرافيک با خرده ريزها

« تصاویری که در این مجموعه می بينيد مربوط به کارگاه ارتباط تصویری، دوره کارشناسی ارشدم هستند که زیر نظر« مریم کهوند» در موسسه آموزش عالی هنر شیراز انجام شده اند. احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است»، اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی است درحالی که مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدفشان ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

در این پروژه می بایست خودم را اینفو می کردم، بنابراین فکر کردم سراغ متریالی بروم که تا حد زیادی غیرمعمول است. بخاطر فنی بودن شغل پدرم، از کودکی بطور روزانه ابزارها را می دیدم و در عادت های بصری من بی تاثیر نبوده اند و در ناخودآگاهم فرم شان را دوست دارم. پس ترکیب هایی که می خواستم برای هر فریم کار کنم را با ابزارها و پیچ و مهره ها ساختم و کانسپت کار خودم را درون آنها گذاشتم. متن و فونت ها را سعی کردم تا حد ممکن سالم و به دور از هیجانات شخصی معمول در کارهای دیگرم استفاده کنم. به طور کلی پروژه اینفوگرافیک، تجربه متفاوتی در مجموعه واحد های دانشگاهی ام بود.»



29 thoughts on “اينفوگرافيک با خرده ريزها”

  1. خسته نباشید ویژه به طراح عزیز
    متاسفانه یک ضعف شدیدی در کار مشهود است
    اینکه پس زمینه کار نمی دانم چرا در همه کارها یکی هستش و تکرار شده / ای کاش اگر بافتی می بایست در پس زمینه کار قرار بگیرد ، در هر قالب و محتوایی ، به نوعی دیگر و با چین و چروک های متفاوتی عکاسی می شد و سپس از آن استفاده می شد
    بازم تبریک میگم آقای عسگری فرد / نسبت به سالهای قبلی ات واقعا پیشرفت داری و این باعث خوشحالی من و دیگر دوستان اصفهانی میشود
    مرسی از روز رنگ که به معرفی طراحان خوش فکر می پردازد

    1. سلام | ممنون از نظرتون دوست عزیز | نظر شما یک ایده هست که اجراش به نظر من خوب درنمیاد | از نقاط قوّت کارم اتحاد بکگراند و متغیّر بودن ابزارهاست | میشد بک عوض بشه ولی کلاً یه کار دیگه میشد | بازم ممنون که نظرتون رو لحاظ کردید./×

    1. وجه تشابه این کار با کار من فقط استفاده از ابزاره | کار من اینفوگرافیکه و اون فونت!| ممکنه یکی با ابزار پوستر بزنه و یکی لوگو و یکی بروشور و یکی موشن! | من با عکس ابزار کار کردم و اون وکتورش کرده | اصلا منطق اینکه چرا بنظرتون شبیه هستند رو نمیفهمم! | بهرحال ممنون

      1. آقاى عسكرى فر چقدر خوبه اين نگاه رو هم نسبت به كار ديگران داشته باشين، نه فقط براى خودتون،اميدوارم همه از جمله شما معناى تشابه، الهام،كپى رو بدونين، اين پروژه شما شايد ايده خوبى بوده ولى در اجرا و پرداخت بسيار ضعيف انجام شده، نوع انتخاب فونت، سايز فونت، رنگ فونت، بك كار حتى عكاسى بسيار غير حرفه اى انجام شده. دركل به قول شما يه كارتجربه اى دانشجويي معمولى هستش، اميدوارم روز رنگ پروژه هاى بهترى منتشر كنه.
        آقاى عسكرى فر
        بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

  2. خیلی خوب بود
    ولی من فقط منطق اینفوگرافیکو تو تحصیلات و عضویت متوجه شدم
    به نظزمباقیش خیلی مرطبت به موضوع عنوان شده نبود.
    ولی در کل خیلی جالب بود

  3. به جز پوستر و آرت‌ورک قسمت تحصیلات بقیه آرت‌ورک‌ها هیچ ویژگی بصری خاصی ندارن و عناصر به‌کار گرفته شده با مفهوم کار هماهنگ نیست و اصطلاحا کار درنیومده…
    از همه جالب‌تر بخش عضویت‌هاست که یکی چندان مهم نبوده و دیگری هم که هنوز مسجل نشده. بهتر بود این قسمت از کل مجموعه حذف می‌شد. در نهایت آقای عسکری‌فر طراح خوب و باسوادی هست که متاسفانه عجله زیادش برای مطرح شدن و اسم و رسم به روند پیشرفت کاریش ضربه می‌زنه. آرزوی موفقیت دارم برای ایشون

    1. ممنون از نظرت مسیح عزیز | نظراتی که ذکر کردی رو من نظر شخصی میدونم و بهش احترام میذارم | ولی بنظر خودم اینطور نبوده | در مورد بحث عضویت ها باید بگم که این فریم یه طعنه بوده که با حضور در دنیای گرافیک عضویتهام اینجوریه | فک میکنم که یه فان به کار میده | و درنهایت ممنون از نظری که در مورد شخص من داری و باید بگم من عجله ای ندارم و فقط دارم کارمو میکنم | اگر پُرکاری عجله هست پس من فوق العاده آدم عجولی هستم و دارم تجربه میکنم | بازهم تشکّر میکنم ازت مسیح عزیز/×

  4. Khaste nabashid
    Dooste aziiza man nemitoonam na ertebate manteghie in tasavir ba abzar va hiteie karitoon befahmam va na toonestam khalaghiate khasi tooie chidemane asaret bebinam to hata age materials digei ham behet midadan bazam hamintori oonaro kenare ham bedoone hich khalaghiate michidi va gahi ham chidemane bi fekre oon mohreha rooie zamine Karo kheiliii zaif karde vali bazam talashe badi nashode
    Babate fenglish mazerat mikham chon gooshim ghabeliate type farsi ro nadare

    1. ندای عزیز ممنون بابت نظرت که لحاظ کردی | توی توضیحاتم گفتم که منطقش کاملاً شخصی هست | چون این اینفوگرافیک شخص من هست خیلی شخصی باهاش برخورد کردم و ابزار رو بخاطر علاقم بهش باهاش کار کردم | بنظرم مرتبط بودنش به لحاظ شخصی بودنش مهم نیست | چیزی که برای من مهم بوده تصویرگرفتن از این ابزارها بودن و ساخت ترکیب جدید و رسوندن مفهومی که قصد داشتم ازش بگیرم | اگر کار خلاقانه تری با استفاده از این متریال میتونی انجام بدی که این مفهوم رو برسونه خوشحال میشم | نمیگم این بن بست خلاقیته | ولی چیدمان و اجزا و ابزارها طوری چیده شدند که مفهوم من رو برسونن | تک تک اجزا به لحاظ کاربرد ابزاریشون نمادگرایانه مفهوم من رو رسوندن | بازهم ممنون بابت نظرت

  5. فارغ از مسائل فنی و اینکه کارها خوب هستن یا نه، مسئله اینه که این کارها اینفوگرافیک نیستن. اینفوگرافیک ها به تسهیل انتقال اطلاعات کمک میکنن در حالی که اینجا خوانش اطلاعات سخت شده. با آروزی موفقیت برای همه طراحان جوان کشورمون

  6. خیلی عالی بود… آرزوی موفقیت آقای عسکری فر
    فردی به مدت چندین سال شاگرد نقاش بزرگی می شود و تمامی فنون و هنر نقاشی را فراگرفت .روزی استاد به او گفت :
    دیگر شما استاد شده ای و من چیزی ندارم که به تو بیاموزم .
    شاگرد با تشکر از استاد خداحافظی کرد ورفت . روز بعد فکری به سرش رسید . سه روز تمام وقت صرف کرد و یک نقاشی فوق العاده کشید و آن را در شلوغ ترین میدان شهر قرار داد و مقداری رنگ و قلمی در کنار آن قرار داد و از رهگذران خواهش کرد اگر هرجایی ایرادی می بینند یک علامت × بزنند .
    غروب که برگشت، دید که تمامی تابلو علامت خورده است . بسیار ناراحت و افسرده به استاد خود مراجعه کرد و از وی گله مند شد . استاد شرح ماجرا را پرسید و او دقیقا بازگو کرد .
    استاد به او گفت :
    آیا می توانی عین همان نقاشی را برایم بکشی؟
    شاگرد نیز چنان کرد . استاد آن نقاشی را در همان میدان شلوغ شهر قرار داد، ولی این بار رنگ و قلم را در کنار آن تابلو قرار داد، اما متنی که در کنار آن نوشت، این بود: از رهگذران خواهش می کنیم اگر جایی از نقاشی اشکال و ایرادی دارد، با این رنگ و قلم اصلاح بفرمایید.
    غروب برگشتند و دیدند تابلو دست نخورده است. این تابلو یک هفته در آنجا بود، ولی هیچ کس هیچ نکته ای را اصلاح نکرد؛ حتی صاحب نظران در رشته نقاشی . استاد به شاگرد گفت: حالا فهمیدی که من همه چیز را به تو آموزش داده ام، اما نکته مهم تر از همه این که تمام مردم می توانند انتقاد کنند، ولی کسی پیدا نمی شود که اصلاح کند!!

  7. Khoobe ke hamamoon bedoonim ke ma graphic designerim ma nemitoonim kare shakhsi dashte bashim ma honarmand nistm na darim kare herfei anjam midim va infographic kamelan kare herfei va ta hodoodi mohandesie age gharare etelaati ba tasvir enteghal dade beshe baiad mortabet bashe vagarna kar movafagh nist age shoma in Karo baraie fardi ke mekanike anjam midadi ta hadi movafegh boodam vali inke bekhai hamchin kario baraie khodet anjam bedi na
    Va inke ma nemitoonim tooie kare herfei begim khosham oomad ia hese khoobi behesh dashtam ia ba hal bood baiad kamelan manteghi va fekr shode kar kard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.