امید، اعتماد و پویایى در خانواده گرافیک/ گفتگو با احسان مهدوى، دبیر سرو نقره‌اى ٩۴

چهارمین نمایشگاه دوسالانه «سرو نقره ای» آبان ماه امسال به همت انجمن صنفى طراحان گرافیک ایران و با حمایت «ایکوگرادا» برگزار خواهد شد. روزرنگ در راستاى سیاست خود مبنى بر حمایت از تمامى رویدادها و جشنواره هاى مرتبط با گرافیک و دیزاین تصمیم دارد در زمان برگزارى این رویداد، پوشش ویژه اى داشته باشد و از هم اکنون با مطالب متنوع و مرتبط به استقبال این رویداد برود.

در همین راستا مصاحبه اختصاصى ما با «احسان مهدوى» دبیر این نمایشگاه را در ادامه مطلب خواهید دید.
احسان مهدوی متولد ١٣۵٧ مشهد و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه هنر تهران است. او که برنده ی سرو نقره ای سال ٩٢ در بخش نشانه بوده؛ در سه دوره ی بینال ورشو، دو دوره زنبور طلایی، بینال چین، صلح ایتالیا، بینال تهران و … حضور داشته است.

به رویداد سرو نقره اى نزدیک مى شویم؛ این دوره چه ویژگى متمایزى خواهد داشت؟
– در ابتدای سخن رخصت می طلبم از دبیران دوره های قبلی سرو نقره ای و سعی می کنم سرو را مانند امانتی مراقبت کرده و تحویل دبیر بعدی دهم. در این دوره تمایزاتی وجود دارد که برخی ظاهری اند و برخی باطنى. مهم ترین آن تفکیک داوری در بخش های گوناگون و حذف هیات انتخاب است. بخش های هفتگانه ی ما حیطه های متفاوتی از طراحی گرافیک اند و بهتر دانستیم که سه داور ترجیحا از سه نسل در هر بخش که تخصص بیشتری در آن زمینه دارند به قضاوت بپردازند. به این ترتیب با وجود بیست و یک داور دیگر نیازی به هیات انتخاب نبود؛ ضمن آنکه به گمانم تفاوت سلایق هیات انتخاب و داوری در سال های گذشته می توانست آسیب هایی را در بر داشته باشد.
دومین ویژگی امسال مراسم اختتامیه پس از دو هفته برگزاری نمایشگاه است. در دوره های گذشته مراسم همزمان با افتتاح نمایشگاه انجام می شد؛ حال آنکه به گمانمان بهتر است آثار در نمایشگاه دیده شود تا پس از بحث و نقد و بررسی، اشتیاق بیشتری برای شناخت برگزیدگان به وجود آید. سالن خانه هنرمندان نیز مکان مناسبی برای خانواده بزرگ گرافیک ایران نیست و بدین ترتیب می توان مراسم تقدیر را در مکان دیگری برگزار نمود. برخی موارد کوچک نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به دریافت آثار از طریق پست اشاره کرد؛ چرا که نمی خواستیم طراحان خارج از مرکز به خود رنج سفر دهند. همچنین امسال قرار است جایزه ای به بهترین فرآیند تولید اثر تعلق گیرد تا طراحان تشویق شوند برای ثمره ی ایده ی خود بیشتر تلاش کنند و از منابع حاضرآماده برای اجرا دست بکشند. و البته جایزه اى نیز براى یک طراح جوان در نظر گرفته ایم. این جایزه قرار بود ابزار کار باشد؛ اما پس از بحث و بررسی تصمیم بر این شد که کتاب هدیه دهیم تا بدینوسیله اهمیت پژوهش را گوشزد کرده باشیم.
آنچه که ذکر کردم تمایزات برنامه ریزی بود؛ اما از ابتدا در پی برگزاری سروی بودیم که رها باشد، به این معنا که از قید و بند معمول فراخوان هایی که تعدادشان کم هم نیست رهانیده شود. تلاش کردم فراخوان اتمسفر متفاوت و صمیمانه ای به خود بگیرد تا طراحان بیشتر حس کنند که خلاقیتشان را نشانه رفته ایم. به عنوان مثال نام درختان سرو را برای بخش های گوناگون برگزیدم و حتا قانون و مقررات را دانستنی ها نام نهادم تا از هرگونه کلیشه های خشک اداری فاصله بگیریم. به گمانم گرافیک را باید مثل خودش دید: پویا و متفاوت!
در این دوره داوران را نیز به مسابقه طلبیدیم (البته در بخش هایی که حیطه ی داوری آنها نیست) تا حس امید، اعتماد و پویایی را در خانواده ی گرافیک ایران افزایش دهیم. پیشنهاد می کنم این روند را تا آخر سرو دنبال کنید، چرا که ترجیح می دهم برنامه های پیش رو را توضیح ندهم.

سرو نقره ای (8)

این روزها در دبیرخانه ی سرو چه می گذرد؟
– درگیر داوری هستیم. با توجه به تفکیک داوران پروسه ی سخت و زمانبری است. با توجه به اینکه در فراخوان ٢۴ شهریور را اعلام برگزیدگان در نظر گرفته ایم؛ باید بتوانیم تا آن روز به جمع بندی نهایی برسیم. به زودی گزارشی تصویری از روند داوری منتشر خواهیم کرد که خوشحال می شویم روزرنگ نیز این گزارش را پوشش دهد.

داوران امسال چه کسانى هستند؟
-برای انتخاب داوران جلسات متعددی را با شورای سیاست گذاری تشکیل دادیم. قصدمان بر این بود که در هر یک از بخش های هفتگانه سه داور به قضاوت بپردازند که از سه نسل گرافیک ایران باشند؛ یکی از اساتید پیشکسوت در کنار دو تن از جوانان که یکی از این دو عزیز جوانتر بوده و با جریانات روز نسل نو در ارتباط باشد. اغلب پیشکسوتان دوره های پیشین نیز داور سرو نقره ای بوده اند. توضیحاتی که دادم بر روی کاغذ بود اما در عمل کمی از معادلات مان به هم خورد چرا که هماهنگی با ٢١ عزیز دشوار بود و برخی آمادگی لازم را نداشتند. در هر صورت آنچه شد را اکنون ذکر خواهم کرد و البته در این روزهاى درگیر داوری، بسیار از ترکیب اساتید و روند قضاوت راضی هستیم.
سرو آزاد (بخش آزاد): آقایان فرشید مثقالی، ساعد مشکی و مهران زمانی.
سرو طبری (بخش نشانه و هویت بصری): آقایان مصطفی اسدالهی، پیمان پورحسین و خانم فاطمه کرکه آبادی
سرو مرو (بخش پوستر): آقایان قباد شیوا، بیژن صیفوری و امیرحسین قوچی بیک
سرو شیراز (بخش جلد و صفحه آرایی نشریات): آقایان ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و احسان رضوانی
سرو زربین (بخش گرافیک تجاری و بسته بندی): آقایان امرالله فرهادی، مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر
سرو فری (بخش گرافیک متحرک): آقایان رضا علوی، امیرعلی قاسمی و فرید یاحقی
سرو کشمر (بخش طراحی حروف فارسی): آقایان محمد احصایی، مصطفی اوجی و مسعود سپهر

سرو نقره ای (7)

 

در مورد بخش هاى مختلف امسال و کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه توضیح دهید.
– امسال هفت بخش داریم که در فراخوان هم آمده است. سه بخش از این هفت بخش شامل دو قسمت می شود که به هر یک سروی جدا تعلق می گیرد. با این حساب ما ده سرو در این هفت بخش داریم.
آثار رسیده در مجموع از حدود ٣٣٠ طراح است که آمار قابل توجهی است. در بعضی بخش ها استقبال بیشتر بوده و در بعضی دیگر کمتر. به عنوان مثال تعداد آثار رسیده در بخش های طراحی حروف و گرافیک متحرک (سرو کشمر و سرو فری) کمتر از سایر بخش هاست و بلعکس در بخش های نشانه و هویت بصری و نشریات (سرو طبری و سرو شیراز)، بسیار زیاد است .
کیفیت آثار نیز در بعضی بخش ها رو به بهبود و در بعضی دیگر رو به افول است. اما راستش را بخواهید خیلی خیلی باید بهتر از این باشیم و در شکل ایده آل، گرافیک امروز ایران دوست داشتنی نیست.

سرو نقره ای (6)

سرو نقره ای (5)

آیا سرو نقره اى براى بهبود این وضعیت برنامه ى خاصى دارد؟
– به نظرم آنچه که باعث رشد ما می شود دوستی بین طراحان گرافیک است، مثل نسل های قدیم. هدفم این است که سرو نقره ای به همبستگی مجدد طراحان ختم شود و همگی برای تجربیات تازه و رسیدن به گرافیک خلاق و سالم تلاش کنیم؛ نه برای رسیدن به شهرت و انحصار طلبی!

امسال مدیریت هنرى رویداد سرو نقره اى به فرهاد فزونى سپرده شده است. کمى در مورد طراحى فراخوان و بازخورد عمومى آن بگویید.
– درس اول سفارش، اعتماد به طراح است؛ درسی که بسیاری از سفارش دهندگان جامعه در آن رفوزه اند! فرهاد فزونی از طراحان خوب ایرانی است. نوع نگاه او به مقوله ی گرافیک دیزاین به شیوه ی نگارش و رویکرد من در فراخوان امسال بسیار همسو بود. فرهاد بسیار جسورانه و رها به سمت تجربه ی تازه می رود و من به همین دلیل او را انتخاب کردم. او در حال طراحی پوستر رویداد است که طی یک نشست خبری رونمایی خواهد شد.تا کنون از هویت بصری رویداد، دعوت نامه، فراخوان، فرم و برچسب و آگهی منتشر شده است.
اینکه درباره ی اثر او چه گفتند و چه نوشتند را خودش باید پاسخ دهد اما من از همه ی طراحان می خواهم تجربیات یکدیگر را دوست بداریم؛ چرا که اساس سرو نقره ای همین است. ما نیامده ایم تا با یک گرافیک شیک و بی دردسر فقط تحسین همگان را جمع کنیم. این خانواده ی خودمان است، اجازه دهیم تا گفتگو کنیم، بحث کنیم و حرف های تازه بزنیم و به جزایر تازه برسیم. بهتر است هم صدا شویم؛ حتى اگر گمان می کنیم بد صداییم هم صدا شویم.

سرو نقره ای (2)

امسال بخش جدیدی به نام «آزاد» به رویداد اضافه شده است؛ در مورد آن توضیح دهید.
– از دیگر تمایزات امسال اضافه نمودن بخش آزاد است. «ما پینوکیوی کارگاه نجاری شما را خواهانیم» شعار این بخش است. هدفمان این بود که آخر ایده های طراحان را فارغ از مناسبات اجتماعی به نمایش گذاریم و اثبات کنیم که طراحان گرافیک با حرفه ی خود زندگی می کنند که به زعم بنده این یک افتخار شغلی است. نمی توانم قول دهم که امسال این بخش پربار باشد؛ اما آغاز راهی است که اگر ادامه یابد یکی از بهترین بخش های سرو خواهد شد. علاوه بر این مهمان خارجی ما نیز بی ارتباط با سرو آزاد نیست.

آیا امسال با رویدادى متفاوت و هیجان انگیز رو به رو خواهیم بود؟
– راستش را بخواهید خیلی مایلیم که مراسم اختتامیه ی پرشور و به یادماندنی ای با حضور همه ی طراحان گرافیک ایران (نه ایستاده و پشت در) داشته باشیم. مراسمی در خور خلاقیت گرافیک ایران. و خیلی مایلیم که نمایشگاه سرو چیدمان فوق العاده ای داشته باشد و خیلی دلمان می خواهد که کاتالوگ بسیار عالی و ماندگار شود و همچنین طراح خارجی تاثیر شگرفی بر جوانان بگذارد. ممکن است چنین ایده آل نشود، اما خب ما تلاشمان را می کنیم .

و نکته ى آخر؟
– حرف آخر تشکر است از همت و صبر عزیزان علی رشیدی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، کوروش قاضی مراد، اونیش امین الهی، پریسا تشکری، فرشته جوادى، پرستو حسینی، داوران گرامی و دوستان خوبم در مشهد.

سرو نقره ای (1)  سرو نقره ای (4)
a  b سرو نقره ای

---sarvechar2



14 thoughts on “امید، اعتماد و پویایى در خانواده گرافیک/ گفتگو با احسان مهدوى، دبیر سرو نقره‌اى ٩۴”

  1. شنیدم کارم رد شده فونت خوبى بود پایان نامه ام بود
    کاش داورى فونتارا هرسه داور حضور مى داشتن. کارا خوب هم اومده شاید بهتر از من. کاش اوستاد احسایى واس ما وقت میداشتن تو داورى میومدن. از معلمم آقا اوجى تشکر مى کنم. باید سه تا استاد داورا کنار هم میبودن کارا مقایسه و داورى میشد. توکل به خدا از زحمت برگزارکننده ها ممنونیم

  2. واقعا جای تاسف داره که خانم تشکری با رای ما خانما رفته هیات مدیره
    اما حالا یک زن آنهم بزور در داوران هست. خانم دلورای و خانمهای دیگری بودند که حتمن به دلایل خاص انتخاب نشدند. مشکل ما خانمها خودمان هستیم !

      1. بیخود سیاه نمایی نکنید اینهمه کرافیست خانم خوب داریم
        فقط اجازه شهرت و اعتبار بهشون داده نمیشه به اندازه اقایون
        کلا خوششون نمیاد خانمها مدعی باشن

  3. سلام . اون عکس اول خوب نیست که از این آقا انداختین . مثلا میخواین بگین گرافیکی هست .
    اون از پوستر بد و داوران کم تجربه و این هم از این عکس .
    به امید روزهای خوب

    1. اقایان محمد احصایى // قباد شیوا // ابراهیم حقیقى // مصطفى اسداللهى // فرشید مثقالى اینها بى تجربه هستند؟
      به امید روزى که دست از تنگ نظرى و ناسپاسى برداریم
      به امید روزى که به حرکت هاى دوستانه و پر از حس خوب اعتماد کنیم
      به امید روزى که سطحى و غیرحرفه اى برخورد نکنیم
      احترام احترام احترام
      به امید اون روز

  4. دم اقاى مهدوى و همکارانشان گرم، از خواندن متن و لحن پر امید ایشون لذت بردم. دوستان واقعن صدحیف که ما گرافیست ها همو کم دوست داریم … و غالبن چشم دیدن همو نداریم…
    کى بشه یک نسلى بیاد از جنس دوستى و امید و نگاه و برخورد حرفه اى…

  5. داورى !
    ترکیب عجیب داورى جاى صحبتى باقى نمیگذارد
    فقط به این بخش توجه کنید:
    سرو زربین (بخش گرافیک تجاری و بسته بندی): آقایان امرالله فرهادی، مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر
    !!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! توجه بفرمایید بخش گرافیک تجارى!!!!!!!!!!!
    سکوت میکنیم…. فقط سکوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.