مصاحبه با پریسا تشکری طراح گرافیک

پریسا تشکری متولد سال۱۳۵۲ درتهران و دارای مدرک فوق لیسانس گرافیک می باشد. وی هم چنین عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز هست. دودهه فعالیت پرکار در حوزه طراحی وگرافیک وحضور فعال در جشنواره‌ها و رویدادهای داخلی و بین‌المللی در کارنامه فعالیت او چشمگیر است. از کارنامه فعالیت او می توان به عضویت در هیأت داوران نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌هایی چون نمایشگاه سرو نقره ای تهران، مسابقه پوسترهای زیست محیطیSegunda Llamada مکزیک، مسابقه پوستر Posterfortomorrow فرانسه، مسابقه پوستر و انيميشن آنتی ایدز خاركف اوکراین و برنده‌ی جایزه از فستیوال بين المللی تصویر سازی COW اوکراین، سه سالانه پوستر Ekoplagat 05 اسلواکی، دوسالانه بين‌المللی پوستر تهران، سه سالانه بين‌المللی پوستر ۴th Block اوکراین نام برد.
پریسا تشکری در گفت وگویی اختصاصی برای ما درباره تلاش دوسال اخیرش برای جمع آوری و برپایی نمابشگاه ویترین ونیز دیدگاه‌های شخصی خود صحبت کرده است.

• راجع به ايده ى اصلی پروژه‌ی ویترین و شروع كار يك توضيح مختصر ارائه دهيد.
ایده‌ی برگزاری نمایشگاه ویترین از دو سال پیش توسط من و آقای مجید کاشانی کلید خورد. ما هر دو طراح جلد کتاب هستیم و بخش عمده ای از سفارشات کاری ما را جلد کتاب در بر می‌گیرد. از این جهت هر دو دغدغه‌ی پرداختن به جلد کتاب را داشتیم. از طرفی پایان نامه‌ها و تحقیقات زیادی در دانشگاه‌ها با موضوع جلد کتاب شکل می‌گرفت که منبع به هم پیوسته‌ای برای آن در اختیار دانشجویان نبود. معمولا بخش عمده‌ای از تحقیق بچه ها از طریق مصاحبه با طراحان شکل می‌گیرد و در کتابخانه های دانشگاه ها بایگانی می شود و دانشجوی بعدی مجدد باید راه را از ابتدا طی کند. پروژه‌ی ویترین بر اساس همین کمبودها شکل گرفت. ویترین ابتدا یک پروژه‌ی کوچک نمایشگاهی بود که قبلا (هم از طرف من و هم از طرف آقای کاشانی؛ بطور موازی) به ایده‌های اولیه‌اش فکر شده بود. البته در این ایده پردازی‌های اولیه دوستان دیگری هم با من و هم با ایشان همراه بودند که در همان ابتدای مسیر به دلایل مختلف از ادامه همکاری منصرف شدند. این پروژه هر روز بزرگ و بزرگ تر شد تا اینکه متوجه شدیم به یک تیم منسجم‌تر با تمرکز بر قسمت‌های مختلف نیاز داریم و همین شد که رفته رفته دوستان دیگری به جمع ما اضافه شدند تا درنهایت یک تیم حدودا پانزده نفره در بخش‌های مختلف ویترین ما را یاری رساندند.

پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori

• ضمن تشكر و خسته نباشيد از شما مي‌دانيم كه برپايى و جمع آورى و هماهنگى چنين نمايشگاهى بسيار مشكل و طاقت فرساست، آيا از نتيجه ى كار راضى هستيد؟
من آدم ایده ال گرایی هستم. تقریبا هر کاری را که به انتها می رسانم بعدا خودم اولین منتقد آن هستم و فکر می کنم که می شد خیلی بهتر انجام شود. در مورد این پروژه داستان کمی فرق داشت. تیم اجرایی ما گروه بسیار خوبی بودند و ما با تقسیم کارها میان خودمان کار را جلو بردیم. البته اصولا جمع آوری آثار۱۰۰ طراح که بعضی در تهران و مابقی در شهرهای دیگر و یا کشورهای دیگر هستند کار آسانی نبود و از این جهت ما تقریبا دو بار تاریخ نمایشگاه را جابجا کردیم چون دلمان نمی‌خواست از کیفیت برگزاری نمایشگاه یا کتابمان کم کنیم. اما به طور کلی هر کاری که انجام می شود تجربه‌ای است برای پروژه‌های دیگر، حال پروژه هایی که توسط خودمان انجام شود چه کارهایی که توسط همکاران دیگر به سرانجام برسد.

پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori

• آيا مى توانيم به واقع اين مجموعه را عصاره‌ى ۳۵ سال تلاش در حوزه ى طراحى روي جلد گرافيك ايرانى بدانيم؟
بله کاملا، از آنجاییکه تا کنون طراحی‌های جلد کتاب به این گستردگی و در کنار هم در هیچ نمایشگاهی جمع نشده و همواره خیلی گذرا به آن پرداخته شده، می توان گفت این نمایشگاه و کتاب ویترین چکیده ی طراحی جلد کتاب از ابتدای انقلاب تا کنون در ایران است. علاوه بر آن نگارنده های مقالات ابتدای کتاب مروری بر طرح جلد های تاریخی و نیز پیش از انقلاب نیز داشته اند که ما امیدواریم مقدمه و راهگشایی برای پژوهش‌های دیگران باشد.

پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori  Tashakori4 پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori
• بيشترين مشكلى كه در انجام كار داشتيد چه بود؟
همکاری نکردن دوستان در فرایند تکمیل اطلاعات آثارشان، در دسترس نبودن اصل و فایل کتابهای تاریخی و سایر کتاب‌ها در بازار نشر و در نهایت گرفتن حامیانی برای برگزاری نمایشگاه. چرا که ما اصلا دلمان نمی خواست نمایشگاه به شکل معمول و تکراری اجرا شود و از ابتدا قصد نمایش اصل کتاب‌ها را در نمایشگاه داشتیم. خوشحالیم که با تلاش بچه های گروه ویترین همه چیز خوب جلو رفت و تا حد توانمان کار خوب انجام شد.

• چه ايده اى براى حفظ و نشر اين مجموعه داريد؟ خوشبختانه انتشارات میردشتی و نشر نو با چاپ کتاب این مجموعه منسجم را ثبت کردند. ما نیز قصد داریم اگر همه چیز طبق برنامه ریزی که داریم پیش برود. نمایشگاه را به سایر شهرها ببریم و در معرض نمایش برای طراحان، ناشران و دانشجویان دیگر آن شهرها قرار دهیم.

• بهترين طرح جلدى كه خودتان كار كرده ايد و از آن راضى هستيد كدام است؟
جلدی برای یک داستان کوتاه است با نام «از آسمون بارون میاد لی‌لیا» که چند سال پیش برای انتشارات کاروان طراحی کردم.

پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori
• به نظر شما يك طرح جلد دقيقا بايد چه كارى را انجام بدهد؟
یک طرح جلد باید بتواند با دوری از کلیشه ها علاوه بر این که به متن تا حدی وفادار است کامل کننده‌ی حلقه‌ی نویسنده‌ و خواننده باشد. یک طرح جلد فقط به روی جلد ختم نمی شود و عطف و پشت جلد را نیز در بر می گیرد. مخاطب کتاب باید سریعا از پشت ویترین و یا از روی عطف کتاب در کتابخانه، کتاب مورد نظرش را پیدا کند.

• معمولا شما چگونه انگيزه‌هاى كار كردن را در خودتان تازه نگه می‌دارید؟
دیدن فیلم خوب و شنیدن موسیقی خوب، مطالعه و تمرکز

• آیا چیزی هست که باعث رنجش شما در کار و حرفه تان بشود؟
بله، سنگ انداختن جلوی پای دیگران!!!

• چه چيز را الان مي‌دانيد كه دوست داريد قبلا مي‌دانستيد؟
اینکه هیچ چیز نمی تواند مانع حرکت ما شود و به حاشیه‌ها نباید توجه کرد.

پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori پریسا تشکری- طراح گرافیک-parisa tashakori

 



6 thoughts on “مصاحبه با پریسا تشکری طراح گرافیک”

  1. خانم تشکری و آقای کاشانی بسیار بسیار خسته نباشید
    میدونم که سختی های زیادی رو از همه طرف تحمل کردید تا این کارو به سرانجام رسوندید و دستمریزاد ولی…
    ۱نقدی که به این کار نسبتا بزرگ و البته خوب دارم اینه که چرا کتاب این نمایشگاه بیش از ۹۰% اش تبدیل به آلبومی برای دیدن طرح جلدها شده! اصلا میگیم باید باشه اوکی، ولی چرا آخه شما که دستی توی کار دارید و همتشو دارید که این نمایشگاهو برپا کنید یخورده روی بحث مطالعاتی کار زوم نکردید، که اگر کرده بودید میشد یکار خــــوب و اثرگذار…
    آخر تاکی ما نباید بخوانیم و فقط ببینیم و ببینیمو ببینیمو… دست آخر گرافیکمان وارد چنان ورطه کثافت باری شود (مثل امروزه) که من جوان به هرعلتی نتوانم گرافیک را قدمی بسمت جلو ببرم که هیچ پسرفت هم داشته باشم…
    پس عاجزانه از شما درخواست دارم نگاهی تیزبینانه تر داشته باشید (داشته باشیم) کمی هم بفکر نسل های بعدی که دارند وارد این دنیای بی سروته گرافیک میشوند باشید (باشیم) تا بلکه بتوانید (بتوانیم) تکیه گاهی قابل اعتماد برای تکیه دادن باشیم و کمکی به علم گرافیک هم باشید کنار تمام کار دیدن ها….
    پ.ن : دیدن کارهای دیگران بسیار بسیار پسندیده است و مورد قبول ولی آیا دانستن علم و اطلاعات و تاریخچه هرکاری لازم نیست؟ پس اگر هست شما که بعنوان فرد باتجربه در میدانی موظفی که کمک کنی برای ارتقا درک و فهم نسلهای قبل خودت
    بازم مرسی از همگی و خسته نباشید
    باشد تا توان تکیه گاه شدن را داشته باشید (باشیم)

  2. من تشکر میکنم از خانم تشکری و آقای کاشانی عزیز
    این دوستان و تیمشون بدون شک کمکهای زیادی به گرافیک ایران کردن و همچنین آثار ارزشمندی رو تولید کردن و در این شکی نیست
    بعنوان عضو بسیار کوچکی از گرافیک ایران باید بگم که کتاب رو دیدم {متاسفانه موفق به بازدید از نمایشگاه نشدم} ، همه چیز خوب بود و ۹۹% کارها قوی و لایق چاپ و معرفی، فقط بنظرم طراحان گرافیک بهتری که در طراحی جلد کتاب موفق،و بعضاً تاثیرگذار هم بودند جاشون در این کتاب خالی بود،
    بعنوان یک نمونه اصلی میتونم نام آقای رضا زواری رو ببرم که واقعاً انتظار داشتم کارای ارزشمند ایشون رو ببینم ولی ندیدم.
    ولی این چیزی از ارزش کار استاد تشکری و کاشانی کم نمیکنه
    فقط نظر من بود

    بازم تشکر میکنم از این دوعزیز و تیم خوبشون
    منتظر کارهای بعدی این تیم هستیم./

    1. جای خالی بعضی از اساتید در این مجموعه کاملاً محسوس بود و این موضوع ارزش علمی و مطالعاتی مجموعه رو کاملاً زیر سوال میبره. کسانی که نمیشه منکر نقش آنها در گرافیک معاصر (به ویزه پس از انقلاب) شد. این اتفاق چه سهوی باشه و چه عمدی ، یکی از ایرادهای بزرگ نمایشگاه بود. سالها پیش مدیر یکی از انتشارات نیمه خصوصی بودم و طراحی جلد دهها کتاب را یکی از بزرگان گرافیک معاصر برایمان انجام داد اما با کمال تاسف حتی یک کار از او در این نمایشگاه نبود. امیدوارم جامعۀ فرهنگی ما به جایی برسد که بتواند کار فرهنگی را دور از حب و بغض و گروه گرایی و انحصار طلبی انجام دهد.

  3. به هرحال هركسي تو اين مسير تلاشش قابل ستايشه، حالا هركسي ميخواد باشه، مخصوصا تو اين شرايط كه كسي انگيزه كاركردن نداره چه برسه به اينكه دوسال وقت بزاره كه از اين و اون كار جمع كنه، و حتما تو اين بين عده اي به هر دليل كه من ترجيح ميدم اونو غير عمد و به خاطر گسترده گي كار ميدونم ازشون استفاده نشده، اميدوارم خانم تشكري از همون ها تو اول كتاب يادى كرده باشه.

  4. خانم پریسا تشکری
    بعد از سلام و آرزوی موقیت بیشتر شما من احتیاج به طرح جلد کتاب دارم. خواهش میکنم اگر مایل هستید آنرا برایم ایمیل کنید و اگر خودتان مایل نیستید، خواهش میکنم یکی را برایم معرفی بفرمائید. کتاب برای اجازه فیپا فرستاده شده است.
    از دیدن جواب شما بسیار خوشحال خواهم شد.
    متشکرم
    بهزاد تمدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.